מצב קריאה

תודה רבה על שטרחת לשלוח אלינו הגהה או הערה! נעיין בה בקפידה ונתקן את הטקסט במידת הצורך, ונעדכן אותך כשנעשה זאת.


גודל גופן:
א
 
א
 
א
נא לבחור את תבנית הקובץ הרצויה (פורמט). הקובץ ירד מיד עם הלחיצה על לחצן ההורדה, ויישמר בתיקיית ההורדות המוגדרת בדפדפן.

PDF לצפייה באקרובט או להדפסה

HTML דף אינטרנט

DOC מסמך וורד

EPUB לקוראים אלקטרוניים שאינם קינדל

MOBI לקורא האלקטרוני קינדל

TXT טקסט בלבד, ללא הדגשות ועיצוב


ניתן לבצע העתקה והדבקה של הציטוט על פי התבנית הנדרשת.

שימו לב: לפניכם משאב אינטרנט, ויש לצטט בהתאם, ולא לפי המהדורה המודפסת שעליה התבססנו.

APA:
סולודר, א'. (אין תאריך). אזבח זבחי כאב. [גרסה אלקטרונית]. פרויקט בן-יהודה. נדלה בתאריך 2018-06-25. http://bybe.benyehuda.org/read/1574
MLA:
סולודר, אברהם. "אזבח זבחי כאב". פרויקט בן-יהודה. אין תאריך. 2018-06-25. <http://bybe.benyehuda.org/read/1574>
ASA:
סולודר, אברהם. אין תאריך. "אזבח זבחי כאב". פרויקט בן-יהודה. אוחזר בתאריך 2018-06-25. (http://bybe.benyehuda.org/read/1574)

אזבח זבחי כאב

מאת: אברהם סולודר

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אֶזְבַּח זִבְחֵי-כְאֵב / אברהם סולודר

אֶזְבַּח זִבְחֵי-כְאֵב לְלֵילִי,

אָז מִדָּמִי עַל שְׁבִילַי-הַשָׁעוֹת.

אֲזַמְּרָה לָךְ, אַרְצִי, בְּשִׁירִים,

אְזַמְּרָה לָךְ, אַרְצִי, בִּדְמָעוֹת.

כְּעָנָן אֶעֱמוֹד וְאַבִּיט

כְּעָנָן אֶל סַהַר פּוֹרֵחַ.

מַה-יִּמְתַּק מִיגוֹן אָב לְמַרְאֵה

קֶבֶר בֵּן כְּסַהַר זוֹרֵחַ,

קֶבֶר חוֹלֵם כְּפֶרַח. זָע הַפֶּרַח

וַיָּנַע מִפְרְשִׂי צִיצָיו.

לַיְלָה, שְׁכוֹל-לִבִּי יְהַלְלֵךְ

קַר וְקָשֶׁה כְּלַהַב-הַנִּצָּב

קַר וְקָשֶׁה וְאַכְזָר אֶנָּעֵץ

בִּבְשָׂרְךָ, סַהַר-פָּז זוֹרֵחַ,

כַּאֲשֶׁר נָעַצְתָּ בִּי זִיוְךָ,

מַעְיָנְךָ בְּדָמִי קוֹלֵחַ

כְּעָנָן אֶעֱמוֹד. מִי יֵרַע

לִלְבַב הֶעָנָן הָאִלֵּם?

מִי יָבִין יְצָרַי הַהוֹמִים

עַד בְּלִי אֲכִילַם, אֲכִילַם

וַאֲנִי אֶצְחַק וְאָשִׁיר…

אָשִׁיר אַהֲבוֹת רָעוֹת

אֲשֶׁר שְׁטָפוּנִי בְּהָמוֹן

וָאֶמְחֶה עִקְבוֹתָן בִּדְמָעוֹת.

אַהֲבוֹת כְּלֵילוֹת יוֹקְדִים,

אַהֲבוֹת כִּשְׁחָרִים מְטֻלָּלִים –

וְלִבִּי דַל וְשׁוֹמֵם

כִּשְׂדֵה לַיִל בְּהַחֲזִיר הַצְּלָלִים.

וַאֲנִי כְּעָנָן אֶנָשֵּׂא,

נִמְלָט מֵאַהֲבָה אֶל אַהֲבָה –

וְנַפְשִׁי חוֹגֶגֶת בְּאָשְׁרָהּ,

וְנַפְשִׁי עוֹרֶגֶת בְּשַוְּעָהּ.

וִיצָרַי הַנוֹשְׁכִים מֶה-עָצְמוּ…

אוֹדֶה לָךְ, אַרְצִי, וַאֲבָרֵךְ

אֲשֶׁר תַּרְגִּיעִי סוּפוֹתַי,

תַּרְוִינִי זְהַב-טַלֵּךְ וּמְטָרֵךְ.

אֲשֶׁר אֶחֱשׂוֹף נֶכֶר-חַיַּי,

אֶבֶן חַיַּי, אֶזְרוֹקָה –

וְצָלְלוּ וְנֶעֶלְמוּ

בְּלֵב תְּהוֹמֵךְ הָרְחוֹקָה.

תִּשְּׁקִי מִרְדִּי הַלוֹהֵט

בְּאִמְהוּתֵךְ הַגְּדוֹלָה –

וּכְדִמְעָה נָחָה מִזַּעְפָּהּ

כַּחֲלוֹם בַּחֲלוֹמֵךְ אֶצְלוֹלָה.

אברהם סולודר
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של אברהם סולודר
יצירה בהפתעה
רקע

דור לדור יביע אומר

מאת ישראל כהן (מאמרים ומסות)

© כל הזכויות שמורות. החומר מובא ברשות בעלי הזכויות.

אפתח בהערה לדברי משה דור, שטען כאן, שאין קונטאקט בין הדורות, על‑כל‑פנים אין קונטאקט בין שני הסופרים שהרצו אתמול, בין הזז וסדן ובינו, בין דורם ובין דורו. וכן אמר, שחוטים דקים מקשרים ביניהם וגם חוטים אלה עומדים חלילה להינתק.

אינני מערער על הרגשתו, אולם זוהי הרגשה סוביקטיבית. אבל מן הראוי לתהות קצת על המושג קונטאקט. אני חושב שהוא טעה טעות גמורה. אפילו המצב, שהוא תיאר, אין פירושו חוסר קונטאקט. קונטאקט אינו בנוי על הסכמה בין אומרי הן. ןפעמים יש בין שני יריבים קונטאקט גדול יותר מאשר בין שני אוהבים. יש קונטאקט רב בין מתנגשים. אבל כאן מדובר על ויכוח ולא על יריבים; על שינויי גירסה ותפיסה, על צד אחד המוכיח את אמיתו לצד השני ובמידה שהדבר נעשה בכובד ראש ולא מתוך זלזול בצד השני, יש קונטאקט גדול, ואין לחשוש מפני חליפתו.

משה דור נקט איפוא לשון של גוזמה. כאשר אני קורא את שיריו ואת רשימותיו, אני מרגיש את הגשר, ולא רק בלשון, אלא בערכים רבים. הללו לא נוצרו בעיקרם בבית מדרשו, אלא הוא בחר בהם מתוך אוצר הדור הקודם או הדורות הקודמים ועשה אותם לקנינו העצמי. וזהו הקונטאקט האמיתי בן הדורות, שאפילו איננו אידילי, הריהו חיוני ומפרה. אישיותו של כל ספר מחוברת לקודמתו, ולפעמים היא רוכבת על קודמותיה, ואפילו אינה מודה בכך.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.