מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

הַגָּלִיל...

מאת: שאול טשרניחובסקי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

/ שאול טשרניחובסקי

וְלִיהוּדָה קַלָּס?! בָּגְדָה

בֵּאלֹהֶיהָ יְהוּדָה:

עַל כָּל הָרֶיהָ מִנְזָרִים

וּכְנֵסִיּוֹת בַּעֲמָקֶיהָ,

בָּם מְקַטְּרִים יַלְדֵי זָרִים;

בַּסִּילְקָאוֹת וַחֲדָרִים

לִכְבוֹד נִסִּים עָבְרוּ עָלֶיהָ;

קוֹל חַשְׁמַנִּים, קָדְשֵׁי-קְבָרִים.


כִּי יְהוּדָה בַּת-הֲפַכְפֶּכֶת!

בִּשְׂפַת רוֹמִים הֲרַת-מַתֶּכֶת

יָרֹן גַּלָּח קָרַח-קָרְחָה

שִׁירַת דָּוִד, – שִׁירָה נִתֶּכֶת –

לְבַת-עַמּוֹ לְתוֹכֵחָה;

סְבִיב מִזְבְּחוֹ יַקְטִיר סְחוֹר-סְחוֹר

חַבַּשׁ רָזֶה שָׁחֹם-שָׁחוֹר.


צִיּוֹן שַׁלְשֶׁלֶת טְעוּנָה!

בָּהּ הֵיכָלוֹת נוּסַח-גֶּרְמַנְיָה:

חַסְרֵי כָל-פֶּסֶל וּתְמוּנָה,

נְטוּלֵי כָּל-חֹם, זְבוּל קוּדְשָׁא-עַנְיָא

שֶׁל פְּרוֹטֶסְטַנְט דַּל-אֱמוּנָה.

עַל מַחֲרֹזֶת-מַרְגָנִית

תְּפִלָּתוֹ שָׂח מָרוֹנִיט.


בָּהּ עַל כָּל-צַעַד, מִדְרַךְ נַעַל,

רִמְזֵי נִסִּים שֶׁל קְדוֹשׁ-נָכְרִים

בִּימֵי עַשְׁתֹּרֶת וְהַבַּעַל,

אִילָן מַכְרִיז וְאֶבֶן-מַעַל

וַעֲיָנוֹת בָּהּ מְסַפְּרִים

מֵרֹאשׁ גְּבָעוֹת עַד שְׂפַת הַיָּם

תְּהִלָּתוֹ שֶׁל בֶּן-מִרְיָם.


בִּמְעָרוֹתֶיהָ – קֵן וְעֶרֶשׂ

לִמְחוֹקְקֵי-דָת וּלְאֵם הֲרַת-

בֶּן-אֱלֹהִים, – שָׁם גִּדְלֵי כֶּרֶס,

סְרוּחֵי-שׁוּלַיִם בְּלַחַשׁ-אֶרֶס

נִצִּים כָּמְרֵי סִיעָה אַחַת

עִם חֲבֶרְתָּהּ וְכַת עִם כַּת.


וְזוֹ אֶל זוֹ בָהּ תַּעֲנֶינָה

בְּנִגּוּנִים-חֵן עֲמוּסִים

קְהַל-פַּעֲמוֹנִיּוֹת רוּסִים.

הִנֵּה אוֹרְחָה – אֲנִי אֶרְאֶנָּה –

בְּמַעֲלוֹת-הַר הֲרוּסִים,

נָזִיר קַנַּאי-רַע, יְוָנִי,

וּפְרָבוֹסְלָבִי – גֵּר עָנִי.


בְּקָדְשֵׁי-קָדְשֶׁיהָ קוֹל-הֵידָד,

קוֹל בְּנֵי-דּוֹדְךָ לֹא יְחֻנֶּךָּ,

הַנִּשְׁבָּעִים לְאֶבֶן-מֶכָּה

בְּתַהֲלוּכוֹת לְשֵׁם אֶחָד

עִם-בְּרַק הַסַּכִּינִים בַּיָּד.


אֲבָל לֹא כָךְ גְּלִיל-מִסְתּוֹרֵינוּ,

גְּלִיל-הָרָזִים, גָּלִיל עֶלְיוֹן!

הוּא מֵת, אַךְ הֵד אֲרֶשֶׁת-שְׁמֵנוּ

חַי בַּשָּׂדֶה, עֵר בַּצָּיוֹן;

וְאִם קֶבֶר-קֹדֶשׁ בּוֹ, – קְדוֹשֵׁינוּ

יָנוּחוּ בּוֹ, עַד יוֹם-אַחֲרוֹן;

כָּל קֶבֶר – שֵׁם! כָּל שֵׁם – שֵׁם-עַד!

שְׂדֵה-אֱלֹהִים סָבִיב לָךְ, צְפַת!


אֲבָל עוֹד זַךְ גַּל הַכִּנֶּרֶת,

וּבְתֻמָּתוֹ הַגִּינוֹסַר,

זֶה הַמַּכְחִיל בִּכְחוֹל-תִּפְאֶרֶת

בֵּין הָר לְהָר זוֹעֵף וָסָר

לְרֶגֶל טְבֶרְיָה הַמְעֻפֶּרֶת.


עוֹד בַּדְּלֵקוֹת כְּבֵדוֹת-בַּשֶּׁמֶן

מֵאָז הָעֶרֶב עַד אוֹר-יוֹם

יְכַרְכְּרוּ פְּלִיטִים מִיֶּמֶן

שִׁפְלֵי חָזֶה צְנוּמִים מֵחֹם;

יִסְתּוֹבְבוּ בְּקֶסֶם-דֵּימוֹן

שָׁרִים-עֵרִים וּבְתוֹךְ חֲלוֹם –

פַּרְסִי זָקוּף, וְגוּרְגִ’י קַל

וּצְעִיר שָׁבֵי גָּלוּת-בַּיְקַל;


פָּרוּשׁ חִוֵּר עוֹלֵה-פּוֹלַנְיָה,

חָלוּץ שֶׁבְּלוֹרִיתוֹ פְּרוּעָה,

מוּגְרַבִּי חוּם, תַּלְמִיד הַ“תַּנְיָא”

אֲמֵרִיקָנִיָּה נָאָה,

גּוּץ סְפָרַדִי, חוֹלֵם-דְּגַנְיָה

וְאוּקְרַאִינִי שְׁבַע-רָעָה,

בְּנֵי גּוּשׁ-הָעֵמֶק וְהַשָּׁרוֹן

בָּרִקּוּדִים בִּכְפָר-מִירוֹן.


וּבְכָל אֲשֶׁר עֵינוֹ פּוֹגֶשֶׁת

עֵין-הַחֶרְמוֹן בְּזֵר שְׁלָגָיו, –

שֵׁם יִשְׂרָאֵל עָלָיו – מוֹרֶשֶׁת:

הַגַּיְא, הָהָר וְהַחֲגָו.

אַךְ שְׁכִינָה עָלָיו פּוֹרֶשֶׁת

אֶת כְּנָפֶיהָ בְּעֶצֶב רָב,

שֵׁם יְהוּדִי – שֵׁם יִשְׂרָאֵל,

כָּבוֹד עָבַר, יוֹם פְּדוּת הֵחֵל.


תל-אביב 1934

שאול טשרניחובסקי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של שאול טשרניחובסקי
יצירה בהפתעה
רקע

מֶנְדֶּלִי

מאת יוסף חיים ברנר (מאמרים ומסות)


מן הגולה אשר בליטא הוא, מן הכאב והשפלות שבגלות ומן האפסות של יהודי-הגלות הוא מספר לנו, ובשתי שפותינו ידבר אלינו: בשפת עברי-דייטש, שכולה מרה וקללה ובלבול וצחוק יבש, ולא תואר לה ולא רוך לה ולא עומק לה, ובשפה בלתי מובנה אלא ליחידים, לשון-קודש עתיקה ומשונה, לשון-קינות מורתחה; וב“השתדלותו” גופו נמסרים כתביו לדפוס, והוא המו“ס שלהם, והוא המפיצם ומחלקם ביעקב, ושמוֹ לפנים – ש”י אברמוביץ.

בן שבעים האיש. לפני שבעים שנה, בכ' לדצמבר, אירע אותו המאורע. ביום ההוא נולד לאחד מיהודי-קאפּוּליה, קאפּוּליה זו הסמוכה לסלוּצק, אותו השלום-יעקב הקטן, אשר בגדלו, בגדלו מאוד, נהיה למנדלי מוכר-ספרים.

בן שבעים האיש. ועולמות רבים קבר בחייו. מן הקליפה התמימה, שבה היה נתון אותו הירשילי שב“ווינשפינגעריל”, אל עולם המשכילים עם תקוותיו התמימות-המגוחכות ואמונותיו התמימוֹת-המגוחכות ומלחמותיו התמימוֹת והיותר ממגוחכות שב“האבות והבנים” מצד אחד ועם עבודת-ההשכלה הממשית של הפצת ידיעות-הטבע ומשפט-שלום ומאמרי-חיים הרבה מצד שני. משם – אל העממיות, אל דרישת טובת-העם האמיתית, אל המלחמה נגד בעלי-טובתו המדומים ואל אותו הרוח הפובליציסטי-הדימוקראטי שב“קליין-מענשעלי”, ה“טאקסה”, ה“פריזיוו” ו“הסוסה”. משם – אל צחוק הרעל, אל הסארקאסמוּס הנורא והחד, אל הבוז האיום והלעג-הביטול האיום שב“מסעות בנימין השלישי”, ב“בימי הרעש” וב“ספר הקבצנים”. נטפלה לו על דרכו אותה הבנת האסון, אותה הבנת-הסוף, אותה ההבנה של “מעוּות לא יוכל לתקון”, וזו מצאה את ביטויה הגמור באותה היצירה המלאה פיוּט כולה ורחמנות כולה – לא רחמים אלא רחמנות – “בעמק הבכא”.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.