מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

פַּנְקָס עֲזוּבִי

מאת: משה בסוק

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

פרטי מהדורת מקור:

על פי "מבחר שירים", תל-אביב: הקיבוץ המאוחד; תשכ"ח 1968

סוגה:

שפת מקור: עברית

1. אַחֲרֵי…

אֶת נָוֵנוּ הָבָה נְסַיֵּד

וְלָאשֶּׁר הַיָּנִיק נִתְפֹּר כֻּתֹּנֶת.

לְפוּם שִׁגְרָה אֶת קִיּוּמֵנוּ נְרַהֵט

וְנֹאמַר: כִּי טוֹב, קָטֹנּוּ.


עַל הָרְכָסִים הָלַכְנוּ גַּם טִפַּסְנוּ,

עַתָּה נִשְׁלַו, נִשְׂגֶּה עִם הַדְּשָׁאִים.

יַאֲזִיב לוֹ זִכְרוֹנֵנוּ, כִּי הָרַסְנוּ

מְעַט-קָט אֶל הַר-הָאֱלֹהִים.


2. רָגָב רִאשּׁוֹן

נִתְלַשׁ רָגָב –

וְקוֹל נָקַב;

לַגֹּב נִשְׁמַט

יְלֵל “נִשְׁמַת”.


מִקּוֹל רָגָב –

הַדְּמִי שָׂגַב.

גַּרְגֵּר, גַּרְגֵּר,

בְּכִי דַק נִגָּר:

"כָּאן, זְמַן אוֹבֵד,

אַתָּה שׁוֹבֵת;

לְךָ, אֲתַר,

כָּאן קֵץ וּגְמָר".


גַּרְגֵּר נִפְרָד,

מִבְּכִי שָׂרַד:

"כִּכְלוֹת הַכֹּל –

אֲנִי אֶשְׁקֹל:

אֲשֶׁר דִּמְיֵן,

אֲשֶׁר טִמְיֵן;

אֲשֶׁר פָּלַד,

אֲשֶׁר חָלַד…"


… לִפְעֹר הַגֹּב

הַגַּל יִרְגֹּב.

3. טוֹב לַחְזוֹר

טוֹב לַחְזוֹר מִמִּשְׁלָטָם

שֶׁל מַבְהִיקֵי-בַּצְּחוֹר.

אֶל הַתְּמוּרוֹת בִּמְסִלָּתָן.

אֶל נֵצַח-הַשִּׁגְרָה. טוֹב לַחְזוֹר


מֵאֶלֶף גִּמְגּוּמֵי סַכִּין.

מֵעִמְעוּמֵי הַסַכָּנָה.

טוֹב לַחְזוֹר – וּלְהַסְכִּים

יוֹם-יוֹם עִם לוּחַ-הַשָּׁנָה.


הִנֵּה שׁוֹטְפִים הָעִנְיָנִים:

בְּכִידוֹנִים וּבִדְמָעוֹת.

אַתְחִיל אִתְּכֶם, קְטַנֵּי-קְטַנִּים,

מִן הַפִּסְגָּה: הֱיוֹת, הֱיוֹת – –

משה בסוק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של משה בסוק
רקע
משה בסוק

יצירותיו הנקראות ביותר של משה בסוק

  1. איש-צבא יהודי: פריץ יורדן (זכרונות ויומנים)
  2. לרומאן רולאן (מכתבים)
  3. אגרות לא"פ צ'כוב (מכתבים)
  4. אגרת לאנטול פראנס (מכתבים)
  5. לא"י רופין (מכתבים)

לכל יצירות משה בסוק בסוגה שירה

לכל יצירות משה בסוק

יצירה בהפתעה
רקע

מחיי ישי התימני

מאת מאיר דיזנגוף (פרוזה)

הידעתם את ישי התימני?

ילד קטן-קומה, עיניו ושערותיו שחורות כעורב, עליז וזריז ומלא תנועה וחיים. רק שמונה-עשר חודש מלאו לו לישי, ואולם ניכר הוא כבר באפיו וברצונו הכביר. אין הוא כרוך אחרי סנורה של אמו במטבח, כדרך הילדים מבני גילו, אלא נמשך תמיד לחדר האורחים. נגש הוא ישי לכל אורח מקרוב בא, ולוחש לו בלשונו המיוחדת איזו דברים בלתי מובנים, כאילו הוא מציג את עצמו בפניו ודורש בשלומו. לאחר שקשר קשרי הכרה וידידות עם כל האורחים, הוא נפנה ומתקרב אלי, אל ה“דוד”, ומרים את ידיו לאות רצון לשבת על ברכי. השיחה בינינו נמשכת זמן לא-רב, כי מבינים אנו זה את זה ברמיזה ויש גם שאנו שרים יחד את אחד השירים השגורים בפינו: “אם אין אני לי מי לי”, או “אנו באנו ארצה לבנות ולהבנות בה”. יש אשר ממהר ישי פתאום לגשת למכונת הטלפון, ובהקריבו את השפופרת לאזנו הוא קורא לתוכה כאחד הגדולים: “הלו, הלו, מי מדבר?” ומחכה לתשובה. ובאין תשובה, הוא מחזיר כעבור רגעים מספר בתנועת-יאוש את השפופרת למקומה, ונגש אל הפסל שלי העומד בפנה. מתחלה ירא היה מאד את הפסל השחור הזה, רק לאחר שאמו הסבירה לו שזהו הדוד, החל מחבק ומנשק את הראש הזקוף בלי תנועה ולוחש: “דודי, דודי”. מיד אחרי זה מיהר לגשת לראי הגדול העומד עלי ד הקיר והסתכל בו ארוכות. במוחו הקטן צצו כנראה שתי הופעות זו לעומת זו: הפסל הדומם ליד הדוד החי ותמונתו בראי ליד ישי החי…

מטבעו ער וקשוב הוא ישי הקטן, מבין דבר מתוך דבר ונענה לכל המתרחש סביבו במרץ ובלי דחוי. בשמעו, למשל, את צפירת מכבי האש הוא מתרגש מאד ומתחיל לרוץ הנה והנה ולמלמל דברים בלתי-ברורים, כאילו רצונו לומר: “מה אתם מחשים? הלא שם קרה איזה אסון”. בשעה שמטיילים אתו על שפת הים, הוא נמשך לגלי הים הלבנים המתנפצים אל החוף. רק בקושי גדול מצליחים להחליף לו את בגדיו שהרטיבו כבר. ומה רבה שמחתו, כשמלבישים אותו את בגד הרחצה ונותנים לו לשבת בתוך המים. מרבה הוא לשחק בגלים וממאן שעה מרובה לצאת מן הים.

בעל-זכרון הוא ישי. פעם נגע בתנור בוער ונכוה בידו. אמרה לו אמו: “חם, אל תגע”. למן הרגע ההוא נחרתה במוחו הקטן המלה “חם” כשם נרדף לכל כאב ולכל צרה. והיה כאשר יעקצוהו היתושים או חול נכנס לתוך עיניו, וקרא ישי: “חם, חם”. …

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.