היצירות הנקראות ביותר החודש
- [פְּגִישָׁה, חֲצִי פְּגִישָׁה] / רחל בלובשטיין
- אוצר המשלים והפתגמים / ישראל חיים טביוב
- הנסיך הקטן / אנטואן דה סנט-אכזופרי / אריה לרנר
- לֹא זָכִיתִי בָאוֹר מִן-הַהֶפְקֵר / חיים נחמן ביאליק
- לְבַדִּי / חיים נחמן ביאליק
- העוורת / יעקב שטיינברג
- אני ואימא בבית־המשוגעות: רומן / יעל ישראל
- [לבי במזרח ואנוכי בסוף מערב] / יהודה הלוי
- יגון / אנטון צ'כוב / דבורה בארון
- [רַק עַל עַצְמִי לְסַפֵּר יָדַעְתִּי] / רחל בלובשטיין
היצירות החדשות ביותר
- האמן / אפרים א. ליסיצקי / אפרים שריאר
- הַרוֹעֶה / דוד שמעוני
- מִשַּׁבָּת לְשַׁבָּת / דוד שמעוני
- יַלְדֵי הָעִבְרִים / דוד שמעוני
- אַף־בְּרִי / דוד שמעוני
- יִרְמְיָהוּ (מֵאַגָדוֹת הַחֻרְבָּן) / דוד שמעוני
- סִיפּוּר כֶּלֶב־הַיָּם / דוד שמעוני
- הַנּוֹטֵעַ (על פי אגדה תלמודית) / דוד שמעוני
- דורון / דוד שמעוני
- כֻּפַּר הֶעָוֹן... / דוד שמעוני
יצירות ויוצרים חדשים באתר, אירועים, סרטונים, וחדשות.
מחזות: אח ואחות: קטע דרמתי מימי האינקוויזיציה
פרוזה: מסע הילד אבילחם; אהבה במגלדה; גינה של פרצופים; אצל הנדיב; אפשר להשתגע; השביתה הגדולה; בדרך אלי אושר; ריסי ידידות; בין זיק לאשתי – מפח נפש אחד ומשפט אחד ותקוה אחת; מערפת הבהט; שערוריה משפטית בשנת 2032; כתב־היד האבוד או חתונה בלתי־צפויה; נסיעה לעזאזל; חתולה לבנה; עד דכא; הנסיך הירוק; מוסיקה מודרנית
מאמרים ומסות: האמן מאת אפרים שריאר
מאמרים ומסות: בלילה בקרון; "אינך בטוח אם הדיאגנוזה שלך נכונה"?...; דבר האדם; "כי נבהלו עצמי"...; משיחו של אדם; והיא הדעת...; "המלכות הממשית"...; כי שאלתי מעודי...; חליפת המכתבים; מסביב למגילת איוב – אנה ואנה; "רוצים אתם לדעת מה זה לב־יהודי שלם?"; ברכתנו; מן השאלונים; קירבת אלוהים וכנף המעיל...; משנה פרשת העקידה
פרוזה: ביקור לילי מאת שיח'ה חליווה; חיים מעץ מאת שיח'ה חליווה; THE LIBERATOR (סיפור חלום) מאת שיח'ה חליווה; בעיה לאומית מאת שיח'ה חליווה; ביום השביעי מאת שיח'ה חליווה; איש מחפש את עיניו מאת שיח'ה חליווה; חור לבן מאת שיח'ה חליווה; הזמנה C345 מאת שיח'ה חליווה; יקיצה מאת שיח'ה חליווה; אתנחתא לנביחות מאת שיח'ה חליווה; המחייך מאת שיח'ה חליווה; עשרים — לא, יותר! (בתחנה האחרונה) מאת שיח'ה חליווה; כלה למכירה מאת שיח'ה חליווה; שחמט מאת שיח'ה חליווה; קולות ישָנים מאת שיח'ה חליווה; תצלום ישן מאת שיח'ה חליווה; מאה סיפורים ויער מאת שיח'ה חליווה
מאמרים ומסות: ר' יהושע ברזילי (איזנשטט)
מכתבים: אל הגברת על שפת הים מאת יצחק ליבוש פרץ; אל ד"ר גרשון לוין מאת יצחק ליבוש פרץ; אל י. י. טרונק מאת יצחק ליבוש פרץ; לד"ר יצחק געליבטער מאת יצחק ליבוש פרץ; אל ג.י. ליכטנפלד מאת יצחק ליבוש פרץ; אל הכלה מאת יצחק ליבוש פרץ; מכתב אל ידיד מאת יצחק ליבוש פרץ; הרעיה מאת יצחק ליבוש פרץ; אל ח. נ. ביאליק מאת יצחק ליבוש פרץ; אל יהואש, ניו־יורק מאת יצחק ליבוש פרץ; אל ה. ד. נומברג מאת יצחק ליבוש פרץ; אל יצחק גוידא (ב. גורין) מאת יצחק ליבוש פרץ; אל א. ווייטער מאת יצחק ליבוש פרץ; אל דוד ברגלסון מאת יצחק ליבוש פרץ; אל ראובן אשר ברוידס מאת יצחק ליבוש פרץ; אל מנדלי מוכר ספרים מאת יצחק ליבוש פרץ; אל ד"ר נתן בירנבוים מאת יצחק ליבוש פרץ; אל י. צינברג מאת יצחק ליבוש פרץ; אל דוד פאלק מאת יצחק ליבוש פרץ; אל רוזה יאקובוביץ' מאת יצחק ליבוש פרץ; אל יעקב צוזמר מאת יצחק ליבוש פרץ; אל י. י. פּרופּוס מאת יצחק ליבוש פרץ; מכתבים אל הבן יעקב דינזון מאת יצחק ליבוש פרץ; אל יעקב דינזון מאת יצחק ליבוש פרץ
פרוזה: אל משפחת זילבר מאת יצחק ליבוש פרץ
מאמרים ומסות: מפוזר ומפורד; מנדלי; שלום עליכם; אברהם רייזן; יעקב דינזוֹן; אַש; בועידת הלשון בטשרנוביץ; על ספרות יידיש; ספּור ישן; שותפות; אל רבונו של עולם
פרוזה: שִׂמְלַת הָעֵץ
מאמרים ומסות: אלכה ואשובה
מאמרים ומסות: קצור תולדות חייו של ד"ר משה בריל ז"ל
שירה: שִׁירָתִי; בִּבְרִית הָאֻמָּה; חֻבְּרָה לָהּ יַחְדָּו; אֲבָנַיִךְ, יְרוּשָׁלַיִם; הֻכְרַז; בָּאִים יָמִים; כְּחוֹלְמִים; עִם עֲלִיַּת הַנֹּעַר; וְעוֹד אֶחָד; עֶמְדָּה; כֵּן, תַּלְמִיד הָיָה לִי; שַׁלַּח; חֲנֻכָּה; אָבִי; תַּצְלוּם בּוֹדֵד; הַעְפָּלָה מִוִּילְנָה הַסוֹביֶטִית 1940; בְּשַׁלְשֶׁלֶת הָעַד; לְכָאן; בִּבְרִית; סֶלַע קֹדֶשׁ; צִמְחוֹנִים; יָרַד הַלַּיְלָה; לְטִירַת יָעֵל; אַגָּדָה; בֹּקֶר; שְׁקִיעָה; לַיְלָה; מִגַּנּוֹ שֶׁל לָבָן
פרוזה: אחיזה של חול; הילדה והזר; מרכבה לילית
פרוזה: עַל תֵּאַטְרוֹן הַבֻּבּוֹת מאת היינריך פון קלייסט; תַּרְגִּיּל צָרְפַתִי שֶׁכְּדַאי לְחַקּוֹתוֹ מאת היינריך פון קלייסט; הַכְּלָבִים וְהַצִּפּוֹר מאת היינריך פון קלייסט; מְאֹרַע־יוֹם מאת היינריך פון קלייסט; וֶרְטֶר הֶחָדָשׁ ( הַמְאֻשָּׁר יוֹתֵר) מאת היינריך פון קלייסט; מְבוּכָתוֹ שֶׁל רֹאשׁ־עִיר מאת היינריך פון קלייסט; עֻבְדוֹת בִּלְתִּי־מֻסְבָּרוֹת מאת היינריך פון קלייסט; אֲנֶקְדּוֹטָה מִן הַמִּלְחָמָה הָאַחֲרוֹנָה מאת היינריך פון קלייסט; סִפּוּרוֹ שֶׁל דּוּ־קְרָב מְעַנְיֵן מאת היינריך פון קלייסט; אַהֲבַת־אֵם מאת היינריך פון קלייסט; זְדוֹן הַשָּׁמַיִם מאת היינריך פון קלייסט; מָבוֹא לַעִתּוֹן "גֶרְמַנְיָה" מאת היינריך פון קלייסט; עַל הַצָּלָתָהּ שֶׁל אוֹסְטְרִיָּה מאת היינריך פון קלייסט; מָה יּוּכְרַע בַּמִּלְחָמָה הַזֹּאת? מאת היינריך פון קלייסט; אחרית דבר: אל בני דורי: כתבים קצרים / היינריך פון קלייסט
מאמרים ומסות: המבקר ד. א. פרידמן [אחרית דבר ל"עיוני שירה"]
עיון: התנ"ך כהיסטוריה מאת ורנר קלר
שירה: פשוש
מאמרים ומסות: ש טשרניחובסקי – שירת הנהנין; שאול טשרניחובסקי בן החמישים; שמואל יוסף עגנון; דוד פוגל; זלמן שניאור - בממשלת היצר; דוד שמעונוביץ'; יעקב פיכמן; אורי צבי גרינברג; רחל; יהודה קרני; מ. טשודנר; דוד זכאי ומרדכי עובדיהו; משה קליינמן; מנדלי מוכר ספרים ומיגואל סרוונטס; יוסף חיים ברנר
פרוזה: גרי הצדק
שירה: QUINTESSENCE; גְּבֻל; מֹמֶנְט; כָּתֻב; אֲהֵבֻ; עָזְבֻ; יָשֻׁבֻ; בֵּית חֹשְבִים; מִלְּבָנֹן שְׁלִיחִים לָבֹא; שָׁלֹם לָכֶם, שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ; חֹם וְכִמָּהֹן; פּוֹלָה מִדִּבְרֵי; יָצָא; הַמַּאֲפִיָּה בִּרְחוֹב בֶּרְדִּיצֶ'בְסְקִי סוֹף; לְהִדַּמְיוֹת; לְהִבַּזְיוֹת; לְהִשְׁתַּקְקְיוֹת; לְהֵאַהַבְיוֹת; הָאֹפֶן הַפּוֹלָנִי; עַל הָעֵצִים וְעַל הַבָּתִּים; אֶל סוֹף קַיִץ; בְּאֵיתָן לָקְחָה לִבִּי קְוַארְטֶט; עֲלֵה שֻׁב אֶל הַחֹף; עֹלֶה נֹפֵל; הַחֲתֻנָּה; הַמִּצְוָה רִקֻּדִּיל; אֹר שְׁחֹר; הַסְּעֻדָּה; מַתַּן תֹּרָה; הָאִגְּרֹנֶת; פְּרוֹפּוֹרְצְיוֹת; אבות ישורון מעיר:; כְּמֹת שֶׁמַּעְיָן; עַל שֻׁלְחָן אָסֻר; מְתֻקִים עַל מֶלַח; אֶת הַגַּלְגַּלִים שָׁאֲלָה; עִיר מִגֻּפָה; כַּמָּה דְּבָרִים כָּכָה; עֲצֵי בְּשָׂרָם חַי; זוֹ אֲדָמָה שֶׁטֹּמְנִים לָהּ; מַגְדִּיאֵל זוֹ מַגְדָּלֶנָה; מִי יִתֵּן?; הָאִישׁ (הַמֶּענְטְשׁ); חִפַּשְׂתִּי מַשֶּׁהֻ בְּתֵל אָבִיב; הֶחָלָל לֹא נָפַל; שִׁיר אֶחָד [אִישׁ לֹא זֹכֵר וְכִמְעַט]; שִׁיר שְׁנַיִם [כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי “בִּעֻר חָמֵץ”]; שִׁיר שְׁלשָׁה [שִׁנַּיִם זְמַן אָכַל אֶת הַנְּיָר]; שִׁיר אַרְבָּעָה [שָׁלֹם עָלַיִךְ אֲדֹנֵנֻ מֹרֵנֻ וְרַבֵּנֻ עָלֶיךָ הַשָּׁלֹם]; שִׁיר חֲמִשָּׁה [וּכְשֶׁיַּגִּיעַ קִצִּי]; שִׁיר שִׁשָּׁה [מַעֲנֵה לָשֹׁן. מֹשֵךְ לֹמַר: מַעמֶע לֻשְׁן.]; הֵיכָן אֶהְיֶה; אֶבֶן מֻנַּחַת; מִי שֶׁבָּא הֻא בָּא; פְּתִיחָה; שִׁיר מַתְחִיל; וְשֻׁב מִי יָבֹא; שְׁנֵי אַחִים הָיִינֻ; לֶוִינְסוֹן; חֲדַר מִיֻּן; בִּקֻּר רֹפְאִים הֲדַסָּה תֵּל אָבִיב פְּנִימִית ג'; פֶּערֶעלְמוּטֶער וְלֶערֶער; עַל אַדְמַת
שירה: שֹׁרֶשׁ; זֶמֶר־יָגוֹן; עָנָן; יוֹמָם וָנֶשֶׁף; \[הֲלֹא הִנֵּה זֶה הַקּוֹל\]; מַחְסוֹם; רְחוֹבוֹת; בָּדָד; נַעַר; חֲצוֹת; גָּל; מֵרָחוֹק; חֲשָׁאי; כּוֹכָב; שְׂפָתַיִם; עֲרָבִים; אַגָּדָה; פֶּתַע בְּמַרְזֵחַ; חֲלוֹם; נְשִׁיָּה; רוּחַ בּוֹדֵד; הַנֶּעֱזָבִים; קֶשֶׁת; רָז; הָאֲדָמָה, הַחֵיק
משלים: בָּעִיר וּבַיָּעַר
פרוזה: שׁוֹמְרֵי הַנַחֲלָה
פרוזה: צחוק עשה לי אלוהים
פרוזה: המארב; צו־הקריאה; הגבעה; השעור בקפא"פ; הקרב האָבוּד; החוֹלה
מאמרים ומסות: הקרדיט הפעוט ומוסדותיו בארץ־ישראל
מחזות: הושע
שירה: צִפֳּרִים מִתְעוֹפְפוֹת נֶגְבָּה; יְסוֹכְכוּ חַיַּי; מְנַקֵּי הַזְּמָן; כַּחֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים; הִתְלַפַּפְתִּי כְקִיסוֹס; יְעֻצַּב לְכִנּוֹר לֵב נִשְׁבָּר; לִשְׁקוֹעַ בַּנְּקוּדָה הַפְּלִיאָה; שְׁלַל־שָׁוְא; מַה יִתְאוֹנֵן אֲמֵלָל; חֲתוֹם הַמַּעְיָן; לַשֶּׁפֶק; אַחֲרוֹנַת אֲלֻמָּה; סֹב עַל קַרוֹסוּלַת־בְּרִיאָה; לְבָבִי נָשָׁה תְפִלָּה; נֵר אֱלֹהִים כָּבָה; הִצְטַמְצֵם עִגּוּלִי בַחֶלֶד; לֵיל טוֹב, הָעוֹלָם!; תְּכַנְּסֵנִי כוֹס־פִּרְחֲךָ, לַיְלָה; שְׂעִפַּי; הִתְחַנְנָה תֵבַת־זִמְרָתִי; שִׁירָה בִדְמָמָה; אָנָה הָלְכָה שֶׁצּוֹדְדָה נַפְשִׁי; לֹא אָבְדָה תוֹחַלְתִּי מֵאֵל; אָרַג שֶׂפֶק טְוִי קוּרָיו עַל נַפְשִׁי; מַה תָּאִיצָה בִי; אִם לֹא יָדַע אֵל שָׁרְשִׁי; סְלִיחָה, מָוֶת; שַׁלָּמָה אָגוּרָה קֵץ בָּשָׂר; בִּמְרוּצַת חוּג כְּשָׁפִים; יְדַעְתִּיךָ, אֱלוֹהַּ; מַה נֶּפֶשׁ תִּקָּבַע בַּחֲלַל הַמִּסְגֶּרֶת; לֹא יָדַעְתָּ מָה אֱנוֹשׁ; יִשְׁתַּוַּע שַׁוְעַת־מֶרֶד; גַּחְלִילִיּוֹת־שְׂעִפִּים; לֹא יָמוּת כִּי יִחְיֶה; מַה קַּנֵּא אֲקַנֵּא בָכֶם; לְחוֹף נָפַת אָשְׁרִי; נְקוּדָה לְבָבִי; בְּעַרְסַל־הַחֲלוֹם; תִּתְרוֹנֵן הַבְּרֵכָה; דָּמִיתִי לְסַפָּן שָׂב; רָדַנִי גוֹרָלִי; סָלַחְתִּי, מָחַלְתִּי; יָקְדוּ חַלּוֹנוֹת בֵּית־חָמְרִי; סוֹכְכִינִי בְמַחֲסֵה צֵל כְּנָפַיִךְ; דִּמְמָתֵךְ תַּאֲצִילִי בְחַסְדֵּךְ; הֵעִיר הַשַּׁחַר אֶת נִבְלוֹ; יֵשׁ יִשְׁפֹּת אֵל שְׁלוֹמוֹ; פּוֹלֵשׁ הָאֵד סִלּוֹן אוֹר; לֵיל הִטְבִּיל מַכְּחוֹלוֹ; בְּעִקְבֵי חֲלוֹמִי; נִסְתַּם הַגּוֹלֵל; נוֹף קְלוּי שַׁלֶּכֶת כְּסוּי צְחוֹר שֶׁלֶג; דְּבִיר־הַגָּבִישׁ בְּלִבִּי כַתּוֹת; רְצִי, בַּת־הַשִּׁיר, אֶת צְלִיל שִׁירִי; מְשׁוֹךְ, אֵל, לְפַרְפָּר זְעֵיר חֶסֶד; בְּעָמְדִי בְתוֹךְ בֵּית־הַקְּברוֹת; עָלִים נְשׁוּרֵי שַׁלֶּכֶת; חָדְלָה הַדַּיָּה מִנַּקֵּר לְבָבִי; בַּנָּתִיב הַלָּבָן; הַכְרֵז הִכְרִיז כְּרוּז נִיסָן; מִשּׁוּט בְּתֹהוּ־רוֹם
זרקור על יצירה
על יעקובינה ("בת רוחמה") מאת שרה הירש
מאת המתנדבת אורנה אגמון בן-יהודה: במהלך קריאת הסיפור על יעקובינה שיניתי דעתי פעמים מספר לגבי המטרה הדידקטית של המחברת: אולי עוסק הסיפור בזכותו של אדם לבחור לו את דרך חייו, לא משנה באיזה גיל? האם עיקר הסיפור בתירוצים שממציאים אנשים לעצמם כדי להצדיק התנהגות שבה בחרו ממילא? האם מטרת הסיפור פשוט להפגין את גדולתה של הסופרת, אשר מצליחה לסחוף את הקורא להזדהות עם דמויות כה רבות, אשר מניעיהן סותרים? אולי זה סיפור על ערכי האמונה לעומת קדושת המשפחה? בבדיחות הדעת שקלתי אפילו כי מטרת הספור ללמד על הסכנות שבהתקפת “אדם באמצע” על תקשורות.
בנוסף, שקעתי בהרהורים אשר לא חשבתי שהיו חלק מן התכנית: מה חשוב יותר – קרבת דם או יחסים הנרקמים בין אנשים? במקרה של התעללות בילדים, האם עדיף לילד לקבל סיוע בביתו, בחיק משפחתו אשר פוגעת בו, או שעדיף להוציאו מחזקת הוריו? האם החלק החשוב בדת הוא הדרך בה אדם פונה לאלוהיו, ואיך הוא מגדיר את דתו, או שמה שחשוב זה איך הוא מתייחס לבני אדם אחרים בשם אותו אל? הדרך בה אתה מתפלל, או המניעים לכך והבנתך את שמאחורי המילים?
בסוף הספור כבר הבנתי כמה מן התשובות של המחברת, בת תקופת ההשכלה, לפחות לאותן השאלות שאכן נראה שהתכוונה שהקוראים יעסקו בהם. לא בכל העניינים אנו רואות עין בעין. בפרט, סדר העדיפויות הנחשף באופן בוטה בשלב ההתרה של הסיפור מדגיש את הפער בין ראיית עולמה של שרה הירש, בת תקופת ההשכלה, לבין ראיית עולמי החילונית המאוחרת ביותר ממאה שנה.
כמו-כן, נראה שלדעתה של המחברת, לסיפור סוף סגור, באותו מובן שסיפור המסתיים בהצעת נישואין הוא בעל סוף סגור. אך כפי שהבעיות האמיתיות מתחילות רק לאחר שמנסים לחיות יחד, כך גם אני נותרתי לתהות על גורל הדמויות, כאילו הותירה המחברת
...המתנדבים שלנו
שלי אוקמן
אני גרה בקדימה, בלב השרון. סבתא ל־4 נכדים.
פעילותי בפרויקט משלבת את אהבתי לשפה העברית ולמלה הכתובה, עם נסיון של 30 שנה בעבודה שדרשה דיוק רב בהי־טק, ועם זמנִי שהתפנה לאחר יציאתי לגימלאות.
הגעתי לפרויקט ב־2014.
תחילה עסקתי בהקלדה, אח"כ בהגהה, וכיום אני רכזת־מתנדבים ועורכת־טכנית (עריכה טכנית היא הפעולה שבה מעלים את היצירה השלמה, המוקלדת והמוגהת, לאתר הפרויקט והופכים אותה זמינה לציבור).
אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה
עד כה העלינו למאגר 47759 יצירות מאת 2657 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20142 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.
בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.
נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!