רקע
דוד בן־גוריון
אנחנו ושכנינו: הקדמה

אנחנו ושכנינו: הקדמה / דוד בן-גוריון

© כל הזכויות שמורות. מותר לשימוש לקריאה, לימוד ומחקר בלבד, ואין לעשות ביצירות הללו שימוש מסחרי.


ילקוט זה מוקדש לבירור שאלת-גורל טרגית, המכונה בוויכוח הציוני שלא בדיוק בשם “השאלה הערבית”, ומשמעותה האמתית אינה אלא שאלת הגשמת הציונות מבחינת המציאות הערבית.

מציאות זו – מרובים הציונים המתעלמים הימנה, ולא מעטים אלה הנכנעים לה. הגבורה הזולה של הראשונים והתחסדות-המורך של האחרונים זרות אף שתיהן לתנועת הפועלים הארצישראלית.

הסתכלות צלולה, גלוית-עין ואמיצת-לב בנבכי המציאות ותהומותיה; האזנה ערה ואינטואיטיבית לכוחות-התמורה מניעי-העתיד הפועמים בחביון ההיסטוריה המתחדשת בלי הרף – על שתים אלה בנויה המדיניות הציונית של תנועת הפועלים.

אין הפועל העברי מזלזל במציאות הערבית ואין הוא נרתע מפניה. הוא מוצא בה גם אתראה וסכנה וגם תביעה ויעוד. מתוך בטחון בצדקו ואמתו של מפעלו הציוני הגואל והמשחרר הוא ניגש לעם הערבי בלא איפה ואיפה, ביחס של ערכים שווים.

בטורים הבאים יש מעין נסיון לברר גישה זו מה טיבה.

***

אין כאן בירור שיטתי וממצה בשאלה הנידונה, אלא ליקוטי-בירורים שנאמרו או נכתבו במשך חמש-עשרה שנה – מסוף תרע“ה עד תחילת תרצ”א – מתוך נקודות-מוצא שונות ורחוקות לפעמים זו מזו בהיקף השאלה.

מטעם זה סודרו הדברים לא לפי ענייניהם, אלא לפי זמן אמירתם. הוצאה מן הכלל רק רשימה אחת – זכרונות מימי העליה השניה והתנגשותה הראשונה במציאות הערבית, אשר לרגל אפייה המיוחד ניתנה מחוץ לסדר הזמן בסוף הספר.

בילקוט ממין זה קשה להמנע לגמרי מחזרות פה ושם. לגופי הדברים חזרות אלו מיותרות בלי ספק, אך יש אולי טעם כל-שהוא בשמירת מסגרת-הזמן ומסיבת הדברים באמירתם.

בילקוט זה נאספו רק דברי יחיד, ואחריותם על אומרם בלבד.

ב. ג. תל-אביב, יג סיוון, תרצ"א.

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47759 יצירות מאת 2657 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20142 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!