מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

רַק אָח לִי הַלָּיְלָה

מאת: יעקב שטיינברג

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

פרטי מהדורת מקור:

דביר; 1959

סוגה:

שפת מקור: עברית

יוֹמָם בָּאֲנָשִׁים בִּקַּשְׁתִּי מְרַחֵם,

אַךְ בּוֹדְדִים הָאֲנָשִׁים בְּעוֹלָמָם וּסְגוּרִים,

וְאִלֶּמֶת הִיא שְׂפַת הַיִּסּוּרִים –

וְלא אָבָה אִישׁ לְנַחֵם וְלֹא יָדַע לְנַחֵם.

וַיָבֹא הַלַּיְלָה, הַלַּיְלָה הַדּוֹמֵם,

וַיִסֹּךְ דִּמְמָתוֹ,

וַיִּסֹּךְ שַׁלְוָתוֹ

עַל לִבִּי הַשּׁוֹמֵם.

רַק אָח לִי הַלָּיְלָה.

מֶמְשַׁלְתּוֹ כְּאַחַת גַּם צָרָה, גַּם גְּדוֹלָה,

אִם רָחַב וְגָדַל – לָעַיִן לֹא נִרְאָה,

וְאִם בְּחֵיקוֹ אֵין מִסְפָּר עוֹלָמוֹת –

הוּא כָבַשׁ אֶת עַצְמוֹ בַּעֲנָוָה וְיִרְאָה,

כָּמוֹנִי אֲנִי עַל אֲדָמוֹת.

רַק אָח לִי הַלָּיְלָה. הוּא אָח לִי לַתּוּגָה.

בִּבְרֹא אֱלֹהִים אוֹתוֹ לְפָנִים,

נָתַן בּוֹ תּוּגַת כָּל הָעִדָּנִים,

תּוּגָה גּדוֹלָה וּסְתוּמָה וַעֲנֻגָּה,

כָּל תּוּגַת הַנֶּצַח וִיגוֹן כָּל הַנְּשָׁמוֹת, –

כָּמוֹנִי אֲנִי עַל אֲדָמוֹת.

אָבִינָה לְךָ, לָיְלָה, אֶת תּוּגַת לְבָבִי,

הַסּוֹכְכָה עַל חַיַּי וּנְעוּרַי מְלַוָּה,

לְעֵין הָאֲנָשִׁים לֹא אֶתֵּן לְרַאֲוָה,

וְעִם תּוּגַת כֻּלָּם תּוּגָתִי לֹא אָבִיא.

אֶתְכַּנֵּס בְּתוֹךְ עַצְמִי וְאֶשְׁלֶה בְעִצְבוֹנִי,

רַק אָחִי הַלַּיְלָה, זָר, בּוֹדֵד כָּמוֹנִי.

1904

יעקב שטיינברג
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יעקב שטיינברג
יצירה בהפתעה
רקע

יוסף ז'ולינון

מאת רחל המשוררת (מאמרים ומסות)

הפרס הספרותי של “רנסנס” לשנת 1929 ניתן ליוזף ז’ולינון.

אחד מעוזרי ה“נוּבל ליטרר” מתאר את ז’ולינון בשוּרות הבאת: “הכל בו אומר שמחה ובריאוּת, שתי סגולות המעידות על כוחות הנפש, כי עד עתה לא פנקוּהוּ החיים”.

בלי ספק אין לראות את ה“קלוד לונן” ­– הספר שהוּכתר – כאבטוביוגרפיה של יוסף ז’ולינון. ואוּלם יש ברומן הזה מרשמי חייו במידה רבה. כי אַיה איפוא לקח את הצלילים הנוקבים הללוּ על מרי חיי האדם, על מלחמת הקיוּם, על התאוה, על אבק ספרי הלימוד, על ריחות הבושם של גבעות “שרולה”, אם לא בחייו שלו?

בימי בית-הספר לא התאמץ ז’ולינון להיות הראשון בכתה. הצטיינותו לא היתה אלא בהתעמלות אשר משכה את לבו, כמו גם מאוחר יותר, בליאון. במקום שלמד את תורת המישפטים. ואוּלם אם התפתחות שרירים אינה מובילה ישר אל תעוּדת הבגרוּת ואל תואר של דוקטור, הרי היא עושה את שלה. וזמנו של ז’ולינון, בשעה שיצר לעצמו גוּף בריא משכן לרוח הבריאה לא אָבד חנם.

שנים משלושת כרכי “קלוד לונן” משקפים את התקופה ההיא בחייו כשהגן על ה“אני” שלו ונלחם בעד עצמוּתו. אכן יש לאמר כי כיבּוש ה“אני” וההגנה עליו הנם הנושא של שני הספרים הללוּ, וזה, יחד עם שליטה מוחלטת בשׂפה ועם כשרון הסופר, מעלה אותם למדרגת יצירות רבות-ערך. הספר השלישי מוּקדש לחזיות המלחמה, כי ז’ולינון עשה חמש שנים בחזית. בכוח עצום מתאר הוא את הרגעים הטרגיים ביותר של דכדוך הפש החייל ומריו. בחוגים ידועים הגיבו על הספר בהתרגזוּת רבּה.

“ספוּרי קורפוסקו” שלו ממשיכים את חוּט המסורת הספרוּתית העתיקה, זו של ספורי-מעשיות, מה שעושים אותם לחטיבה מיחדת במינה בספרוּת הצרפתי המודרנית.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.