מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

מי יעבר לנו לעבר ים (לרבי חביב (אהוב) אלמהדוי)

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

מי יעבר לנו לעבר ים / ר' יהודה הלוי

לרבי חביב (אהוב) אלמהדוי

מִי יַעֲבָר לָנוּ לְעֵבֶר יָם

יִשְׁבֹּר שְׁאוֹן גַּלָּיו וְעֹז דָּכְיָם

יִדְרֹךְ בְּכָל עֹז בָּמֳתֵי יַמִּים

יָשׁוּט עֲלֵי חוֹפָם וְעַל אִיָּם

יָשׁוּט וְיִצְעַד בֵּין עֲרוּגוּת בִּין

עַל אֶשְׁכְּלוֹת כֹּפֶר וְעַל פִּרְיָם

קוֹל תּוֹר עֲלֵי פֶרַח וְעַל כַּפְתֹּר

יָרוּן עֲלֵי אִבָּם וְעַל עָפְיָם

כַּנְפֵי אֳנִי יִפְרֹשׂ אֱלֵי פַתְרוֹס

תֹּרֶן וְנֵס יַעְמִיד עֲלֵי צִיָּם

וּלְפַאֲתֵי מִזְרָח בְּקוֹל יִצְרַח

אֵיפֹה חֲכָמֶיךָ אֱמֹר אַיָּם

וּסְבִיב סְבִיב יִלְקֹט שְׁבִיב וּרְבִיב

עַד כִּי יְחַבֵּר אֶת שְׁבִיס חֶלְיָם

אוֹת עַל פְּנֵי גוֹלָה כְּאוֹר עֹלָה

יִתְבַּשְּׂרוּ כִּי תַם זְמַן עָנְיָם

יָצָא בְּעִקְבֵי צֹאן צְבִי רָצוֹן

יָשִׁיב עֲדָרִים אֶל נְאוֹת רָעְיָם

סָלַל מְסִלּוֹתָם לְהַעְלוֹתָם

רִפַּד בְּאַבְנֵי שֵׁשׁ מְקוֹם דִּחְיָם

נִפְרַץ עֲלֵי פִי אִלְּמִים חָזוֹן

וַיִּתְּנוּ קוֹל אַחֲרֵי דָמְיָם

שָׁכַן עֲנַן כָּבוֹד וְאֵין אַהְרֹן

עָלְתָה בְּאֵר מַיִם וְאֵין מִרְיָם

שָׁלוֹם לְךָ הַצִּיר אֲשֶׁר הֵאִיר

עֵינַי וְעָצַר עַנְנֵי בִכְיָם

הֵן אַחֲרֶיךָ אֵת חֲבֵרֶיךָ

מָשְׁכוּ דְבָרֶיךָ בְּהוֹד צִבְיָם

אָהוּב קְרָאוּךָ אֲבוֹתֶיךָ

אַף מַאֲמָרָם הַזְּמָן קִיָּם

נָתְנוּ צְבָא מָרוֹם לְךָ מָקוֹם

מֵעַל לְכִיּוּנָם וְרֹאשׁ תִּלְיָם

הִתְבּוֹנְנוּ אֶל יָפְיְךָ עֵינֵי

יַלְדֵי יְפִי כִּי אַתְּ יְפֵה פִיָּם

וּלְשׁוֹן אֲרָם וּלְשׁוֹן עֲרָב וּלְשׁוֹן

עֵבֶר עֲבָדוּךָ וְלֹא דַיָּם

קַמְתָּ וְרָקַמְתָּ וְהִשְׁלַמְתָּ

מֵעֶרְבְּךָ דֵי מַחֲסוֹר שִׁתְיָם

הִשְׁתַּקְשְׁקוּ חָכְמוֹת סְבִיבֶךְ

קוּם וֶאֱסֹר רִכְבָּם וְשָׂא תִּלְיָם

פָּרְשׂוּ חֲלִיפוֹת מַחְלְצוֹתֵיהֶם

הִתְעַל בְּרִקְמָתָם לְבַשׁ מִשְׁיָם

נִתְּנוּ בְיָדְךָ מַפְתְּחוֹתֵיהֶם

הֵרַךְ לְךָ אֵל אֶת עֱזוּז קָשְׁיָם

אַל יַחֲרִידוּךָ בְּנֵי יָמִים

וּלְעַג לְעֶבְרָתָם וְעַל חָרְיָם

כִּי יֵשׁ לְךָ מַרְפֵּא בְּפִצְעֵיהֶם

גַּם יֵשׁ לְךָ רִנָּה בְּקוֹל נִהְיָם

שׁוּר תּוֹלְדוֹתֵיהֶם פְּתָנִים הֵם

חַכֵּה רְפוּאָתָם וְגוּר חָלְיָם

אַל תֶּחֱרַד כִּי רֹפְאֵי גִלְעָד

מִן הַפְּתָנִים יַעֲשׂוּ צָרְיָם

הַרְחֵק וְאַל יַבְהִילְךָ דָפְיָם

וּקְרַב וְאַל יַשִּׂיאֲךָ יָפְיָם

אַל תֶּאֱנַף אִם יַּעֲלֶה עָמְקָם

אַל תַּעֲלֹז אִם יֶעֱמַק שִׁפְיָם

הִתְנַהֲלָה אִתָּם לְאִטֶּךָ

יוֹם יֵלְכוּ עִמְּךָ בְּעֹז קִרְיָם

תֵּן מִן יְמוֹתֶיךָ לְצָרְכֶּךָ

חֶצְיָם וְיִשָּׁאֵר לְךָ חֶצְיָם

אַתָּה מְלוּכָה תַעֲשֶׂה עַתָּה

אִם חַחֲךָ תָּשִׁים עֲלֵי לֶחְיָם

אַל יִפְתְּ לִבֶּךָ לְרִיפוֹתָם

פֶּן יִכְתְּשׁוּ אֹתְךָ בְּמוֹ עֶלְיָם

גַּם אַל יְנִיאוּךָ מְקַנְאֶיךָ

הָאֹהֲבִים לִהְיוֹתְךָ סִחְיָם

הוֹסֵף וְיוֹסִיפוּ כְאֵב עַד כִּי

יֵלְכוּ בְּלֵב חָלָל וְגוּף קַיָּם

רָאוּ לְךָ עֵדִים אֲשֶׁר עַד יָם

נָגְעוּ וְשָׁב עִדִּים גְּאוֹן עֶדְיָם

קֶרֶן לְךָ מֵרִים זְמָן מֵרִים

מָתְקוּ בְךָ מָרִים וְסַר מִרְיָם

הֵן בֶּאֱרוֹת בִּינָה לְפָנֶיךָ

אַל תֶּעֱצַל כִּי לִבְּךָ דָלְיָם

וּצְבִי אֲרָצוֹת הִנְּךָ הַיּוֹם

חַכֵּה מְעַט מָחָר תְּהִי אַרְיָם

יוֹם תַּחֲזִיק בִּידֵי תְעוּדָה יוֹם

דִּבְרֵי אֱמֶת תַּעֲמִיד עֲלֵי בָרְיָם

חָכְמוֹת יְחַיּוּ לֵב מְבַקְשֵׁיהֶם

יִתְרוֹן לְךָ כִּי לִבְּךָ חִיָּם

אִם טוֹב לְךָ לִשְׁבּוֹת שְׁבִי לִבּוֹת

הִנָּם לְפָנֶיךָ שְׁבֵה שִׁבְיָם

אִם תִּגְפֵם אוֹ תֶהְדְּפֵם אַתָּה

כָּל מַחֲמֻדֵּיהֶם וּמַאְוַיָּם

מַלֵּא וְהַשְׁקֵה יֵין אֲהָבֶיךָ

וּשְׁנֵה וְשַׁלֵּשׁ לִי מְלֹא כֶלְיָם

אִם עִכְּבוּ יָמִים לְהַרְאוֹתִי

כָּל הַיְקָר בָּךְ שִּׁלְּמוּ נִשְׁיָם

הָפֵץ בְּאוֹר שֵּׂכֶל עֲנַן כֶּסֶל

יִשְׁכֹּן בְּעַד עָבִים וְעַל עָבְיָם

הַמַּהֲלָל חָפֵץ לְהִתְהַלֵּל

עַל כֵּן בְּךָ הֵחַל וּבָךְ סִיָּם

וּרְחַק עֲדֵי תִשְׁחַק צְבָא שַׁחַק

שׁוֹרָם עֲלֵי אַרְיָם וְעַל גִּדְיָם

וִיקַדְּמוּ אֹתְךָ חֲרוּזֵי שִׁיר

רָצִים בְּאֶשְׁכָּרָם וְטוּב שַׁיָּם

וּלְהַרֲרֵי מוֹר יִקְרְאוּ לֵאמֹר

מִי יַעֲבָר לָנוּ לְעֵבֶר יָם.

לדף הראשי של פרויקט בן-יהודה

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

מיכה יוסף ברדיצ'בסקי

מאת משה גליקסון (מאמרים ומסות)

גורלו

עלתה לו לברדיצ’בסקי מה שעלה ועולה לכמה גדולים שבדור. הגדול, האישיות היוצרת, משמש לכאורה בטוי נמרץ לדור, להויתו ולהתהוותו; הוא, כביכול, סמן הקצור של דורו, דיוקן ל“סופרלטיבוס” שלו, למהותו ולתעודת חייו. ולכאורה יש יחס-גומלין בין היוצר ובין האומה. הוא נותן לה משלו ומקבל ממנה משלה. הוא נושא לה את נפשו והיא נושאת אותו על נחשולה; הוא טובע צורה לחומר משלה, מממש, כביכול, את מהותה. פעולת-גומלין שביניהם הרי היא ה“פרלילוגרם”, של כוח היחיד וכוח הרבים, אותו ה“פרלילוגרם-של-כוחות”, הנושא ומקיים את הקשת הרחבה של אותה בירה מקומרה, שאנו קוראים לה תרבות לאומית.

ואף-על-פי-כן כמה גדול לפעמים המרחק בין היחיד-היוצר ובין דורו, שאת מהותו הוא בא לממש. יש שהיחיד מתקדם ועובר הרחק לפני המחנה, עד שנראה לנו, כאילו אבד החוט המקשר אותו למחנה זה ונעלם במרחקי האופק. אין הזהב מגיע להמוני העניים אלא בגלגול של פרוטות-פרוטות, אסימונות-אסימונות; אין היצירה הטהורה, החדוש הרוחני, מגיע להכרתם של עניי-הדעת, אלא אם-כן נתגלגל תחלה בצורת-העויה של “מלים תופפות”, שפרחה מתוכן נשמתן הראשונית.

כמה מלים תופפות אפפו ולפפו חזיון זה ששמו ברדיצ’בסקי! ברדיצ’בסקי הלא הוא, כידוע, “ניצשה העברי”, הוא שהביא את תורת צרטוסטרה לישראל, הוא שהרים את דגל המרידה בעבר ובסבל ירושתו, הוא שהטיף לרצון-החיים, לרצון-הכוח, לשלטון של אינסטינקטים ויצרים, שלא בלמום במתג של מצוות עשה ומצוות לא תעשה וכו' וכו'.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.