מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

לזק"ן

מאת: יהודה ליב גורדון

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

עַל סִפְרִי הַקָּטָן לְךָ שַׁי הוֹבַלְתִּי

כִּנִיּתִיךָ “סוֹפֵר עָצֵל וּרְפֵה יָדַיִם”,

יַעַן כִּי לֹא תַשְׁמִיעַ קוֹלְךָ בֵּין חוֹבְרֵי חָבֶר;

וַתּוֹכִיחֵנִי אֶמֶשׁ כִּי עֲשׂה הִסְכַּלְתִּי,

כִּי פּוֹעֵל צְדָקוֹת וָעֹז אַתָּה הַגָּבֶר –

אַךְ כִּי לֹא יָשִׁיר אִישׁ עַל צַוָּארוֹ רַחַיִם.

וּלְמִי הִגַּדְתָּ זֹאת, אָחִי נְשׂוֹא פָנִים?

הַאֲנִי לֹא אֵדַע נַפְשֶׁךָ, עֶרְכְּךָ לֹא אוֹקִירָה?

הַאֲנִי, מוֹרֶה מְאֹד שְׁתֵּי עֲשָׂרוֹת שָׁנִים,

נֶפֶשׁ עָמֵל כָּמוֹךָ וּפְעֻלָּתוֹ לֹא אַכִּירָה?

הַאֲנִי לֹא אֵדַע כִּי הַמּוֹרֶה לְעַם סְגֻלָּה,

חֲמוֹר גָּרֶם הוּא אַךְ לֹא יִשָּׂא שָׂכָר,

לֹא אֵדַע כִּי עַל רֹב עָמָל וּפְעֻלָּה

הַנּוֹתֵן דָּמִים לְאַנְשֵׁי דָמִים אוֹתְךָ לֹא זָכָר?

כִּי אִישׁ בְּזַעַת אַף מְפַרְנֵס אִשְׁתּוֹ וּבָנָיו

עוֹשָׂה צְדָקוֹת הוּא בְּכָל יָמָיו וְשָׁנָיו,

כִּי אִישׁ לֹא יֵשֵׁב בַּצֵּל אַף כִּי יֹאכַל בָּצֵל

לֹא רְפֵה יָדַיִם הוּא, לֹא יִקָּרֵא עָצֵל?

הַאֲנִי טֶרֶם אֵדַע כִּי סוֹפֵר מָהִיר אָתָּה

גַּם עַד לֹא בְשִׁירֶיךָ אֶמֶשׁ לִי זֹאת הוֹכַחְתָּ?

אַךְ כִּי רוּחַ הַשִּׁיר עֲזָבֶךָ, יָדַעְתִּי עָתָּה.

יַעַן כִּי מַה מֵּיטַב הַשִּׁיר וְיָפְיוֹ – שָׁכָחְתָּ.

הִנֵּה בְּכֹבֶד-רֹאשׁ עֲנִיתָנִי תְּשׂוּבָתְךָ הַנִּמְרָצָה

וַתִּשְׁכַּח כִּי כָתַבְתִּי – רַק בְּדֶרֶךְ הֲלָצָה.

(ביום מלאו לי מ"ו שנה).

יהודה ליב גורדון
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראות וקוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה ליב גורדון
יצירה בהפתעה
רקע

מה תהי אחרית כל אלה?

מאת אליעזר בן־יהודה (עיון)

כבוד החכם באשי לקהלת היהודים בירושלם

קבלנו עתה מכתבים מבית פקודת שר עניני

מלכותנו החיצונים ואלה דבריהם: הן אמנם חקי

מלכותנו הם בעזרת הנכרים הנתונים להמסחר

בארצות תוגרמה בחירות, אך העזר הזה הוא רק

במקומות המסחר ולא במקומות אשר לא למסחר

נכונו. והנה פלשתינה איננה מוכנה למסחר, כאשר

ירושלם לא מקום מסחר, ועל כן נוכל לקבל כל הבא

מבני ישראל רק לפקד את המקומות הקדושים, ורק

לזמן קצוב, ובתנאי כי לא ישארו אחרי פקדם את

המקומות הקדושים יותר מחדש ימים, ואם יהיה

בידיהם מכתב רשיון (הזכרה) להותר באופן הזה ואם

גם במכתבי מסעם יכָתב התנאי הזה, לא נוכל לקבל

את האנשים מבני ישראל הבאים הנה לתכלית

המסחר.

והנה, כל הדרוש להודיע לממלא מקומנו ביפו

הודענו, וגם להשוטרים פה צוינו לשים עינם על זה.

אפס יען חושדים כי בני ישראל הבאים דרך יבשה

ישכנו בבתי החברות האלה ולכל היהודים השוכנים

מחוץ לעיר – לזאת צריך לצוות לראשי החברות האלה

ולכל היהודים השוכנים מחוץ לעיר, כי יודיעו

להממשלה מהרה על כל יהודי אשר יבא אליהם,

למען נעשה כמשפט; וצריך להודיעם כי אם בא

יבאו אליהם יהודים בדרך הזה ואת הממשלה לא

יודיעו – ונשאו את עונם כמשפט.

הפחה.


אלה דברי הפקודה אשר שלח כבוד הפחה לרבני ירושלם.

והנה רק שוא והבל לחקור מה היתה סבת הגזרה, כי כל זה לא יועילנו.

מעבר מזה הריעו רבים תרועת שמחת נקמה על הסופרים ויקראו: אתם הסופרים הבאתם עלינו את כל הרעה הזאת בדבריכם, והצדיקים האלה, המצרים בצרת עמם, לא ישימו על לבם כי גם אם כדבריהם כן הוא, גם אם באמת היו דברי הסופרים סבת הגזרה, לא להסופרים לבקש סליחה וכפרה על חטאתם לעמם; כי עשה עשו הסופרים את חובתם, ואם רבים מהם אולי דברו אולת הנה לא בגללם יאשמו כל הסופרים ולא הפעם הראשונה היא בדברי ימי היהודים כי ראשית דברי דורשי טובת עמם כמו הביאה על העם רק רעה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.