מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

הקפות

מאת: שאול טשרניחובסקי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

הַקָּפוֹת / שאול טשרניחובסקי

וּבְבֵית-הַמִּדְרָשׁ רַב הַדְּחָק,

הַחֹם מָה רַב וְהַנְּהָרָה!

וּמָלֵא הוּא מִפֶּה אֶל פֶּה,

וּמְלֵאָה הָעֲזָרָה.

הַשָּׁאוֹן הוֹלֵךְ הָלֹךְ וָרָב:

בַּנַעַר נִדְחַק זָקֵן שָׂב,

לֹא נִקָּה גַם הַ“מִּזְרָח”.


וּפַלְגֵי אוֹר נִשְׁפָּכִים עַל

כָּל פִּנָּה, וְאִם עֲזוּבָה,

מִפַּנַּס-נְיָר, מִמְּנוֹרַת-בְּדִיל,

מִתּוֹךְ כָּל חַרְסִית נְקוּבָה.

וְקוֹל אוֹמֵר: “קוּם הַחַזָּן, קְרָא!”

וּגְדוּד הַנְּעָרִים הִנֵּה בָּא –

יְהוּדִים קְטַנִּים, נָאִים.

הֵם הוֹלְכִים חֶרֶשׁ, הוֹלְכִים לְאַט –

הַחֲלוּצִים הָרִאשׁוֹנִים;

בִּיְדֵיהֶם דְּגָלִים: נֵס וָנֵס

וְתַפּוּחָיו הָאַדְמוֹנִים.

מִזִּיו הַנֵּר עַל רֹאשׁ הַנֵּס,

הַשַּׁח, הַנָּע מֵעֵת אֶל עֵת,

גַּם קָרַן עוֹר פָּנֵימוֹ.


וְהַחַזָּן בָּא, הַחַזָּן שָׁר,

הָ“עוֹזְרִים” נָשְׂאוּ קוֹלָם;

הַגַּבַּאי שָׁר, וְהַגִּזְבָּר שָׁר,

אַחֲרֵיהֶם – כָּל הָ“עוֹלָם”:

“טַ-רַהּ-רַ-רַהּ וּבִם-בָּם בָּם!”

כָּל חַיָּט וְרַצְעָן בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם,

אֲפִילוּ הָ“רַב מִטָּעַם”.


וְעִם סִפְרֵי-תוֹרָה הִנֵּה קְהַל

הַכֹּהֲנִים וְהַלְּוִיִּים

בְּכָתְנוֹת שֵׁשׁ וּבְכָתְנוֹת זִיו,

בִּגְוָנִים מְאֹד מַפְלִיאִים.

וְעַל עַטְרוֹת כֶּסֶף וְעַטְרוֹת פָּז

בְּצִלְצוּל עָלֵז, בְּצִלְצוּל עָז

יָרִיעוּ הָרִמּוֹנִים.


הַנּוֹשְׂאִים הוֹלְכִים חֶרֶשׁ, לְאַט,

מַפְלִיגִים בְּזִרְמֵי אָדָם,

שֶׁאוֹחֲזִים בָּם וְנוֹשְׁקִים בְּחֹם

לְסִפְרֵי-תוֹרָה בְּיָדָם

– “תִּזְכּוּ לְשָׁנָה בְּשׁוּבָה!”

– “גַּם אַתֶּם תִּרְאוּ בַּטּוֹבָה!”

אַף קוֹל הַבְּתוּלוֹת עוֹלֶה.


הֵן עוֹמְדוֹת צְפוּפוֹת זוֹ אֶל זוֹ,

הַבְּרִיּוֹת אֵל הַנָּאוֹת,

עַל עַמּוּד שַׁח, עַל סַפְסָל נָע,

וְהַבַּיִת אַךְ גַּן פְּלָאוֹת:

עֵינַיִם כְּחֻלּוֹת, עֵינֵי-שְׁחוֹר,

וּכְעֵין הָאֵפֶר, רַבּוֹת-אוֹר,

וּלְחִי – תַּפּוּחַ רַעֲנָן.


הַבַּיִת מָלֵא אוֹר וָחֹם,

וְגִיל וּצְחוֹק וּרְנָנִים:

זֶה שָׂח, זֶה שָׁר, זֶה מַכֶּה: הָס!

וְצוֹהֲלִים כָּל פָּנִים.

וְהַחַזָּן בָּא, הַחַזָּן שָׁר:

"הוֹי, עוֹזֵר דַּלִּים הוֹשִׁיעָה נָא!

וְהָעָם הַמְּבֻסָּם עוֹנֶה.


הידלברג 1901

שאול טשרניחובסקי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של שאול טשרניחובסקי
יצירה בהפתעה
רקע

"מיזררה" ליושקיביטש

מאת נחום סוקולוב (פרוזה)

על “MISERERE”

דראמה לירית מאת ש. יושקיביטש

שירה שובבה, חדשה, צוהלת – שירת החיים. זעזועי חשק ותאווה של גבר לעלמה, של עלמה לגבר, עידון ומתיקות של געגועי מין, התעוררות לחיבוק ונישוק וגיפוף, התרפקות ורפרופים עגומים, אבלות, וכמעט יאוש, מתוך לב קרוע ומורתח, כשאין “מטרה” זו מושגת, כשהבחור אינו רוצה או כשהריבה מסרבת; ולעומת זה – דיצה וחדווה, סילודים, ממש “זקוקין דנורא”, כש“הדבר” קרוב להתקיים.

בקיצור: סדר נשים – בכל מיני ההפלגות, ההפלאות, הגוזמאות, ההבאי והדמיון! והיכן? – ברחוב היהודים! ובמפלגה אחת של רחוב היהודים – במפלגת הפועלים! וזהו הדבר, שה“חזיון” “Miserere” מראה לנו.

כשהמסך עולה, מיד בתחילת המחזה, בתמונה הראשונה, אנו רואים את דירתה של האלמנה אטיל (הרוסים מטעימים את השם הזה מלעיל), מין מבוי משונה, ארוך מאד, וקלעים של יריעות חוצצים את אמצעיתו, – “אינטריער” שלא ראיתי כמוהו בין דירות היהודים באודיסה (מקום המחזה הוא באודיסה). ויושבת האלמנה אטיל, עגומה מחמת צער ודחקות, והבנות, זינקה, חווק’ה, מרים, כל אחת בזוית שלה, ומשלושת הבנים, עלי (אליהו), נחמן, מירון, כבר נמצא עלי, והוא עומד סמוך לאמו, מסתכל במנורה ומספר בלשון רכה ופיוטית, נוסח רומיאו, כמה הוא שקוע בהרגשת האהבה לנערה טינה. פשוט, סכנת נפשות! או טינה, או מיתותא!

וכל זה הוא מרצה לפני אמו, ועלובה זו, שפניה שחורים כשולי קדרה מדאגות פרנסה, היא רק מנענעת בראה ומוחה איזו מחאה חטופה כנגד הרצאה זו.

עלי זה הוא שאר בשר להפרצופים של ווידיקינד ב“התעוררות האביב”. בן י“ט שנה, וכובע שחוף קנה לו ושלם שני רובל וחמישים קופ', ורביד לצוארו קנה – כמובן, בשביל טינה, וכמובן, הוא מספר את כל זה במלים, שיש בהן רעננות ותמימות של בן י”ט שנה, שהמציא בפעם הראשונה את ההמצאה החדשה: “אהבה”.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.