מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

בין החרמון והלבנון

מאת: אברהם סולודר

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

בֵּין הַחֶרְמוֹן וְהַלְבָנוֹן / אברהם סולודר

בֵּין הַחֶרְמוֹן וְהַלְבָנוֹן,

עַל גִּבְעָה כְּלִילַת זֵר אֳרָנִים שְׁלֵוִים,

שָׁכַבְתִּי שְׁכוּר-חֲלוֹמוֹת.

זָרְחו בַּדּוּמִיָּה גַּלֵּי הַלִּיטַנִּיס,

עִם תְּכֵלֶת-בְּדָלְחָם הָעֲמקָּה

עִם פִּזְמוֹנָם, קַל וְסוֹאֵן, הָרוֹעֵף

עַל הַרְרֵי הַחוֹף הַחוֹלְמִים בָּעַרְפַּלִים,

זְרוּעֵי שִׂיחִים-פְּנִינִים וּכְפָרִים צְלוּלֵי-חֵן.

יֵשׁ נִדְמֶה לִי:

"בְּקִמְטֵי-הַחֲגָוִים הַנֶּחְפָּזִים?

גּוֹלְשִׁים גַּמָּדִים צַחִים

שׁוֹקְעִים כִּנְטָפִים אֲדֻמִּים לַתְּהוֹם".

יֵשׁ נִדְמֶה לִי:

"…אֵין גּוּף וּמֻצָּק. יַם-הַיְּצִירָה נוֹזֵל,

כֹּחוֹת-צְבָעִים וּרְגָשׁוֹת אַט יִנְהָרוּ;

בַּחֲלַל הַתֹּהוּ שְׁפוּכָה הַתִּפְאֶרֶת,

זִיו הַבִּטָּחוֹן לָהּ וּדְרוֹר עוֹלָמִים.

גַּם אֲנִי נֶעְלָם אִתָּם אֶנָּשֵׂאָה".

אֶל שִׂיאֵיכֶם קָחוּנִי, הַחֶרְמוֹן וְהַלְּבָנוֹן!

בְּחַיֵּי-שֶׁפֶל יָרִיד מַר מַזָּלִי…

נֵר-קֶסֶם דָּלַק בִּי, זִיק-שַׁדַּי,

בְּקֶרֶב נַפְשִׁי מְיַחֵל-מַאֲמִין דָּלָק – –

דֹּעֲכָה שַׁלְהַבְתּוֹ

וַעֲשָׁנוֹ יָנוּד לִי בְּאֶבְלִי…

אֶל רֹאשׁ פִּסְגַּתְכֶם – שָׁם אֶבְנֶה לִי הֵיכָלִי

בַּשֶּׁלֶג וּבֶעָבִים,

וְהָיוּ שׁוֹמְרֵי-רֵעֵי הַדֹּב וְהַנֶּשֶׁר.

לְעַרְבוֹת-זִיו אֶשְׁלַח עֶדְרֵי דִמְיוֹנוֹתַי,

שֶׁמֶשׁ צָעִיר יִרְעַם.

הַלְּבָנָה בְּמִלּוּאָהּ תַּזְהִיר מֶרְחַקֵּי –

וְזָרְחָה אַהֲבָתִי הַשּׁוֹטְפָה וַעֲתֶרֶת אֲבִיבִי.

בַּלֵּילוֹת הַחַמִּים אַרְכִּין רֹאשִׁי, אַקְשִׁיב

בִּגְדֹל עֻבָּרֵי-נִצָּנִים בָּעֲמָקִים,

בִּרְעֹד הַזֹּהַר בַּיְּאוֹרוֹת הָעֲגוּמִים,

בִּסְאוֹן עֲלוּמֵי זָמִיר לִמְחוֹל גַּחֲלִילִיּוֹת.

וּבְשִמְמוֹן-סְתָו –

הוֹזָה עֲזּובָה וְחוֹלֵם הַהֶבֶל

בָּאָרֶץ הַדּוֹמְמָה כְּחוֹטְאָה עַל עֲבָרָה –

עִם סוּפַת גֶּשֶׁם אֵדָא,

אֶזְרֶה בֶּהָדָר רְסִיסִים –

כַּנְפֵי חֲלוֹמוֹת וַהֲמוּלָה בְּהִירָה.

אברהם סולודר
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של אברהם סולודר
יצירה בהפתעה
רקע

בִּמְקוֹם רֶצֶנְזִיָּה

מאת יוסף חיים ברנר (מאמרים ומסות)

“לשאלות הישוב החקלאי” – זה שם מאמרו של האגרונום מאירוביץ מראשון-לציון. המאמר שנדפס ב“האזרח”, כרך א‘, חו’ ב‘, ושבא גם ב“העברי” הניו-יורקי. המלה “לשאלות” הָעמדה, כפי הנראה, רק מתוךְ ענווה של אגרונום “זקן”, “היושב בתוך עמו”. כי באמת, אליבא דאגרונום, אין כל שאלות בעולם הישוב הזה, שכולו טוב. הישוב קיים, הנסיון הצליח, הערבים עובדים, היהודי עושה הלוואות ומוציא רווחים, ומה נחוץ עוד? נחוץ, שארץ-ישראל תהיה פתוחה לכל העם כלומר, שלא יעשו בה, חס ושלום, שדה-נסיון סוציאליסטי, אלא שיבואו אנשים אמידים בעלי הון ידוע ויעסיקו את אזרחי הארץ בעבודה פרודוקטיבית. היסוד הוא יסוד. המושבות הקיימות הן גאוננו כלפי פנים וכלפי חוץ. “עבודה עצמית” – זהו ענין לעורך-“האזרח”, גאון העקיצות הארסיות, להרבות עליו מרכאות ונקודות. אמנם, יש צרה בדמות “מהלך חדש” המטיף לעבודה עברית ו“משליך שיקוצים”. אבל כמה הם בעלי המהלך הזה? איזו מאות עלובות, בעוד שהערבים העובדים אצלנו מגיעים, ברוך השם, להרבה אלפים… והרי דרישות ה“סטרא אחרא” מצחיקות ובלתי טאקטיות, בלתי פוליטית… ורק מחוסרי הנסיון מדברים על “נסיונות חדשים”, כקבוצות וכו’, ומעוררים שאלת העתיד… ה“קבוצות” פשטו את הרגל, והדרך, דרך ראשון-לציון וגדרה, סלולה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.