מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

צְעָדַיִךְ

מאת: משה בסוק

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

פרטי מהדורת מקור:

על פי "מבחר שירים", תל-אביב: הקיבוץ המאוחד; תשכ"ח 1968

סוגה:

שפת מקור: עברית

צְעָדַיִךְ הַהוֹלְכִים, אַחֲרוֹנִים כּמוֹ גְזָר;

רוֹאִים בַּבָּרָק כָּל אֶרֶץ-חַיַּיִךְ;

מְרִיחִים מוֹעֲדִים בְּאָשְׁרָם הָרָחוֹק;

הוֹגִים בְּאֵין הִי: בְּנִי, בְּנִי – –

אֲנִי שׁוֹמֵעַ בִּי קוֹל צְעָדַיִךְ,

שׁוֹמֵעַ אוֹתוֹ, שׁוֹמֵעַ,

אִמָּא.


לֹא תְּרוּעַת זִנּוּקוֹ שֶׁל הַיּוֹם עַל טַרְפּוֹ,

וְלֹא פְּעִימַת הַדְּמָמוֹת הַנָּאוֹת שֶׁלַּלַּיְלָה;

לֹא הֹלֶם הַלֵּב מְיֻסַּר עַקְרַבָּיו,

וְלֹא אֵלֶם כָּתְלִי, מִתְפַּלֵּל לִנְפִילָה סוֹפְסוֹפִית –

אֲנִי שׁוֹמֵעַ בּי קוֹל צְעָדַיִךְ,

שׁוֹמֵעַ אוֹתוֹ, שׁוֹמֵעַ,

אִמָּא.


בְּרַד מִצְעָדִים שֶׁל צְבָאוֹת קוֹרְעִים יָם-דִּי-נוּר,

צָהֳלַת שְׁעָרִים אֶל צִלְצוּל מַפְתְּחוֹת;

רִשְׁרוּשׁ שֶׁל בַּדִּים מִתְקַדְּשִׁים לִדְגִילָה,

מַשַּׁק עַפְעַפַּיִם מִבּוּנְקֶר בַּהֲרִיחָם אֶת הָאוֹר –

אֲנִי שׁוֹמֵעַ בִּי קוֹל צְעָדַיִךְ,

שׁוֹמֵעַ אוֹתוֹ, שׁוֹמֵעַ,

אִמָּא.


לֹא הֲמוֹן אַהֲבַת הַמָּטָר לַכִּסְלֵו

וְלֹא הַפְּרִיחוֹת הַדַּקּוֹת שֶׁלָּאֹרֶן נָטַעְתִּי;

לֹא נְשִׁיקַת רְגָבִים מִתְהַפְּכִים בֶּחָרִישׁ

וְלֹא זִמְזוּם זְרָעִים הַצּוֹנְחִים אֶל אִמָּם –

אֲנִי שׁוֹמֵעַ בִּי קוֹל צְעָדַיִךְ,

שׁוֹמֵעַ אוֹתוֹ, שׁוֹמֵעַ,

אִמָּא.


וְהַנֶּכֶד בֶּן-בְּנֵךְ כִּי יַצִּיג כַּף רַגְלוֹ

לְעֶלְצַת לֵב אִמּוֹ: “לְבַד, לְבַד יַלְדִּי כְּבָר יִצְעַד”;

וּבְהַפְעִים פְּעָמָיו הַמָּשִׁיחַ

לְחֶרְדַּת הַדְּרָכִים שֶׁאָבְדוּ, מַמְתִּינִים, בַּלֵּילוֹת –

אֲנִי שׁוֹמֵעַ בִּי קוֹל צְעָדַיִךְ,

בַּעֲלוֹתֵךְ לַעֲקֵדָה.

אֲנִי שׁוֹמֵעַ אוֹתוֹ, שׁוֹמֵעַ,

אִמָּא.


תשרי תש"ה

משה בסוק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של משה בסוק
רקע
משה בסוק

יצירותיו הנקראות ביותר של משה בסוק

  1. איש-צבא יהודי: פריץ יורדן (זכרונות ויומנים)
  2. לרומאן רולאן (מכתבים)
  3. אגרות לא"פ צ'כוב (מכתבים)
  4. לא"י רופין (מכתבים)
  5. אגרת לאנטול פראנס (מכתבים)

לכל יצירות משה בסוק בסוגה שירה

לכל יצירות משה בסוק

יצירה בהפתעה
רקע

אחרי מיטתו של אברהם חלפי

מאת ישראל כהן (מאמרים ומסות)

1

© כל הזכויות שמורות. החומר מובא ברשות בעלי הזכויות.


חמישה ימים לפני פטירתך טיילנו בערב נאה ושוחחנו על ענינים שהרעישו אותנו, וביום מותך היית צריך לבקר בביתי, כדי לקבל ספר – ולהמשיך בשיחה. עכשיו אנו מובילים אותך למנוחת-עולמים תוך פרידת-עולמים.


אברהם, המשורר עמוק-העצב, אמן התיאטרון, החבר הטוב והנאמן, האיש הישר בלי עקמומיות, איש-החסד, המשוחח הנלבב והשותק הגדול. נפלא וניפלה היית. לא היה דומה לך. יחידי היית מהלך תמיד, גם כשהיית אחד מן הצוות. לפעמים לא הרגישו בך גם כשהיית נוכח. ישבת או עמדת מצונף, חולם ומחריש. אבל לבך היה הומה כחלילים למשמע דברים או מעשים שנגעו בך. ויש שפרצו דבריך טבולים בכאב, ושירתך היתה כינור לכאב זה.


שירתך הלירית דקה מן הדקה, פנימית, אינטימית, מתנגנת, רבת דימויים קוסמים. אין היא מתמודדת עם איתני-עולם. היא תפילה לאני העני כי יעטוף. כמעט תמיד שרת על עצמך בלבד, על גורלך “בין כוכבים ועפר”. כל המאורעות החיצוניים הופנמו ונהפכו לפיוט הלב. על הבמה עיצבת לא פעם תפקידים עליזים, רקדניים, וגרמת בדיחות-דעת לקהל, שאהב אותך אהבת-נפש. “פנים רבות הלכו לקראתך”, אבל אתה עצמך היית מלא תוגה. ידענו, שבת-שחוקך על הבמה באה מתוך עצבות-נפש גדולה, שנצרפה באש יסוריך. כי מהיכל העצבון נחצבה נשמתך. הדמויות שיצרת היו גלגולי נפשך אתה, שהביאו לך מעט פורקן ומרגוע. אתה חלקת מעצמך לכל דמות, כדי להקל מן העומס.


בעל כשרונות רבים וסגוליים היית, ורבים העריצו אותך. אבל אתה לא התפעלת מזה. לא גבה לבך. היית ענוותן. ראית עצמך כ“פסוק לא-גמור של שיר שלא נכתב”. התביישת לשמוע שבחים. הלא כך שרת:


אֲנִי מְצַמְצֵם אֶת עַצְמִי

כְּדֵי נְקֻדָה

אַלְמוֹנִית

שֶׁלֹא לְהַטְרִיד בְּגוּפִי

מַלְכֻיוֹת.

(“ישן וחדש”, עמ' 57)



  1. ftn1  ↩

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.