מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

יוֹעֲצִים

מאת: יוסף זליגר

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אַל-תֹּאבֶה אֶל-יוֹעֲצֵי חִנָּם,

כִּי-בְנֵי תַהֲפוּכוֹת הִנָּם;

אִם-תֵּימִין יְבַקְּרוּ וְיַשְׂמְאִילוּ

וְגַם-בְּהַשְׂמְאִילְךָ אֶת-מַעֲשֶׂיךָ יַסְכִּילוּ.

בְּכֹל אֲשֶׁר-תִפְנֶה יַרְשִׁיעוּךָ,

וּבְכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ יְעַכְּבוּךָ;

וְנוֹקַשְׂתָּ וְנִלְכַּדְתָּ וְנָפָלְתָּ,

וְנִכְלֵאתָ וּנֶעֱצַרְתָּ וְנִכְשָׁלְתָּ.

יָדֶיךָ תִהְיֶינָה אֲסוּרוֹת,

וְרַגְלֶיךָ בְסַד סְגוּרוֹת;

פֶּרְיְךָ לֹא תִתֵּן בְּעִתּוֹ,

וּמַהֲלָכְךָ יִסָּחֵב לְאִטּוֹ.

עֲמָלְךָ יַעֲלֶה בְתֹהוּ

וְעַל-רֹאשְׁךָ מִכְסֵה בֹהוּ;

וְתַם לָרִיק כֹּחֶךָ,

וְיָבֵשׁ לַהֶבֶל מֹחֶךָ.

אִם-תִּקַח אֶת-דִבְרֵיהֶם לְקָו

וְהֶחֱסַרְתָּ מֵעַצְמְךְ רָב;

אִם-לְתֻמְּךָ תִּנָקֵשׁ אַחֲרֵיהֶם,

וְהָיִיתָ כַּכַּדוּר בִּידֵיהֶם.

הֵמָּה אַךְ לָצוֹן יִתְאַוּוּ,

וּכְמִתְלַהְלְהִים אֶת פָּנֶיךָ יְעַוּוּ;

מִן הַשָׂפָה וְלַחוּץ יָשִׂיחוּ,

וּבְקִרְבְּךָ מֶרְקָחָה יַרְתִּיחוּ.

לִבְּךָ יִמַּס כְּשַׁעֲוָה,

וְתָאָרְךָ יִשָׁחֵת לְזַעֲוָה.

שִׁדְרָתְךָ תִּכַּף כַּעֲרָבָה,

וְקוֹמָתְךָ תִּהְיֶה לִסְחָבָה.

וְנֶהְפַּכְתָּ מֵרֶגַע אֶל-רָגַע,

וּפָגַעְתָּ בְּכָל פֶּגַע וּבְכָל נָגַע;

וְנִמְצֵאתָ תְּפוּנָה וּשְׁהִיָּה,

וְיָדֶךְ לֹא תַעֲשֶׂינָה תוּשׁיָּה.

הִנָּעֵר מֵהֶם וּמֵהֲמוֹנָם,

וְאַל תָּשֶׂם לֵב לִשְׁאוֹנָם;

אֶת שִׂכְלְךָ לֹא תַכְנִיעַ,

כִּי לְךָ הַצְּדָקָה לְהַכְרִיעַ.

לְאֶלֶף הַט אָזְנֶיךָ,

וְאַף לֹא לְאֶחָד דַּעְתֶּךָ;

כָּל עֲצוֹתֵיהֶם שְׁמַע וּרְאֵה,

וּלְאוֹרְךָ לֵךְ וַחֲוֵה.

נדפס ב“יבנה” הוספה ליומון “בת קול” חוברת ב', קראקה תרע"ב.

יוסף זליגר
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יוסף זליגר
רקע
יוסף זליגר

יצירותיו הנקראות ביותר של יוסף זליגר

  1. כדברך (שירה)
  2. אל האדון ד"ר עמיל ביק בלבוב (מכתבים)
  3. יַחְדָו (שירה)
  4. הארנבת והשפן (מאמרים ומסות)
  5. דרישה אל המתים (מאמרים ומסות)

לכל יצירות יוסף זליגר בסוגה שירה

לכל יצירות יוסף זליגר

יצירה בהפתעה
רקע

תורה וחכמה

מאת יוסף זליגר (מאמרים ומסות)

א

כל הרואה את הכתֹבת הזאת בעתון עברי, לא ישתומם למראה עיניו ולא יקוה לשמֹע חדשות; לא יתנפל בתאבון על הגליון הדרך צעירי ישראל, הצמאים תמיד לקראת מחקרים חדשים, מֹחו יקבל את הדבר בשויון נפש! אולי יזדעזע איזה נים נסתר בתוך לבו, אולי יצהל לקראת המנגינה הנושנה, אשר נשמעה ונשנתה כל כלך אלפי פעמים בחוגי המשכילים זה דור דורים. יש גם רבים בתוכנו השונאים את התורה או את החכמה תכלית שנאה ואין מאמינים כלל באפשרות חבורן. ואין מקוים כי המדה הרעה בכל––תתחבר עם המדה היקרה מחמד נפשם. אלה מזה מתעבים את החכמה, כי כל חקירה כפירה ואלה מזה מבזים את התורה, כי אמונה הפך התבונה. לאה ולאה יכולה להיות מליצה כזאת עקיצה עמֻקה בתוך תוכם או לפתוח את שפתותיהם למשחק ולעג למשכילים הישנים, אשר קמו מקברותיהם לאחה את התורה והחכמה “לאחיות תאומות” לשדך את “האמונה בת אלהים” עם ההשכלה בת השמים" ולהרכיב את אריסטוטלס עם רב פפא ואת משלי שלמה עם חקר קַנט אבל שני מיני הקיצונים יראו זאת, לא יכעסו ולא ישחקו, כי לא בשבילם מוציאים עתונים עברים, בעתונים לועזים תספקנה שתי הכתות את צרכן בחדשות והבינונים המשכילים, אשר בעבורם אנחנו עמלים, הלא כֻלם שוים בעצה אחת; כי אך בזה כמוס סוד נצח ישראל למצֹא את המפתח, אשר יפתח לנו שערי עצה, איך להוציא את הרעיון הנשגב של חבור אמונה ותבונה לפעֻלה, כי רק אז ירפא לנו והיינו לעם בריא לעם עולם.

ואך זה כאלף שנים מקריבים טוֹבי עמנו את כֹחם ומֹחם להשלים בין שתי האחיות “הנאהבות והנעימות” לפי דבריהם וידיהם לא תעשינה תושיה. הננסה גם אנחנו מעט הפכחים בישראל, שאין דעתנו נוחה מההזיות וההעוית של שני הקצוות, ללכת בעקבות רב סעדיה והרמב"ם, לגשר את התהום החוצצת בין החכמה היונית והתורה הישראלית? אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי הקיר? או אולי נרפה מעקשנותנו והיינו גם אנחנו ככל המון הגוים ככל המון היהודים התמים והמטֻמטמים לפורקי עֹל או למורדי אור ולא נפסח עוד על שתי הסעפים בלבבות חלוקים.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.