מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

בְּרִית הַהֵד

מאת: רחל המשוררת

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

לזלמן

בְּרִית הַהֵד הַכְּרוּתָה בֵּינֵינוּ

לֹא יָכְלוּ לָהּ צִבְאוֹת הַיָּמִים,

עוֹד מֵאִיר בִּתְהוֹמוֹת לִבֵּנוּ

זֵכֶר “אָז” טָהוֹר וְתָמִים.


עַל הָהָר הֵם עוֹמְדִים הַשְּׁנַיִם,

גִּיל חַיִּים בָּהּ פּוֹרֵץ וּמַמְרִיא,

הוּא חִוֵּר וַעֲמֹק-עֵינַיִם,

חֵן שָׁקֵט שֶׁל נַעַר עִבְרִי.


הוּא אוֹמֵר לָהּ: "קוֹלֵךְ כְּמִקֶּדֶם

קוֹל רוֹעִים בְּהָרֵי-יְהוּדָה".

מַהוּ סוֹד הַנִּיבִים הַלָּלוּ,

לְהַרְקִים בַּלֵּב אַגָּדָה?


מַה סּוֹדָם כִּי לִוּוּ אֶת שְׁנֵינוּ

בְּאָרְחוֹת גּוֹלָה נְשַׁמִּים,

וְלַבְּרִית הַכְּרוּתָה בֵּינֵינוּ

לֹא יָכְלוּ צִבְאוֹת הַיָּמִים?

ג' שבט, תרפ"ח

רחל המשוררת
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיה של רחל המשוררת
יצירה בהפתעה
רקע

מעין ביקורת

מאת יצחק ליבוש פרץ (מאמרים ומסות)

(“Wschód”, Tygodnik poświęcony sprawom żydowstwa, Lwów)


כשנפלה השמועה, כי עתיד לצאת עוד מכתב-עת אחד לעניני ישראל בשפת פולין – שמחתי.

אינני בוטח בּבנים יחידים, וה“איזראַעֶליטאַ” שלנו בוואַרשאַ בן-יחיד הוא. מטבעו של בן-יחיד, שאינו מתמיד ואינו זריז; למה לו לעלות על האילן, אם סוף סוף הפירות נושרים לתוך פיו… גם שם תפארתו “איזראַעֶליטאַ” מוכיח, שדבר אין לו עם עם ישֹראל, עם היהודים, שהוא כלי מבטאם של האצילים-המיוחסים שלנו, ולא יותר…

ובתחילה תיאולוג היה ה“איזראַעֶליטאַ”. במאמריו הראשיים התעסק אך בשאלות רמות, במה שלמעלה מן הטבע – אחדות הבורא, הידיעה והבחירה, מעמד הר סיני על פי הביקורת האשכנזית… ה“איזראַעֶליטאַ” ההוא נראה לי תמיד כירח לבן (אור עצמי לא היה לה“איזראַעֶליטאַ” מעולם), וראיתיו מדלג ומקפּץ מערפל אל ערפל ובין ערפל לערפל הוא מציץ מן החרכים, וקורא: קוּ-קוּ! ושולח קו אור ארוך וחד לתוך צלחתו של הקורא הנעים…

ובמה היה לו להתעסק?

מנהגי בית הכנסת היו מסורים להלוח או להחזן והשמים שבבית-הכנסת לנאורים, עניני ישֹראל החומריים והרוחניים נמסרו ליד אפיטרופוס, הלא הוא מכתב-העת “פּשעֶגלוֹנדטיגוֹדניוֹבי” וסיעתו… לכל היותר יכול היה ה“איזראַעֶליטאַ” להוכיח פעם בפעם במלות שונות, שאין היהודים צריכים לדם בלישת המצוֹת, ששכנינו אינם לא עכו"ם ולא כותים ולא עובדי עבודה זרה, שבני דת משה נאמנים הם לארצות מולדתם לפלגותיהם, לקבוּציהם… שהם משתתפים על צד היותר טוב בשכלול הדעות והמסחר, המידות וחרושת-המעשֹה, שיש לנו רופאים מומחים, בנאים מומחים, מלומדים גדולים, מנגנים, משוררים ועמודי בורסאוֹת – כנהוג…

והעיקר – שבלי בני דת משה ישוב העולם לתוהו ובוהו, והא ראיה: צא לשוק ביום השבת וּראה את השוָקים הריקים, את החנויות הסגורות, את העגלונים המתנמנמים וכו' וכו'.

וכאשר יישן הקורא הנעים את שנתו, וראה בחלומו את אהלי יעקב, והנה קירותיהם מצופים תמונות גבורי-חַיִל לבושי שֹרד, ועל-ידם יועצי-מלכות, שופטים ושוטרים…

וראה את השמים, והנה תחת עננים כבדים מתנוצצים אותות-כבוד…

––––––

ונחלף העורך באחר…

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.