— — — — ∪— — — — ∪— — — ∪— — // ∪ — — — —
— — ∪— — — // — — ∪— — —
אָדֹם הַלְחִי בְּרֻדָּה1 קָצַף וְנָסַע מִגְּבוּלִי // וְעֵינִי תִדְמַע2
עָלָיו, וְאַצְרִיחַ בְּקוֹלִי — // וְהוּא לֹא יִשְׁמַע.
קָצַף בְּאָמְרִי לוֹ // בִּקְהַל יְפֵהְפִיִּים:
אָנָּא בְעֵינֶיךָ // אַל תַּהְרֹג צְבָאיִם3
אִם חֵטְא יְהִי בִי — הַךְ // מַכַּת עֲדַת נְקִיִּים4
לָמָּה תְעַקֵּל אֶת // מִשְׁפַּט5 בְּנֵי עֲנִיִּים6
נַפְשִׁי עָלַי מְרֵדָה7 שָׁפְטָהּ, לְ[מַ]עַן אַתְּ פְּלִילִי! 8 // וְעַל זֹאת נִשְׁבַּע
אוֹתִי לְהָמִית תּוֹךְ קְהָלִי // בְּמִיתוֹת אַרְבַּע9
אֵל זֶה לְעֻמַּת זֶה // בָּרָא מְחֻלָּפִים10
מַיִם לְעֻמַּת אֵשׁ, // רָעִים לְמוּל יָפִים11
וּצְרִי וּמַכָּה לִי // יִהְיוּ לְשֻׁתָּפִים12
אִם תֶּאֱהַב לִרְאוֹת // אוֹתָם מְאֻסָּפִים13
עֵין הְצְבִיָּה לְבַדָּה // שָׁם נִקְבְּצוּ מַרְפֵּא וְחֹלִי // וּבָהֶם שִׁסַּע
לִבִּי צְ[בִי כִּגְדִ]י14 וְגִילִי // כְּאֶתְמוֹל נָסַע15
בָּרוּךְ אֲשֶׁר בָּרָא // פִּצְעֵי בְּנוֹת עֹפֶר
אִם זֹאת בְּרִית תִּשְׁמֹר // זֹאת דָּת וְדִין תָּפֵר
תִּצְפֹּן פְּעָלֶיהָ // כִּיקוֹד בְּתוֹךְ אֵפֶר
שַׁאְלוּ: הֲנִמְצָא זֶה // כָּתוּב עֲלֵי סֵפֶר?
[כַּאְשֶׁ]ר אֶעְמֹד לְנֶגְדָּהּ // תּוֹ[רֶה] וְתַגְבִּיהַּ לְמוּלִי // בְּעַפְעַף תִּקְרַע16
לִבִּי אֲהָהּ אָחִיל לְחִילִי // אֲשֶׁר לֹא יִגְרַע
שָׂח לִי לְבָבִי: אִם // אֵין זֶה מְקוֹם גֵּאָה
לַכֹּל שְׁחֵה פַעַם // וּלְזֹאת שְׁחֵה מֵאָה
שַׂחְתִּי וְנִבָּא פִי // לָהּ כַּאֲשֶׁר בָּאָה
אַךְ בַּחֲזוֹתָהּ אֶת // נַפְשִׁי וְהָ[חְ]בָּאָה
בה נגדה בְּעַבְדָּהּ // מַרְבָּה בְעָנְיִי וַעֲמָלִי // וְגַם לִי תִפְצַע
אֶבֶן דְּרוֹר לִי //..לֹא נִרְצַע
קַמְתִּי לְמֵרָחוֹק // לִרְאוֹת כי ב.י..עמה
וַתַּעֲמֹ[ד] לָצוּד // לִבִּי בְטוּב [טַעְמָהּ]
..אוד…צוֹדִים // עָפְרֵי בְנֵי עַמָּהּ
אָמְרָה בְטֶרֶם // א…צבאים בּוֹא // רַגְלִי בְּתוֹךְ חֶרְמָהּ
א…צוט ואצואע………..
-
ברדה – לבנה. ↩
-
ועיני תדמע – על פי ירמיה יג יז: ודמוע תדמע ותרד עיני דמעה. ↩
-
צבאים – חושקים. ↩
-
הך מכת עדת נקיים – הכה ברחמנות, התנהג במנהג הצדיקים הסולחים לרעם על חטאו. ↩
-
תעקל…משפט – על פי חבקוק א ד: משפט מעקל. ↩
-
בני עניים – האוהבים המסכנים הסובלים יסורי אהבה. ↩
-
מרדה – מורדת. ↩
-
שפטה למען את פלילי – שפוֹט אותה (את נפשי), שהרי אתה הוא שופטי. ↩
-
במיתות ארבע – בארבע מיתות בית דין: סקילה, שרפה, הרג וחנק. על פי סנהדרין ז א: ארבע מיתות נמסרו לבית דין סקילה שרפה הרג וחנק. ↩
-
מחלפים – נגודים. על פי קהלת ז יד: את זה לעמת זה עשה האלהים. והשוה לעיל לח 49: ושם זה לעמת זה כאורה וחשך או כקדם ואחור או כפנים ושולים. ↩
-
רעים למול יפים – על פי מקואות י ו: אין מטבילין חמין בצונן ולא צונן בחמין, לא יפים ברעים ולא רעים ביפים. ↩
-
אבל אצלי נקבצו יחד הרפואה והמכה. ↩
-
אם תרצה לראות אותם מרוכזים יחד. שורות 9־12 השוה בן קהלת רמא: לכל נברא בעולם יש חליפה ואין לו עם חליפתו אסיפה. ↩
-
שסע…כגדי – על פי שופטים יד ו: וישסעהו כשסע הגדי. ↩
-
כאתמול נסע – על פי תהלים צ ד: כיום אתמול כי יעבר. ↩
-
בעפעף תקרע – על פי ירמיה ד ל: כי תקרעי בפוך עיניך. ↩