מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

הצבי וטבעת הזהב

מאת: פסח קפלן

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

הצבי וטבעת הזהב / פסח קפלן

לראש הדף1

מֶלֶךְ אֶחָד הָלַךְ הַיַּעֲרָה לָצוּד צַיִד, וַיָּצָד צְבִי צָעִיר. הַצְּבִי עָמַד לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וַיֶּחֱרָד; רַגְלָיו כָּשְׁלוּ מִפַּחַד, מֵעֵינָיו יָרְדוּ דְמָעוֹת, וְהוּא הִבִּיט בְּתַחֲנוּנִים אֶל הַמֶּלֶךְ, כְּאִלּוּ בִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ לְשַׁלַּח אוֹתוֹ חָפְשִׁי. וַיַּחְמֹל הַמֶּלֶךְ עַל הַצְּבִי וְלֹא חָפֵץ לְהָמִית אוֹתוֹ. וַיְצַו לָשִׂים עַל אַחַת מִקַּרְנֵי הַצְּבִי טַבַּעַת זָהָב גְּדוֹלָה, לִכְתּוֹב עַל הַטַּבַּעַת אֶת הַיּוֹם וְהַשָּׁנָה וְאֶת שֵׁם הַמֶּלֶךְוְלַעֲזֹב אֶת הַצְּבִי לְנַפְשׁוֹ.

וַיָּרָץ הַצְּבִי בְּשִׂמְחָה רַבָּה הַיַּעֲרָה, וְהַמֶּלֶךְ שָׁבלְבֵיתוֹ. כַּעֲבוֹר זְמַן רַב מֵת הַמֶּלֶךְ, וְאֶת כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ יָרַשׁ בְּנוֹ. אַךְ הַצְּבִי עוֹד חַי חַיֵּי שַׁלְוָה בַּיָּעַר.

וַיְחִי הַמֶּלֶךְ הַשֵּׁנִי, וַיִּמְלֹךְ, וַיִּזְקַן, וַיֶּחֱלֶה – וַיָּמָת. וְעַל כִּסְאוֹ עָלָה בְנוֹ יוֹרֵשׁ הָעֶצֶר, נֶכֶד הַמֶּלֶךְ הַזָּקֵן. וְהַצְּבִי עוֹדֶנּוּ חַי בַּיַּעַר בְּשַׁלְוָה.

וַיְהִי הַיּוֹם וַיֵּצֵא הַמֶּלֶךְ הַצָּעִיר הַיַּעֲרָה לָצוּד צָיִד. וַיָּבֹא אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר שָׁם צָד אֲבִי אָבִיו אֶת הַצְּבִי, וְהִנֵּה נָפַל עוֹד הַפַּעַם הַצְּבִי הַהוּא בִּידֵי הַצַּיָּדִים.הוּא הָיָה חַלָּשׁ מֵרֹב זִקְנָה, אַך בֵּין קַרְנָיו עוֹד הָיְתָה טַבַּעַת הַזָּהָב. וַיַּבֵּט עָלָיו הַמֶּלֶךְ וַיִּתְפַּלֵּא. פִּתְאֹם רָאָה עַל הַטַּבַּעַת אֵת אֲשֶׁר כָּתַב עָלֶיהָ אֲבִי אָבִיו. – וַיִּסְפְּרוּ אֶת הַשָּׁנִים מֵאָז נִכְתְּבוּ הַדְּבָרִים הָהֵם וְהִנֵּה כְבָר עָבְרוּ מֵאָה שָׁנָה. – מֵאָה שָׁנָה שֶׁל שַׁלְוָה וְעֹנֶג עָבְרוּ עַל הַצְּבִי הַזֶּה. וְאֶת זֶה נָתַן לוֹהַמֶּלֶךְ הַזָּקֵן! מָה רַב הַחֶסֶד אֲשֶׁר עָשָׂה. וְהַמֶּלֶךְ הַצָּעִיר עָזַב אֶת הַצְּבִי לָשׁוּב הַיַּעֲרָה וְלִחְיוֹת בְּחֹפֶשׁ עַד סוֹף יָמָיו.

אַשְׁרֵי הָאִישׁ שֶׁמַּעֲשָׂיו הַטּוֹבִים נִזְכָּרִים אַחַר מֵאָה שָׁנָה!


  1. הסיפור “הַצְּבִי וְטַבַּעַת הַזָּהָב” לפסח קפּלן הופיע עם הסיפור “מֶלֶך הַנְּעָרִים” לזלמן הֶלר. שני הסיפורים יצאו לאור בהוצאת “עבריה”, בשנת תרס"ח, 1908, בדפוס י. עדעלשטיין, גאלעווקי 38.  ↩

פסח קפלן
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של פסח קפלן
יצירה בהפתעה
רקע

ציץ הזהב

מאת אברהם גולדפדן (שירה)

(אשר שם חוט-הזהב על ראש רבנו הגדול פאר עדתו, אוהב עמו ואמונתו, נזר ישראל ה“ה הרב החכם המפורסם מהור”ר צדוק כהן נ“י ביום נבחר פה אחד, מאת כל עדת בני ישראל בפאריז לרב-הכולל על מחוז ארץ צרפת הבירה ביום א' כ”ט לחדש תשרי תר“ן לפ”ק).

מַה הַיּוֹם מִיּוֹמַיִם כָּל לֵב שָׂמֵחַ?

בֵּית יְהוּדָה בָרְכוּ ד' בִּנְגִינוֹת מְנַצֵּחַ,

הֵן לֹא חַג הַיּוֹם, לֹא שַׁבָּת, לֹא חֹדֶשׁ? –

אָכֵן, יוֹם זֶה מְכֻבָּד, לוֹ יָאֳתָה שִׁירָה;

כִּי נִמְשַׁח הָרַב בְּצָרְפַת הַבִּירָה

נִמְשַׁח רַב צַדּוּק כַּהַן לְכַהֵן בַּקֹדֶשׁ! –.

הַגִּידוּ זֹאת בַּיְּהוּדִים יוֹשְׁבֵי רוֹמַנִּיָּה!

הַשְׁמִיעוּ בִקְהַל-עֲדַת-יְשֻׁרוּן רוּסְסִיָּה!

כִּי עָלָה מוֹשִׁיעָם הֲלֹא הוּא רַב לְהוֹשִׁיעַ,

עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא לִהְיוֹת מוֹרֶה-דֶרֶךְ,

לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו כָּל כֹּשְׁלֵי בֶרֶךְ,

וְלַצְּמֵאִים לְתֹרָתוֹ אֹמֶר יַבִּיעַ –.

מִי אָסַף בָּיְתָה נִדָּחִים אַרְצָם נָטָשׁוּ?

מִי פָדָה פְּלִיטֵי חֶרֶב מִגֵּו גּוֹרָשׁוּ?

מִי עָמַד בַּפֶּרֶץ לְחַזֵּק הַבֶּדֶק?

מִי פָרַשׂ כַּפָּיו לַעֲנִיִּים אַשְׁפַּתּוֹת חָבָקוּ?

וְלַיְתוֹמִים מִי עָנָה בַּצַּר לָהֶם צָעָקוּ?

הֲלֹא הוּא צַדּוּק-כַּהַן, הוּא כֹהֵן צֶדֶק! –

עוּרָה כִנֹּרִי, עוּרָה! שַׁחַר אָעִירָה,

אָנֹכִי לְרַבִּי אָנֹכִי אָשִׁירָה,

וּבְמַקְהֲלוֹת רִבְבוֹת עַמִּי אַשְׁמִיעַ תְּהִלָּתוֹ!

כִּי לוֹ נָאֲוָה תְהִלָּה, אִישׁ דָּגוּל מֵרְבָבָה,

אִמְרָתוֹ כַּטַּל תִּזַּל, גֶשֶׁם נְדָבָה,

אִישׁ קִנֵּא לְשֵׁם הָאֵל לְעַמּוֹ לַעֲדָתוֹ –.

אָכֵן – דֵּי אִמְרֵי שֶׁפֶר – לוֹ דוּמִיָּה תְהִלָּה –….

עָלַי נַפְשִׁי תִּשְׁתּוֹחָח, וַאֲנִי תְפִלָּה:

כִּי תֻמַּת לִבּוֹ לְעוֹלָם לוֹ יִנּוֹן עַל מֶצַח,

כִּי, שִׁפְעַת טַל בִּרְכָתוֹ, אֵל יָרִיק עַל רֹאשֵׁהוּ,

לִשְׂבּוֹעַ בַּנְּעִימִים כָּל יְמֵי חַיֵּיהוּ,

–כִּי יַאֲרִיךְ יָמָיו, נֵרוֹ יָאִיר לָנֶצַח! ­– –

כחפץ לתמידו מוקירו ומכבדו כערכו הרם

אברהם גאָלדפאדען.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.