מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

אשר פזר בדלח אין ללקטו (לאברהם (אבו אסחק) בן באסה)

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

לאברהם (אבוּ אסחק) בן באסה.

אֲשֶׁר פִּזַּר בְּדֹלַח אֵין לְלָקְטוֹ

וְאֵין מֵשִׁיב פְּרֻדוֹתָיו לְחוּטוֹ

בְּדֹלַח לַח עֲלֵּי לֶחְיוֹ מְשֻׁלָּח

תְּמוֹל הָיָה סְגוֹר הַלֵּב חֲרִיטוֹ

צְבִי הוֹרִיד בְּטַל בִּכְיוֹ לְבִכְיִי

וְכַמָּן עַל לְחִי שׁוֹשָׁן לְקָטוֹ

אֲבָל דִּמְעִי בְרִדְתּוֹ רָב וְנֶחְפָּז

וְדֶמַע הַצְּבִי יוֹרֵד לְאִטּוֹ

שְׁלָחַנִי וְהוּא יָרֵא לְצֹפָיו

וְהֹלֵךְ אַחֲרַי הָלֹךְ וְנָטֹה

וְלֵב לֹא יַאֲמִין עוֹד לַפְּרִידָה

עֲדֵי נָטָה זְמָן יָדוֹ בְּשׁוֹטוֹ

וְאָמַר קוּם כְּבָר בָּא עֵת מְגוֹרְךָ

וְהָפַךְ הַנְּדֹד שָׁקְדוֹ לְשָׁקְטוֹ

נְשַׁקְתִּיהוּ וְהִשְׁקַנִי עֲסִיס פִּיו

בְּיֵין מֵאַשְׁכְּלוֹת כֹּפֶר שְׁחָטוֹ

כְּאִלּוּ הַצֳּרִי מָסוּךְ בְּפִיהוּ

וּמֵאֵת אַב הֲמוֹן הַשָּׂר חֲלָטוֹ

גְּבִיר קָרָא לְכָל חָכְמָה אֲחוֹתִי

וּמָצְאָה חֵן בְּפִתְחֵי פִיו וְעֵטוֹ

גְּבִיר קַל כַּצְּבִי גִּבּוֹר כְּאַרְיֵה

וְכַשִּׁרְיוֹן מְעִיל צֶדֶק יְעָטוֹ

פְּעָלָיו נָתְנוּ כָנָף לְזִכְרוֹ

וְקַלּוּ מִצְּבִי מִדְבָּר וְעֵיטוֹ

נְעִים שָׁמְעוֹ חֲשַׁבְנוּהוּ לְרֻבּוֹ

רְאִינוּהוּ וְהֵן שָׁמְעוּ מְעָטוֹ

דְּרָשׁוּהוּ בְּעֵת צַר עַם יְשֻׁרוּן

מְצָאוּהוּ כְּמִגְדַּל עֹז וְשִׁלְטוֹ

סְפִינַת הַשְּׁבִי נִהַג בְּלֶב יָם

וְכִמְעַט אָבְדָה לוּלֵי מְשׁוֹטוֹ

וְהֵרַךְ לֵב בְּנֵי קֵדָר בְּמִלָּיו

וְקִוּוּ יֹעֲצֵי מִרְמָה לְעֵטוֹ

תְּמוֹל נִמְאַס זְמַנִּי זֶה בְּעֵינַי

וְכָתַבְתִּי כְרִיתֻתוֹ וְגִטּוֹ

אֲבָל הַיּוֹם בְּמָצְאִי אַב הֲמוֹן בּוֹ

אֲשֶׁר יִרְעֶה שְׁאָר שִׁבְטוֹ בְּשִׁבְטוֹ

אֲהַבְתִּיהוּ וְאִם עִנָּה לְבָבִי

וְאֶמֶשׁ עַל יְדֵי פֵרוּד יְרָטוֹ

הֲלֹא שָׁב מֵעֲוֹנוֹ לִי וְנִסְלַח

וּמִדַּת הַיְצוּר מָצֹא וְחָטֹא

וְהִרְאַנִי רְצוֹן עֵינַי וְחָזַר

לְבָבִי לֶאֱחֹז בִּזְמָן שְׁמָטוֹ

וְלִשְׂמֹחַ בְּאַבְרָהָם יְרֵא אֵל

וְתָמִים בֵּין שְׂרוּעוֹ אוֹ קְלוּטוֹ

וּמִנֶּגַע לְנֶגַע בָּן וּמֵבִין

בְּכָל מַדְוֶה כְּלָלוֹ אוֹ פְרָטוֹ

כְּעַמּוּד לַזְּמָן עָמַד וּבוֹ רָם

וְלֹא יִמּוֹט זְמָן כִּי אִם בְּמוֹטוֹ

מְאֹד בּוֹשׁוּ בְּנֵי גִלְעָד בְּשִׂכְלָם

וְישֵׁב תַּחְפְּנֵס חָפַר בְּלָאטוֹ

עֲלֵי זֶה אֶשְׂמְחָה בִזְמָן וְאֶרְצֶה

בְּמִשְׁפָּטוֹ וְאִם עִוָּה בְשָׁפְטוֹ

וְאֶקְרָא בַעֲדוֹ אֶל הָאֱלֹהִים

לְהַחְיוֹתוֹ וְהַחְיוֹת אֶת חֲנִיטוֹ

וְתַחַת אָב יְהִי בֵן אַחֲרֵי רֹב

שְׁנוֹת חַיִּים וְהוּא יִהְיָה עֲבֹטוֹ.

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

אחדות העבודה וההסתדרות

מאת דוד בן־גוריון (מאמרים ומסות)

אחדות המעמד העובד – זו היתה הסיסמה שחרתה על דגלה אחדות העבודה. במרכז התנועה והמלחמה שנתחוללה סביב יצירתה של א“ה לפני שלוש שנים עמדה שאלת האיחוד. במלחמתם נגד הפירודים הסידוריים והמפלגתיים, שפוררו את ציבור הפועלים והרפו את כוחם והמעיטו את דמותם, הבליטו והדגישו “המאחדים” את הצורך וההכרח של איחוד הכוחות ואיחוד הפעילות עד שנראה היה לרבים שאחדות-העבודה עומדת אך ורק על שאיפת האיחוד. ומשנוסדה ההסתדרות הכללית שבה קיבלה שאיפת האיחוד את תיקונה המלא וכל פועלי א”י נתאחדו בהסתדרות אחת ונוצר האורגן המשותף והכללי של כל המעמד העובד בארץ – נדמה להרבה חברים שבזה תם תפקידה של א“ה. “אותם החברים אשר הבינו את “אחדות העבודה” בפשטות ותמימות: איחוד כל הפעולה של הפועלים בא”י, ומשנוצרה ההסתדרות נוכחו לדעת כי למעשה ושלא על פי החוקה, אין כל פעולה אשר ההסתדרות לא תכיל אותה – חברים אלה רואים בהסתדרות כבר כיום את אחדות העבודה, בלי מרכאות” (ז. דויד: לועידת “אחדות העבודה”, קונטרס קט"ו).

הבנה זו של א“ה, המצטיינת אמנם בפשטות ותמימות יתרה, לא עמדה על עצם מהותה ותוך תוכה של א”ה. ודאי היה זה עיקר גדול ויסודי בא"ה – איחוד כל הפעולה של הפועלים, – אולם לשם מה?

איחוד הפועלים לשם סידור עניניהם יום יום – בארץ אחרת היתה מטרה זו מספיקה לעצמה, גם כשאין איזה “לשם מה” מיוחד כרוך אחריה. אולם כלום באמת היתה פה, בארץ, מטרתה האחת והיחידה של א“ה לאחד את כל הפועלים בא”י? כלום היתה זו משאת הנפש כולה של א"ה – לאגד בהסתדרות אחת את אלפי הפועלים העברים הנמצאים פה – ותו לא? כלום לא היתה שאיפה אחרת, נעלה וכבירה, רבת תוכן וענין, עומדת מאחורי רצון האיחוד – שאיפה שראתה באיחוד רק אחד האמצעים והתנאים להתגשמותה?

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.