מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

דבר שלח אדני

מאת: אלתר לוין

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

דָּבָר שָׁלַח אֲדֹנָי / אלתר לוין


עֲלֵיכֶם, עֲלֵיכֶם הַמַּשְׂאֵת! אַתֶּם הַדֹּרְכִים מִקְדָּשִׁי,

אַתֶּם אֲטוּמֵי הַקּוֹל, הָעִוְרִים לַצֶּבַע וָמַרְאוֹת,

הַנּוֹטְעִים דַּרְדַּרִים בַּהֵיכָל וְתוֹלִים עֲלֵיהֶם לְבַבְכֶם;

אֲשֶׁר נְשִׁיתֶם שָׁמַיִם וַאֲדָמָה וְרוּחַ וָמֶרְחָב,

יְנַקְתֶּם שָׁדַיִם שׁוֹקֵקוֹת, לִכַחְתֶּם אֲבַק זִלְעָפוֹת,

רְדַפְתֶּם נְבוֹבֵי הַצְּלָלִים גַּם שַׂמְתֶּם הֲדָרִי לִזְוָעָה

וַתֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַבַּדִּים וַתֹּאמְרוּ כָּכָה צִוִּיתִי…

עִבְדוּנִי! וּצְאוּ מִן הַשּׁפֶל, הִשְׁתַּחֲווּ לֶאֱלֹהֵי הָאָרֶץ

אֱלֹהִים הָרַעֲנַנִּים וּגְדוֹלִים מִתְהַלְכֵי מֶרְחֲבֵי נַחֲלָתִי,

הָעוֹטְפִים רוּחַ הָאָדָם וּמַצְמִיחִים הַכָּנָף לַנְשּׁמָה!

עִבְדוּנִי! וּצְאוּ נָא הַשָּׂדֶה לְמַעַן יִתְקוֹמֵם הָרוּחַ

לְהַחֲיוֹת הַמִּלָּה הָרֵקָה, לְהַרְטִיב צְחִיחַ הַלָּשׁוֹן,

לְרַפְּאוֹת הַחַבּוּרָה הַנְּמַקָּה תַּחַת אֲפוֹדְכֶם אַרְגָּמָן!

אֲנִי אֵל שַׁדָּי! הִתְפַּלְלוּ וּתְנוּ לִי אֲרָשֶׁת

כִּי הֵדֵי אַלְמָוֶת הוֹלִידוּ דִבְרוֹתַי וְקוֹלִי הָאַדִּיר

מִתְפַּשְׁטִים מִכִּפַּת הַלְּבָנוֹן וְהוֹלְכִים עַד סִינַי הָהָר!…

כִּי הִנֵּה מַעֲרוּמֵי לְבָבְכֶם אַעֲבִיר כַּקַּשׁ בַּדָּיִשׁ,

כַּחֲסִידוֹת הַמְּזַנְּבוֹת בָּאַרְבֶּה כָּכָה אֲבַעֵר אָנֹכִי,

כָּכָה אֲבַעֵר הָרָקָב הַשּׁוֹכֵן בְּקֶרֶב אַשְׁפַּתּוֹת,

אֲבַעֵר אַחֲרֵי הַזּוֹחֵל מֵעוֹלָם לֹא נָגַע בַּשּׁרְבִיט.

אַחֲרֵי כָּל עֶבֶד וְדַכָּא צוֹלֵעַ וּמִתְרַקֵּם בַּחֹשֶׁךְ!

הָלְאָה הַמָּגוֹר, הַלְּטָאָה! הֱיוּ לִי כְנֶשֶׁר עֲרָבוֹת,

הֱיוּ לִי כָּאֲרִי בַּיַּעַר, כְּגִבּוֹר מִתְגַּלֶּה לַשּׁמֶשׁ!

כִּי קוֹלִי מִתְהַלֵּךְ! קוֹל אֱלֹהֵיכֶם הַמְּדַבֵּר

מִפַּרְעוֹת הַסְּלָעִים בַּיְּשִׁימוֹן, מֵאַשְׁדוֹת הַנְּחָלִים בַּגָּלִיל,

מִקִּרְיוֹת הֶהָרִים בִּיהוּדָה, מִנָּפוֹת הַבְּרוּכוֹת בְּשֹׁמְרוֹן!

אָנֹכִי, אָנֹכִי הוּא הַבּוֹרֵא סַנְפִּירֵי הַבְּדֹלַח,

מַטִּיף אֲגָלִים לָאוֹר וְחוֹרֵז מַרְגָלִיּוֹת לַטָּל,

נוֹתֵן הָזָּהָב וְכֶסֶף לְשׁוּלֵי עַרְפַּלִּים מִתְלַבְּנִים

וְזֵרִים יוֹמָם וָלַיְלָה לְפַאֲתֵי מִזְרָח וָיָם;

אָנֹכִי, אָנֹכִי הָאֵל מַצְמִיחַ הָרִנָּה בַּכְּרָמִים,

שְׂשׂוֹן עַלִּיזִים בַּגֹּרֶן וְהֵדֵי הֶחַלִיל בְּאָחוּ,

נוֹתֵן שִׁירָתִי בַּשּׂדֶה, יוֹצֵר תְּהִלּוֹתַי בֶּהַרִים,

סוֹדִי רָקַמְתִּי בַּלַּיְלָה וּרְחָשַׁי עַל שִׂפְתֵי הַבֹּקֶר!

אָנֹכִי שַׂמְתִּי חֲרוֹנִי בְּזַעַף הַסַּעַר וּרְעָמָיו,

בַּחֲזִיז הַחַשְׁמַל לַשּׁחָקִים, בְּקֶצֶף עֲרִיפֵי הַתּוֹלָע,

בִּשְׁרַב חַרְבוֹנִים נִגְלֵיתִי, בְּרֶטֶט הַצְּמָחִים בַּשְּׁקִיעָה,

בִּתְרוּעַת שְׁבָטִים מִתְנַקְּשִׁים, בְּשַׁאֲגַת דוֹרוֹת נִגְאָלִים!

צְאוּ נָא וְרִדְפוּ הַצָּיִד! צְאוּ אַחֲרֵי מַרְאוֹת הַשַּׂגִּיא

וְהֵם עַל מַיִם רַבִּים, בְּתוֹך כָּל שְׁלוּלִית וָפֶלֶג

עַל כָּל זָרוּעַ וְנֶטַע, בְּכַנְפֵי הָרוּחַ וְעָנָן,

בְּקַו עֲקַלָּתוֹן לֶהָרִים, בְּרֶשֶׁת הָאוֹרוֹת לַשּׁפֵלָה;

וְהֵם בְּחֵרוּת הַכִּכָּר, בְּסוֹד תַּעֲלוּמֵי זַרְזִיפִים,

בְּפִיּוֹת צִפֳּרִים בַּקֵּן, בְּלוּלֵי אֶפְרוֹחִים מְמַלְלִים!..

כִּי יֵשׁ יוֹם לַאֲדֹנָי, יֵשׁ יוֹם לָכֶם וְלָאָרֶץ

אֲשֶׁר לֹא יֶעְתַּם הַלֵּב, יִסָּגֵר הָרִים לָעֵינָים,

יְכַסֶּה הַתְּנוּךְ לָאֹזֶן – וּתְמֵהִים וְחוֹזִים תַעֲמֹדוּ,

הָאִישׁ בְּזָוִית זוּ, הַנָּבִיא בְּזָוִית אַחֶרֶת,

לְכָל צֶבַע וּמַרְאֶה וְנִיב וְהֶגֶה וְרִשְׁרוּשׁ וְקוֹל,

לְכָל גִּלּוּי וְשֶׁפֶךְ וּתְמוּנָה, נִבְרֶשֶׁת וְתִמּוּר הֶחָזוֹן

אֲשֶׁר יִתְגַּלּוּ בִּרְעָדָה עַל כָּל הֶהָרִים הָרָמִים –

וְהֵם הֲלִיכוֹת אֱלֹהִים, הָאֱלֹהִים הַמִּתְהַלְּכִים בָּאָרֶץ!

אלתר לוין
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של אלתר לוין
רקע
אלתר לוין

יצירותיו הנקראות ביותר של אלתר לוין

  1. הדקל (שירה)
  2. תלג'יה (שירה)
  3. מכתבים מן העזבון (מכתבים)
  4. חרמונים (שירה)
  5. רוח חדש (שירה)

לכל יצירות אלתר לוין בסוגה שירה

לכל יצירות אלתר לוין

יצירה בהפתעה
רקע

להערכתו של ביאליק

מאת זלמן אפשטין (מאמרים ומסות)

מהותו של ביאליק

מר א. דרויאנוב בהרצאתו על ביאליק, שקרא בועידת התאחדות האכרים, אמר בהקדמה, כי בהלכות פואיטיקה לא עסק מימיו ואינו בקי בהן, ובכל זאת… הכרזתו הענוותנית הזאת לא הפריעתו מלהוציא על ביאליק משפט חרוץ, במדת מה שלילי, בנוסח של פוסק אחרון, בהשמיעו ברבים את גזר דינו, כי ביאליק לא היה לא גיטה וגם לא פושקין ועוד יותר, כי אין לנו גם אמביציה לגיטה או לפּושקין דוקא, יען מסתפקים אנו במשוררים כביאליק.

על פסק-דין זה, עם כל המשקל הודאי שהוטעם בו, הני מרשה לי להעיר, כי הוא רחוק מאד מן המציאות ולגמרי אינו צודק. כבודו של ביאליק כפייטן הוא כבודו של עם ישראל, ביאליק הוא המשורר היותר גדול שקם לעמנו אחר חתימת כתבי-הקודש, והקטנת ערכו באיזו מדה מעליבה וגם מכאיבה נפש איש ישראל. על גיטה, זה הענק הרוחני הכלל-אנושי, לא אדבר. מחברו של “פאוסט” הוא גאון הפיוט העולמי, והוא תופס מקום בגובה-רום ויש למדוד אותו באמת-מדה מיוחדה לו לבדו. אבל פּושקין אינו גיטה. רב המרחק ביניהם. בודאי, פּושקין אף הוא משורר ממדרגה ראשונה, אך גם ביאליק – הוא ביאליק, ואין לנו להקטין את משוררנו הלאומי המזהיר, עד כדי החלטה שאין להציגו במעלה אחת עם פּושקין, ורק כמו באין ברירה אנו מסתפקים בו.

אני מעביר בזכרוני את מבחר יצירותיו של פּושקין, שהתחנכתי עליהן בשנות נעורי ברוסיה ולמדתי אותן ושננתי אותן וידעתי להעריכן בכל נוגה זהרן, והנני מציג נגדן במערכה את פניני יצירותיו של ביאליק, – וישא מר דרויאנוב לחטאת שפתי, אם אומר, כי לפי דעתי יש ויש שמשפט הבכורה הוא לטובתו של ביאליק. אין אצל פּושקין יצירות, שמפאת הופעת הרעמים והברקים שבהן נוכל להשוות אותן עם “הברכה” או “מתי מדבר” של ביאליק. אני מרחיק ללכת, כי גם בנוגע להערכה כללית לא תהיה שום הפרזה מצדנו אם נגיד, כי גם בתפיסה פיוטית של ההויה וגם בדקות ובעמקות ההבעה של ההרגשה האנושית וכן בליטוש האמנותי של התבנית אין ביאליק נופל בשום אופן מפּושקין.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.