רקע
לוי בן־אמיתי
ממדבר מתנה - [פתח דבר]

שירי איסיים


לקבוצת דגניה ב' בברית היחד


עֲלִי בְאֵר, עֱנוּ־לָהּ – –

כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם – –

וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה

(במדבר כא, יז־יח)


האיסיים – אנשי כת דתית־שיתופית בארץ־יהודה, שישבו בחבורות בכפרים רבים ומרכזם היה על הגדה הצפונית־מערבית של ים־המלח (ח' קוּמראן). זמנם – הימים של בית־חשמונאי ובית־הורדוס והמרד ברומי, מאתיים השנה שלפני חורבן בית שני.

אורח־חייהם – עמל ושיתוף ושקידה על המוסר; מידותיהם – חריצות וענווה וטהרה: תורתם – אמונה בגזירה קדומה ובהישארות הנפש. הליכות האיסיים ונאמנותם – שמסרו נפשם במלחמת יהודה לחירותה – מתוארות בכתבי הקדמונים פילון האלכסנדרוני ויוסף בן־מתתיהו.

המגילות שניגלו בימינו במערות מדבר־יהודה – וביניהן: סרך היחד (הסרכים), ההודיות, פשר חבקוק, מלחמת בני־אור וקטעי ברית דמשק – הן, כמסתבר, מגילותיהם הגנוזות של האיסיים. אף אחדים מן הספרים החיצונים – חנוך, צוואות השבטים, היובלים ועליית משה – זוּהוּ כספרי הכת.

“המופלאה מכל הכיתות שבעולם” (פּליניוּס הבּכיר), עדה בלתי־משלימה, דוחקת את הקץ – ובתוכה אנשים שזכו בהשראה ובתחושת עתידות – פרשה לצדי דרכים ולחיי־הסתר במדבר. אולם – בראייה ממרחקי דורות – נמצאה עומדת בשעתה במפנה לרוח האדם.

מאז ועד עתה שאבו ממקורה – ביודעים ובלא יודעים – דתו וסיעותיהן, חבורות שיתופיות ותנועות לתיקון החברה באומות־העולם ובישראל. רשמי שבילים גלויים ונעלמים בתולדותיהם חוזרים והולכים אל הבאר במדבר.

ראשוני “הקבוצה” הישראלית בנגב־כנרות – לא היה בידם “סרך (חוק) היחד” של קודמיהם בישימון ים־המלח. אולם חסד חייהם ופעלם בא להם ממורשת־אבות קדומה, ממדבר – מתנה.

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47978 יצירות מאת 2674 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!