מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

בְּאֵין שִׁירַת-אֵם

מאת: אביגדור המאירי

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

פרטי מהדורת מקור:

ירושלים: מוסד ביאליק, תשכ"ב; תשכ"ב 1962

סוגה:

שפת מקור: עברית

יָדַעְתִּי, שָׁוְא גַּם לָשִׁיר וְגַם לְהַתְרִיעַ,

יָדַעְתִּי, הַכֹּל סָתוּם, אֵין עַל-מֶה וָמִי –

אַךְ מַדּוּעַ-זֶה לָקַחְתָּ מֶנִּי, אֵלִי הַמּוֹכִיחַ,

אֶת הוֹדְךָ, אֶת אִמִּי?


אֵין אֲנִי מַתְקֵין עַצְמִי לְיוֹם-הַתֹּפֶת,

אוֹהֵב אֲנִי לִשְׁמָהּ כָּל זֹהַר וְצָרָה;

וְגַם אוֹתְךָ קִבַּלְתִּי בְּלִי פִתְיוֹן-נֹפֶת,

בְּלִי פְרָס וּמוֹרָא.


אַךְ שׁוּר, מַה הֶחֱרִיבָה יַתְמוּתִי הַמְאֹרֶרֶת

בְּנַפְשִׁי הַיּוֹקֶדֶת הֲרַת-הַתְּעוּדָה;

וּכְלוּם יֵשׁ לְךָ, אֵל-הַגָּלוּת, חוֹמָה מְבֻצֶּרֶת

מִשִּׁיר-אֵם, בַּת-יְהוּדָה?


לְמִלְחֶמֶת גּוֹג-מָגוֹג הוֹלַדְתַּנִי וּבְלִי חֲנִית

וָקֹבַע,

לִמְהוּמַת הַמָּשִׁיחַ, בְּלִי רֵע וְעָרֵב.

וְעוֹד בְּטֶרֶם יָנַקְתִּי חֲלֵב-אֵם לָשׂבַע,

הִצַתָּ בִי אִשְּׁךָ עַד לְהִטָּרֵף.


ּ הַנְּבוּאוֹת מִתְרוֹנְנוֹת, הַבְּשׁוֹרָה מַעְתֶּרֶת

וּפְלָאוֹת מְאַיְּמִים עָלַי מִקָּרוֹב וְרָחוֹק;

אִם לָקַחְתָּ אֶת אִמִּי, אֶת גֻּלַּת-הַכֹּתֶרֶת,

לָמָה הִשְׁאַרְתַּנִי תִינוֹק?


אֶת כֻּלִּי הִקְרַבְתִּי עַל עוֹלָתִי הַיּוֹקֶדֶת,

שְׁאַל נָא, אֱלֹהַי, מַה תִּשְׁאַל מֵעִמִּי –

אַךְ לָמָּה לָקַחְתָּ, אֵל אָבְנֵי-כָל-יוֹלֶדֶת,

אֶת אִמִּי, אֶת אִמִּי?

אביגדור המאירי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של אביגדור המאירי
רקע
אביגדור המאירי

יצירותיו הנקראות ביותר של אביגדור המאירי

  1. העולה היורד לחיינו (פרוזה)
  2. מסע באירופה הפראית (זכרונות ויומנים)
  3. השגעון הגדול (פרוזה)
  4. הַמָשִיחַ הַלָבָן (פרוזה)
  5. בְּיַאלִיק עַל-אֲתַר (זכרונות ויומנים)

לכל יצירות אביגדור המאירי בסוגה שירה

לכל יצירות אביגדור המאירי

יצירה בהפתעה
רקע

דרך לעבור גאולים

מאת פרץ בן משה סמולנסקין (מאמרים ומסות)

א.

נפש האיש אשר ימאן להיטיב את דרכו תקוץ בתוכחה וכלהג הרבה היא בעיניו אם ישנה וישלש המוכיח בדבריו. הן כבר שמעתי זאת, יאמר, ומה תוסיף לדבר? אך לוּ שמע בפעם הראשונה ועזב דרך רע כי אז חדל המוכיח מדבר, ואם המוכיח יוסיף בתוכחה אות הוא, כי דבריו לא היו נשמעים. מוכיחים רבים היו לישראל מעת היותו, מוכיחים אחרי מוכיחים קמו וישנו וישלשו בדברי הראשונים, אך יען כי לא מצאו אזנים קשובות לכן קמו חדשים בכל דור ודור ועוד יקומו עד היום, וגם היום בלי ספק כזאת תהיה: המוכיחים יוכיחו והעם אשר ימאן לשמוע תקוץ נפשו בדבריהם ויאמר: רב לכם, כבר שמענו כאלה רבות! – עת רצון לתוכחה היא עת צרה, כי אז יקוה המוכיח למצוא אזנים קשובות, כי אז יראה האיש אשר הצרה באה עליו, כי העוה דרכו מבלי דעת ואולי ישוב ונחם וייטב לו. עת רצון היא העת הזאת למוסר ותוכחה על פשע עמנו אשר פשע וחטא בנפשו, עת היא להראות לו משוגתו כי תעה כצאן אובדות אחרי מורים מתעים, אשר אמרו לנהלם אל מקום מרעה ומנוחה והמה אל בור שחת הצעידום, אשר לאחד אחד כשלו ונפלו בה וירבו פצעיהם וחלליהם, ועתה כאשר מלאה סאת הרעה והכושלים רבו כמו רבו, באה העת לקרוא באזני יתר המכוננים צעדיהם אל הפחת כי ישובו אחור ואל ירבו כושל.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.