מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

בשביל המשיח

מאת: דוד פרישמן

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

פרטי מהדורת מקור:

ורשה: הוצאת אברהם יוסף שטיבל; תרפ"ה 1924

סוגה:

שפת מקור: עברית

I

מוּל הַיַּרְדֵּן שָׁם בֵּית-חָרָשׁ,

חָרַשׁ-בַּרְזֶל קַל כַּפָּרָשׁ

עוֹשֶׂה שָׁם מְלַאכְתּוֹ.

בַּמַּפּוּחַ מַלְהִיב הוּא,

פַּח-פָּח! פַּח-פָּח! מַלְהִיב הוּא

אֵשׁ עַד-תִּבְעַר תַּחְתּוֹ.


עַל הַסַּדָּן בַּרְזֶל בּוֹעֵר,

אָדֹם כֻּלוֹ הוּא וְסוֹעֵר,

זוֹעֵף וּמְפַעְפֵּעַ;

אָז הַקּוֹרְנָס מַכֶּה בוֹ,

הוּק-הוּק! הוּק-הוּק! מַכֶּה בוֹ:

רוֹדֵד וּמְרַקֵּעַ.


הַךְ, הַנַּפָּח! הַךְ וְנָטְפוּ

טִפּוֹת שְׁבִיבֵי-אֵשׁ וְשָׁטְפוּ

נַחֲלֵי יַם-נִיצוֹצִים –:

מִן הַפַּטִּישׁ יוֹצֵא גֵץ,

עוּף-עוּף! עוּף-עוּף! יוֹצֵא גֵץ,

אַחֲרָיו גִּצִּים יוֹצְאִים.


מַה-פֹּה, חָרָשׁ, עוֹשֶׂה אַתָּה? –

"עוֹשֶׂה פֹה אָנֹכִי עַתָּה,

מֵכִין וּמַנִּיחַ

פַּרְסַת-בַּרְזֶל זֹאת בִּשְׁבִיל –

הֵידָד! הֵידָד! זֹאת בִּשְׁבִיל

סוּסוֹ שֶׁל-מָשִׁיחַ!"

II

מוּל הַיַּרְדֵּן שָׁם בֵּית-אוֹרֵג:

אוֹרֵג יוֹשֵׁב שָׁם וְסוֹרֵג

שְׁתִי וְעֵרֶב יַחְדָּו.

אֶת-הַכַּרְכָּד שׁוֹבֵט הוּא,

קִישׁ-קִישׁ! קִישׁ-קִישׁ! שׁוֹבֵט הוּא

עִם הָאֶרֶג תַּחְתָּיו.


מִן הַמָּנוֹר חוּטִים יוֹצְאִים,

בַּמַּסֶּכֶת הֵם נְפוֹצִים

וּבַבַּדִּים עוֹבְרִים.

אָז הָאוֹרֵג דּוֹרֵךְ בָּם,

דִּיק-דַּק! דִּיק-דַּק! דּוֹרֵךְ בָּם,

וְאִישׁ אֶל-אָחִיו חוֹבְרִים.


וּבְחִפָּזוֹן רַב וְחָזָק,

חִישׁ כַּבָּרָק, קַל כַּבָּזָק

כַּף-הָאוֹרְגִים רוֹקְדָה;

אַחַת פֹּה וְאַחַת כֹּה,

פִּיף-פַּף! פִּיף-פַּף! אַחַת כֹּה;

וְעֵין הָאָמָן שׁוֹקְדָה.


מַה-פֹּה, אוֹרֵג, עוֹשֶׂה אַתָּה? –

"עוֹשֶׂה פֹה אָנֹכִי עַתָּה,

מֵכִין וּמַנִּיחַ

אֵפוֹד-מֶשִׁי זֶה בִּשְׁבִיל –

הֵידָד! הֵידָד! זֶה בִּשְׁבִיל

אֲדוֹנִי הַמָּשִׁיחַ!"

III

מוּל הַיַּרְדֵּן בֵּין הַשִּׁקְמָה

יוֹשֵׁב אִישׁ בְּבֵית-הָרִקְמָה

נָטוּי עַל מְלַאכְתּוֹ;

עַל הַבַּד עַל-גַּב הַכַּן,

חִישׁ-חָשׁ! חִישׁ-חָשׁ! עַל-גַּב הַכַּן –

רוֹקֵם הוּא בְמַחֲטוֹ.


בַּד וְחַבְלֵי בוּץ תִּפְאָרָהּ1

וּמִקְלַעַת-שֵׁשׁ יְקָרָה

עִם הֲדַר אַרְגָּמָן,

אֶת-כָּל-אֵלֶּה רוֹקֵם הוּא,

רִיק-רִיק! רִיק-רִיק! רוֹקֵם הוּא,

עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה אָמָן.


וּמִקְלַעַת צִיצֵי פְּטוּרִים

עִם שׁוֹשַׁנִּים בַּצִּיּוּרִים,

אֵטוּן רַךְ וּפְקָעִים,

אֶת-כָּל-אֵלֶּה נוֹתֵן הוּא,

פִּיק-פִּיק! פִּיק-פִּיק! נוֹתֵן הוּא

עַל הַבַּד בִּקְלָעִים.


מַה-פֹּה, רוֹקֵם, עוֹשֶׂה אַתָּה? –

"עוֹשֶׂה פֹה אָנֹכִי עַתָּה,

מֵכִין וּמַנִּיחַ

דֶּגֶל יָקָר זֶה בִּשְׁבִיל –

הֵידָד! הֵידָד! זֶה בִּשְׁבִיל

מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ!"

IV

בַּשָּׁמַיִם שִׁבְעָה כְרוּבִים,

דֹּם כַּחֲלוֹמוֹת, חִישׁ כַּזְּבוּבִים,

עוֹשִׂים אֶת-הַמְּלָאכָה;

לִפְנֵי כֵס-הַכָּבוֹד הֵם –

הֵידָד! הֵידָד! כָּבוֹד הֵם

עוֹמְדִים בַּמַּעֲרָכָה.


אֶת-כָּל-נִשְׂגָּב, אֶת-כָּל-נַעֲלֶה,

אֶת-כָּל-יָפֶה, אֶת-כָּל-מַעֲלָה,

אֶת-כָּל-טוֹב וְטָהוֹר, –

אֶת-כָּל-אֵלֶּה לוֹקְחִים הֵם,

הֵידָד! הֵידָד! לוֹקְחִים הֵם,

וְאֶת-כָּל-זִו וּמָאוֹר;


אֶת-כָּל-חֶמְלָה עַל הַחַלָּשׁ

שֶׁבְּמַכְאוֹבָיו דֹּם יִתְפַּלָּשׁ,

אֶת-כָּל-זֹאת הֵם לוֹקְחִים, –

אֶת-כָּל-חֲנִינָה, אֶת-כָּל-רֹךְ,

הֵידָד! הֵידָד! אֶת-כָּל-רֹךְ,

וּבְמִרְקַחַת רוֹקְחִים.


מַה-פֹּה, כְּרוּבִים, אַתֶּם עוֹשִׂים? –

"אֶת-כָּל-אֵל אֲנַחְנוּ נוֹשְׂאִים,

נָכִין אַף-נַנִּיחַ,

וְאֶת הַנְּשָׁמָה נַעֲשֶׂה כֹה,

הֵידָד! הֵידָד! נַעֲשֶׂה כֹה

בַּעֲבוּר הַמָּשִׁיחַ!


אוּלָם רָזִי, רָזִי לָנוּ!

כָּל-הָעוֹבְדִים סָבִיב לָנוּ

כִּלּוּ כְבָר הַמְּלָאכָה;

רַק אֲנַחְנוּ פּוֹגְרִים עוֹד,

אוֹיָה! אוֹיָה! פּוֹגְרִים עוֹד,

אֵין עוֹד סִמַּן בְּרָכָה.


אֵין זֹאת כִּי-אִם זֹאת הַנְּשָׁמָה,

זֹאת הַטְּהוֹרָה, זֹאת הָרָמָה,

לָהּ אֵין-דֵּי הֶחֳמָרִים

שֶׁלִּקַּטְנוּ עַד-הַיּוֹם,

אוֹיָה! אוֹיָה! עַד הַיּוֹם

מִן-כָּל-הָעֲבָרִים.


אֵין-דֵּי נִשְׂגָּב, אֵין-דֵּי מַעֲלָה,

אֵין-דֵּי יָפֶה עוֹד וְנַעֲלֶה,

אֵין-דֵּי זִו וְאוֹרָה;

גַּם אֲנָחָה אוּלַי אֵין עוֹד,

אוֹיָה! אוֹיָה! אוּלַי אֵין עוֹד,

צְרוּפָה זוּ וּטְהוֹרָה".


וּמַלְאָכִים, שִׁבְעָה כְרוּבִים,

נָשׂאוּ קוֹלָם, קוֹל עֲזוּבִים,

קוֹל נְהִי וָשִׂיחַ –

וְעַד הַיּוֹם לֹא שָׁלְמָה עוֹד,

אוֹיָה! אוֹיָה! שָׁלְמָה עוֹד

נִשְׁמַת הַמָּשִׁיחַ!


  1. המפיק מופיע במקור (הערת פב"י)  ↩

דוד פרישמן
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של דוד פרישמן
רקע
דוד פרישמן

יצירותיו הנקראות ביותר של דוד פרישמן

  1. כה אמר סרתוסטרא (פרוזה)
  2. הַצֵּל (פרוזה)
  3. דניאל דרונדה (פרוזה)
  4. בגדי המלך החדשים (פרוזה)
  5. הזמיר (פרוזה)

לכל יצירות דוד פרישמן בסוגה שירה

לכל יצירות דוד פרישמן

יצירה בהפתעה
רקע

הבוכים

מאת אחד העם (מאמרים ומסות)

הללו אמרו “הן” והללו אמרו “לאו”; הראשונים היו המרובים – ונצחו, והאחרונים, המנוצחים, פרשו ובכו.

מעשה הראשונים אינו צריך ביאור ארוך. רבים מהם, ביחוד מן המערביים, לא היו מעולם ציוניים אלא בדרך ההשאלה: “ציון” הוא להם שם מושאל ל“מדינת היהודים”, תהיה במקום שתהיה; ועוד רבים, ביחוד מן המזרחיים, רחמנים הם בכלל, המוכנים תמיד לאמור “הן”, בלי מחשבות יתרות, על כל הצעה “לטובת העניים”, תהיה מה שתהיה; ויתרם הם מאותם “בעלי הן”, הנמצאים לרוב בכל התנועות החיות מפי איש אחד. אלו הם חומר בלי צורה, הנתון ביד ה“יוצר” לעשות בו כרצונו בכל שעה. הם אינם יכולים לאמור “לאו”, כשהוא אומר “הן”. אנשים ממין זה הם שהלכו לפנים אחר שבתי צבי ואחר פראנק גם בדרך יותר רחוקה מאפריקא, בדרך שכל באיה לא ישובו, ואיך לא ילכו אחר הרצל לאפריקא על מנת לשוב משם לארץ ישראל?

אבל האחרים, “בעלי הלאו”, ראוים שנסתכל בהם בעין בוחנת ונשתדל להבין הנהגתם. רובם הם אנשים שהיו לפנים לא “חומר ביד היוצר”, כי אם בעלי “צורה” קבועה, וכשראו עתה את היד השלוחה למחות את הקו האחרון, אשר עוד נשאר להם מצורתם הישנה, – חגרו שארית כחם ואמרו “לאו”, וכשראו את ה“לאו” שלהם בטל ברוב והזרם הולך ושטף את הכל, – פרשו לקרן זוית ובכו. אבל על מה בכו? על המעל אשר מעלו בהם מנהיגיהם? על האידיאל הלאומי אשר הורד והושפל? לא! על דברים כאלה עונים לא בדמעות ואנחות, כי אם במעשים. ברגעים כאלה יתקוף הרגש החי – אם חי הוא באמת – את האדם כלו, וההתמרמרות הפנימית תעשה גם את החלש לגבור, להלחם כארי בעד משאת נפשו, מבלי בקש חשבונות רבים. והם, בעלי ה“לאו”, בכו ונאנחו – והתנחמו. שָמעו בנים “מוסר אב”, ומחו דמעה מעל פניהם ושבו אל מקומם “בשלום”. עוד ענן קל אמנם העיב את מבטי עיניהם, עוד עקבות הדמעות נראו על לחייהם – ונכמרו רחמי האב על הילדים העצבים, ופייסם ב“מיני מתיקה” שונים, שלא ישביתו עוד את ה“שמחה”.

על מה איפוא בכו?

כמדומה לי, שיודע אני תשובה לדבר, ואותה אגיד פה מפורש, לא ברמזים וחידות. הגיעה השעה להגיד הכל בשפה ברורה.

––––––––––

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.