מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

תקון חצות

מאת: חיים נחמן ביאליק

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

לֵיל סַגְרִיר. רוּחַ עַזָּה גָּלֲלָה

עַל-פְּנֵי הָעִיר עַב-מָטָר עָז –

וְכָל-הָעִיר הַקְּטַנָּה צָלֲלָה

בִּיוֵן מְצוּלָה וּבִשְׁנָת.

הַמְּבֹאוֹת הָאֲפֵלִים דֹּמְמִים,

רַק-מַשַּׁק גֶּשֶׁם שׁוֹקֵק בָּם,

וּבָתִּים מָטִים, סְחוּפִים, שֹׁמְמִים

יַשְׁחִירוּ פְנֵיהֶם פֹּה וָשָׁם;

וּכְיָתוֹם עָלוּב, אֲשֶׁר שָׁכְחוּ

מְתֵי חֶסֶד תֵּת לוֹ כְסוּת לְחֹם –

כֵּן חֲשׂוּפֵי גַג תַּחְתֵּיהֶם שָׁחֲחוּ,

הִתְכַּנְּסוּ – וַיֵּאָנְקוּ דֹם.

וּכְאִלּוּ חֹשְׁבִים הֵם וּמְהַרְהֲרִים

הִרְהוּרִים רָעִים מִבְּלִי קוֹל;

הַעַד הַיְסוֹד בָּם הֵם מְעַרְעֲרִים,

וְקֹרְאִים תִּגָּר עַל-הַכֹּל?

וּגְשָׁמִים שֹׁטְפִים וּמִתְגַּלְגְּלִים

כְּזִרְמֵי דְמָעוֹת עַל-הַקִּיר;

הַגַּגּוֹת הוֹלְכִים וּמִדַּלְדְּלִים –

וּבָכֹה תִבְכֶּה כָּל-הָעִיר.

וִישֵׁנֵי חֹשֶׁךְ עַתָּה אֹרְרִים

בַּחֲלוֹמָם אֶת-יוֹם מָחָר, תְּמוֹל –

הוֹי, שְׁלוּ קַבְּצָנֵי עוֹלָם, שְׁנוֹרְרִים!

וּרְאֵה חֲלוֹם טוֹב, עַם כֶּבֶד עֹל!

מִבֵּין הַפְּרָצִים תִּפְרֹץ יִלְלַת

הָרוּחַ, תַּקְפִּיא אֶת-הַדָּם –

הָהּ! מִי יוֹדֵע אִם-לֹא קִלְלַת

אָח נָקִי אֹבֵד צְרוּרָה שָׁם.

גַּם-כּוֹכָב אֶחָד אֵין בָּרָמָה עוֹד,

אֵין נִיצוֹץ אוֹר, אֵין קֶרֶן עֹז –

רַק אֶשְׁנָב בּוֹדֵד יָאִיר שָׁמָּה עוֹד:

יְהוּדִי קָם לְתִקּוּן חֲצוֹת.

תרנ"ח.

חיים נחמן ביאליק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של חיים נחמן ביאליק
יצירה בהפתעה
רקע

בְּמֶרְחֲבֵי עִיר

מאת מיכה יוסף ברדיצ'בסקי (פרוזה)

פֶסַח

בחנות קטנה למרכּוֹלת ולמיני מאכל, לקדירוֹת וּלכלים, לעניני-תפירה, עטים ודיוֹ וגם גלוּמי-קטורת, בקצרה, בבית-ממכר כל הצרכים הפּעוּטים של איש עברי או גם של נכרי, היה הגיבור שלנו בשם פסח עומד מבוקר עד בוא הלילה ומשרת כל קונה או מחכה לו… הנך שׂם זרע באדמה והוא צומח; הנך לוקח גרזן ומכה בעץ וענפיו נופלים לארץ; מכל דבר תצא פּעוּלה. לא כן עסקוֹ של חנוָני. הנך קונה סחורה וּבורר מינים נאותים ולוקח את כל אלה בהקפה, ואתה מתחייב לשלם הכל למועד ידוּע; והנה דוקא באותו המועד מעטים הקונים; וכי יחפּצו לקנות מה, הם באים לחנויות של אחרים ולא אל שלך. זה ענין בחירה ואפשר לכל קונה להטות רצונו לקנות בחנות זו או בקרובה לה. ודוקא ענין הרוַח הוא הכרח גמור. לא מכרת את הסחורות והן תתקלקלנה ברוב הימים, לא שילמת לבעל האוצרות של סחורות ושוב אינו מקיף לך.

מעבר לחנוּתו של פסח הנה חנותו של פּלטיאל, חנותו של איש לא בעל שׂכל גדול ואף לא רצוּי לבריות, ואף על פי כן מרבים העוברים לסוּר שמה. אם ה' יאבה להצליח אדם אז לא תבוֹאהו צרה כלל, וכנגד זה ימנע מבר-נש את אורו – ואז הוא תמיד אין-אונים.

פּסח החנוני היה יודע בספרים, אם גם לא ירד לסוף עומקם. מבארים הם המחברים את עניני הכתובים על פּי דרוּש וסוֹד. “שבעים פּנים לתורה”; וכשאתה אמר פרקי-אבות בשבתות הקיץ ואף הנך מבין מה שנאמר גם בפנים גם בפירוש בּרטנוּרא, אתה מוצא שאומרי-פתגמים הללו היו חכמים מוּפלגים. זה קיבל מזה וזה קיבל מזה, כל משנה היא קצרה מאד, והכל הוא רק חוּליה בשלשלת ארוכה. הנך משׂיג דבר בשׂכל והנך תופס הכל; אבל השׂכל הוא ענין לחוד ורוּח-הקודש היא דבר לחוּד. הראשון הוא מנת כל בר-נש יודע ספר, והשניה היא אך מתנת יחידי-סגוּלה, בחירי הדורות. בימי התורה היו גם נביאים. משה עלה על הר סיני ודיבר שם עם הגבוּרה ממש; וכשחָרב הבית כלוּ ימי התנ"ך והתחילו ימי הגמרא. גם למצווֹת גוּף ונשמה; את הדינים גוּפם לא חיבּב פסח, אם גם היה סר למשמעתם.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.