מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

בִּכְיַת שַׁחֲרִית

מאת: משה בסוק

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

פרטי מהדורת מקור:

על פי "מבחר שירים", תל-אביב: הקיבוץ המאוחד; תשכ"ח 1968

סוגה:

שפת מקור: עברית

חֲלוֹמוֹתַיִךְ, יַלְדָּה, אֶל הַלַּיְלָה פְּתוּחִים.

יַעַר קוֹלוֹת! נְהַר עֵינַיִם עוֹיְנוֹת, נָהָר שׁוֹטֵף!

יָדֵךְ, דַּרְדָּקִית, מַתִּירָה סִבּוּכִים.

רַגְלֵךְ, הַזּוּטִית, לֹא יָכְלוּ לָהּ לֹא הָר, לֹא רוֹדֵף!


בָּא לֵיל לִגְבוּלוֹ! בֵּין צְלָלִים נִמְלָטִים

פָּלַשְׁתְּ בְּבִכְיָה, אֶל חֲדַר-הַהוֹרִים:

“לְאִמָּא יֵשׁ אַבָּא! אַךְ אֲנִי לְבַדִּי!” – נוֹלָדִים

בַּחַלּוֹן כְּבָר, עִוְרִים, רִאשׁוֹנֵי הָאוֹרִים.


בִּכְיָה זוֹ, דְּמִיעַת שַׁחֲרִית זוֹ: “אָבִי! אָבִי!” –

הִיא נוֹשְׁרָה עַל פָּנַי בְּקוֹל שֶׁל אַחְרִית, בְּקוֹל רְגָבִים.


אֶל לֵילַיִךְ תָּשׁוּבִי, הַבַּת. לַחֲלוֹם וְלִתְעוֹת.

אַךְ הַבֹּקֶר – אַכְזָב, נַחַל-דְּמָעוֹת.

משה בסוק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של משה בסוק
רקע
משה בסוק

יצירותיו הנקראות ביותר של משה בסוק

  1. איש-צבא יהודי: פריץ יורדן (זכרונות ויומנים)
  2. לרומאן רולאן (מכתבים)
  3. אגרות לא"פ צ'כוב (מכתבים)
  4. אגרת לאנטול פראנס (מכתבים)
  5. לא"י רופין (מכתבים)

לכל יצירות משה בסוק בסוגה שירה

לכל יצירות משה בסוק

יצירה בהפתעה
רקע

מן אמונה בטמירוֹ של עולם, שלא שזפתּוּ עין-אנוֹש, אך מהימנת ידידותו: מחכה הוא לנו, ומובטח לנו שנדעהו; מן הערצה לאדם האידיאַלי, היפה, השמח בחלקו, מושלם-הגוף וכביר-הרוח; מן אֵמוּן במוות כי הוא, לאחר שמילא תור-חיינו את שליחותו, יפתח לנו שערים למעונות יותר מופלאים; מן השתחוויה לרעיונות הנאצלים של מין-האדם ולמעשים אשר גבורה בהם, רוֹממוּת-נפש בהם; מן השתוֹממוּת על סוד זמן וחלל, על פלא האדמה וצאצאיה, על הנס של כדור-השמש וכוכבי-הלילה – –

מכל אלה רקם לו וויטמן עבודת-קודש כוֹל-כוֹללת – דבקות עילאית, המוכנת לעבור, כמו נהרה נוסעת, מנושא אל נושא, ממראה אל מראה, לסגוֹד לכל אחד ואחד מהם ולומר לו: “אֵלי אתה!”

אבל גם בנפשו רחבת-החיבוק פעל חוש הסידור והסיווּג, הרצון להעמיד כללים מפּרטים. ובכן, גיבש לו פּאנתּיאוֹן של ארבע אלוֹהוֹת עיקריים; לשון אחרת: ארבעה צדדים באלוֹהוּת האחת.

“אזמרה המרוּבּע האלוֹהי”

זו כותרת לשיר מרוּבּע-בתים מאת וויטמן.

הבית הראשון נפתח בשלוש שורות על התאַצלוּתן של ארבע פנים מן ה“אחד”, והן ארבעה צדדים ב“מרוּבּע שכולו אלוֹהי” – וכל הצדדים נחוצים הם. מייד מוצג הצד הראשון של האלוֹהוּת. כמה שמות יש לו: השם המרובע המקודש בישראל, בראהמה הקדמון, סאטוּרנוּס, כּרונוֹס. האל הזה אין הזמן שליט בו; הוא עצמו בבחינת זמן, לעולם עתיק, לעולם חדש; ומהוּתו: החוק. אין לפתּוֹתוֹ או להטוֹתוֹ מגזירותיו, לא המוּסריוֹת ולא הטבעיוֹת. האם תבקש רחמים מלפני עונות-השנה, או מחליפי יום ולילה, או חוק הכבידה? אף כך אין רחמים וחנינה מלפני המשפט האלוהי: “הנפש החוטאת היא תמות”. ומשפטיו בל יוּמרוּ.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.