מצב קריאה

תודה רבה על שטרחת לשלוח אלינו הגהה או הערה! נעיין בה בקפידה ונתקן את הטקסט במידת הצורך, ונעדכן אותך כשנעשה זאת.


גודל גופן:
א
 
א
 
א
נא לבחור את תבנית הקובץ הרצויה (פורמט). הקובץ ירד מיד עם הלחיצה על לחצן ההורדה, ויישמר בתיקיית ההורדות המוגדרת בדפדפן.

PDF לצפייה באקרובט או להדפסה

HTML דף אינטרנט

DOC מסמך וורד

EPUB לקוראים אלקטרוניים שאינם קינדל

MOBI לקורא האלקטרוני קינדל

TXT טקסט בלבד, ללא הדגשות ועיצוב


ניתן לבצע העתקה והדבקה של הציטוט על פי התבנית הנדרשת.

שימו לב: לפניכם משאב אינטרנט, ויש לצטט בהתאם, ולא לפי המהדורה המודפסת שעליה התבססנו.

APA:
גורדון, י"ל. (אין תאריך). משלי יהודה: הנחש והמזלג. [גרסה אלקטרונית]. פרויקט בן-יהודה. נדלה בתאריך 2018-07-20. http://bybe.benyehuda.org/read/1237
MLA:
גורדון, יהודה ליב. "משלי יהודה: הנחש והמזלג". פרויקט בן-יהודה. אין תאריך. 2018-07-20. <http://bybe.benyehuda.org/read/1237>
ASA:
גורדון, יהודה ליב. אין תאריך. "משלי יהודה: הנחש והמזלג". פרויקט בן-יהודה. אוחזר בתאריך 2018-07-20. (http://bybe.benyehuda.org/read/1237)

משלי יהודה: הנחש והמזלג

מאת: יהודה ליב גורדון

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

משלי יהודה: הַנָּחָשׁ וְהַמַּזְלֵג / יהודה ליב גורדון

בֵּית חָרַשׁ בַּרְזֶל בַּחֲדַר הַמַּפֻּחַ

בָּא נָחָשׁ רָעֵב, וַיַּרְא אֶל הָאָבְנָיִם

מַזְלֵג בַּרְזֶל חָדָשׁ בַּעַל שִׁנָּיִם

וַיְשַׁלַּח בּוֹ שִׁנָּיו חִישׁ בַּחֲמַת רוּחַ.

וַיִּצְחַק הַמַּזְלֵג עַל הַנּוֹשְׁכֵהוּ

וַיֹּאמֶר: הוֹי נָחָשׂ עָרֹם מִשֶּׂכֶל,

לֹא עָפָר אָנִי וָאֱהִי לָךְ לָאֹכֶל

וּבַרְזֶל לֶאֱכוֹל שִׁנֶּיךָ הֵן קֵהוּ.

יֵשׁ גַּם אֲנָשִׁים כִּנְחָשִׁים לָרֹעַ

בַּחֲמַת עַכְשׁוּב עַל כֹּל יִתְנַפָּלוּ;

מֵאִישׁ הָרוּחַ וּפָעֳלוֹ חֲדָלוּ

לֹא עָפָר הוּא — פֶּן שִׁנֵּיכֶם יָרֹעַ.

יהודה ליב גורדון
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה ליב גורדון
יצירה בהפתעה
רקע

הגיהנום

מאת שלמה אנ-סקי / שמואל ליב ציטרון (פרוזה)

א.

בכל שבעת שמי-שחק,

בארץ כּלה ובמזלות,

בכל ברואי-מעלה וברואי-מטה,

שיָצר אֵל בחסדו,

אם בזעפו ובחרון-אפו

בכלם מושל מאז מעולם

חק קשה ולא יעבור.

“מדה כנגד מדה”.

מי החָרד וירא-אלהים

אשרהו, מה טוב חלקו

בעולם הבא, בגן-העדן

עטוף-נגה ואור-יקרות;ולעול איש-הבליעל

ערוך מאתמול תפתה,

נכונו לצלעו מצוקי-שאול

בשבעה מדורי גיהנום.

אין תהום לגיהנום ולחשכתו?

הרהור-תשובה שוב לא יועיל,

שם כבר עבר זמנו;משם עוד לא יגיעו

להדום כסא אלהי-הצבאות

דָמַע גם צקון-לחש.

שם יקָּרא חסד

לחדלון ההויה, למוֶת השוקט;אבל לפושעים תושבי-הגיהנום

אין מנוחה גם במותם.

לקול צחוק מהול ברעל

של סמאל ובני-סיעתו,

שם תמיד לא ישבותו

אנחות, בכיות ויללות.

אל שערי הגיהנום

שלשה נתיבות עולים.

הנתיב האחד נמשך

דרך תהומות כל היַּמים;דרך המדבר השָּׁמֵם

נמשך השני כתו-קלון

ממלקות רצועת תלין;השלישי, והוא הנורא,

ילפות ארחות דרכו,

דרך חשך וצלמות,

לפתח הגיהנום מתחת לארץ

באשר יגוע איש יהודי,

אך יעברו חבלי-המיתה

ויסורי חבוט-הקבר,

נחתם דינו מלמפרע

לגלגול מחילות מתחת לארץ,

בתהו לא-דרך, בעמקי-חשכה,

ולמלחמה עם צוקי-סלעים,

עם מחיצות ואגמי-מים

עד באו לארץ-ישראל.

ומשם הדרך נמשך אילך

תחת סמבטיון הרותח

והרי-החשך כּלם.

על יד שערי-הגיהנום

אורבים מחנות, מחנות שדים.

מקבלים הם את הפושע

בצחוק גדול ופרוע:

ובקולות-פראים: הב! הב!

אך בא יבא הפושע –

ראשית חובתו להתודות.

כל חטא וכל עון

אשר חטא ואשם בחייו

לאלהים או לבני-אדם

– בלי הבדל זמן ומקום –

במו פיו לפרטיו יספרנו.

ואך יעלה על שפתיו

עבירה או דבר-פשע,

נברא שד מהם כרגע,

המענה קשה את הפושע

בּגלל היציר מעשה-ידיו.

אך יתּם חדש ימים

לפורעניותיו של הגיהנום,

נטחן גוף בעל-העבירה

בשנֵּי גדָל-המחבלים

לאבק דק מן הדק,

והאבק יֻשלך ויפֻזר

בגן-העדן בנתיבות

בם ילכו הצדיקים

אחר יבּרא הפושע

בריאה חדשה לגמרה.

בתוך הזעקות המרות

נשמע תמיד קול יללה:

"אלהים בשמים הוא הצדיק,

זך וישר גם משפטו.

אנחנו בפשענו נמקים,

הרעה מידינו באתנו. …

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.