מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

לדכא כי ישפוך שיחו

מאת: מאיר הלוי לטריס

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אֵיכָה יִדְלַח עָמָל עֵדֶן מְקוֹר הַחַיִּים!

הַחֲלוֹם כָּל חֶלְדֵּנוּ נוֹדֵד כְּנָפַיִם?

מִקְרֶה כָּל אָדָם דַּרְכּוֹ הִיא נִסְתָּרָה?

אוֹ אֵל כָּתַב בַּסֵּפֶר: לֵךְ אֱנוֹשׁ בַּצָּרָה!

הוּא לְאֵד לַעמַל אֱנוֹשׁ שָׂמֵחַ

וְחִצֵּי אַפּוֹ לוֹ לְמַטָּרָה שׁוֹלֵחַ? –


הֲלֹא הוּא מֵרֹאשׁ כֹּל חוֹלֵל מְתֹּהוּ

אֶרֶץ יְסָדָהּ לְעוֹלָם מִי יַעֲשֶׂה כָּמוֹהוּ?

כָּאֹהֶל לָשֶׁבֶת מָתַח רָקִיעַ

וְכלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד חַסְדּוֹ יַבִּיעַ;

אֵיכָה יַחֲרִישׁ עֵת אֱנוֹשׁ יִתְיַפֵּחַ

וּבְהִכָּנַע בְּחִירוֹ חַנּוֹת שׁוֹכֵחַ?


הֵן דְבָרוֹ עוֹלָם נִצָּב בַּשָׁמַיִם

שֶׁמֶשׁ בִּמְסִלָּתוֹ לֹא יְעַקֵּשׁ דְּרָכַיִם

חֹרֶף נָד – וַיְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה

יֵלֵךְ קַיִץ – וְכָל תִּפְאֶרֶת נֶעֱלָמָה;

אוּלָם אֶל יוֹשְׁבֶיהָ אַבִּיט וְאֵין סְדָרִים

כִּי עַד דַּכָּא אוֹיָה! נִכְּאוּ מֵשָׁרִים.


מַדּוּעַ שֹׁד וְחָמָס יַגְבִּיהוּ לָשָׁבֶת

וְתֻמַּת יְשָׁרִים תַּנְחֵם – לְגֵיא צַלְמָוֶת?

אִם פְּנֵי כִסֵּא עֶליוֹן נַפְשׁנוּ רָאָתָה

טֶרֶם לְאֶרֶץ צוּקָה נִגְלֹה נִגְלָתָה

אֵיךְ יִשְׁכַּח מֵרַחֵם יַעֲלִים עֵינֵיהוּ

וְסַעַר מִתְחוֹלֵל עַל נְטַע שַׁעֲשׁוּעֵיהוּ?


אַךְ מָה אֶשּׂא נֶהִי? מָה אָפוּנָה?

מָה אֶתְאוֹנֵן וְאֶהֱגֶּה תְלוּנָה?

אַךְ מַעְיָנַי בִּי מַעְיָן נִרְפָּשׂ יָקֵרוּ

הֵם עַל נְקַלָּה זַעֲקַת שֶׁבֶר יְעוֹעֵרוּ

נַהֲמַת לִבִּי תִּתֵּן בְּפִי דְבַר סָרָה

אֵלֶּה דַּרְכֵי אֱנוֹשׁ לְעִתּוֹת בַּצָּרָה!


אֵיךְ תֹּאמְרִי, נַפְשִׁי! "נָפַלְתִּי שַׁחֹתִי

אֵל יִקְפּוֹץ רַחֲמָיו לֹא יָשוּב לִרְאוֹתִי!"

רְאִי שֶׁמֶשׁ כַּכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵּלֶיהָ,

מַרְפֵּא בִכְנָפֶיהָ עֲדָנִים בַּעֲרִיפֶיהָ,

הֵן הִיא כָּל-הַחַיִּים בְּהוֹדָהּ מְשַׂמַּחַת

וְלִי הִיא בְּעֵת צָרָה – כַּנֵּר בְּעִמקֵי שַׁחַת.


הוֹחִילִי לֵאלֹהִים! לֹא יִקְצוֹף לָנֶצַח

לֹא לְעוֹלָם יִשְׁלַח בְּעַצְמוֹתַי רֶצַח

עוֹד בַּת תִּקְוָה גַּם בְּמַהֲמוֹרוֹת תַּנְחֵנִי

מִמָּרוֹם תִּשְׁלַח יָד וְנִפְלָאוֹת תַּרְאֵנִי –

עֵת אָרִיד בְּשִׂיחִי וּשְׁאוֹל כִּי אַצִּיעַ

קוֹל בְּקִרְבִּי אֶשְׁמַע: " יֵשׁ אַחֲרִית הַרְגִּיעַ!"

מאיר הלוי לטריס
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראות וקוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של מאיר הלוי לטריס
יצירה בהפתעה
רקע

הָאֵיבָה

מאת מיכה יוסף ברדיצ'בסקי (פרוזה)

א

מלאכתו, מלאכת המסַפרים, היא ברוב לשיח על דרכי האהבה ועל קשרי הנוער, בעוד שבחלל החיים גם הפירוד והריחוק יכבשו להם מקום וארחותם הם בני-חזוֹן. ואכן כדאי הוא לראות ולהתבונן לנפתולי בר-אנוֹש המלחמות חייו, וּלתגרת האדם באדם ולכל אשר בין אחים יפריא…


בעיר אחת אשר ברוסיה הדרומית חי לפני ימים איש זקן ונשוא פנים, ושמו משולם-יהודה לבית יעקב, והיה ידוע בקהילתו בתור אחד מנגידיה, שוֹעיה וחכמיה, כי נוסף לעשרת אלפי השקל שלו (בסכום זה ערכו את עשרו)וביתו הגדול והרחב עם הגג הגדול והכבד, שנראה למרחוק כמו גבעה בהתאדם דשאה בחום הקיץ, היה משולם. – או כמו שקראו אותו במלואו; רבי משולם-יהודה. – איש חכם ויודע תורה ומבין גם במחקר ולשון. הוא היה עוסק בההלואות ב“ריבית-אצילים”, אבל הכל עשה אך במידה אחוזה, בלי לטמא נפשו. – יחד את סחר-הכסף, בתור יסוד האדם וחייו, עסק גם בשכלול רוחו ובהטבת מעשיו, וידע כי לא דבר ריק הוא מאדם להיות חי משכיל ולצעוד במסילת יושר ודעת.

גווֹ החזק, זקנו הגדול, חדריו המשוכללים, הרוחב שבכיס, וביותר אוצר ספרי-העיון מימים שעוד ידעו בני-ישראל מדברי חכמה והגיון, נתנו לו איזה הרמה על שאר בני עירו. הוא חיבּב את התורה הכתובה וכיבּד כל נקודה ממנה, אבל כבר עמד למליץ לה הרד“ק בביאוריו הישרים. מספרי הלכה ביכר את בנין משׂכּיותיו של הארדיכל הגדול משה בן מימון; וכשהיה מעיין בדברי אגדת-חכמים לא היתה נפשו סולדת גם מדברי ה”בונה"… ואל תאמינו כי רופפו בזה עמודי אמונתו אף במה. לא כן! הוא עמד על עמוד חזק וישר; ואם הסיר איזה אמונה תפלה מלבו, היה זה כאשר נסיר מאילן חזק איזה עלים כמושים – ושורשיו יכו עמוק בארץ, והוא עוד יגדל ויעשה צמח.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.