מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

בואה, נער, אל קיטוני

מאת: חיים נחמן ביאליק

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

(משירי עם)

1.

(בּוֹאָה, נַעַר, אֶל קִיטוֹנִי

וְאַרְאֶךָּ אֶת מַטְמוֹנִי).


יֵשׁ לִי (שָׁם) מַרְגָּלִית יָפָה,

עַיִן זוּלָתִי עוֹד לֹא חֲשָׂפָהּ.


אֶפְשָׁר גְּנֵבָה וְאֶפְשָׁר מְצִיאָה

וְאֶפְשָׁר נָפְלָה מֵרָקִיעַ.


2.

שְׁתֵּי בָּנוֹת לִי יֵשׁ: אֶבֶן-חֵן וּמַרְגָּלִית,

זוֹ עֵינִי הַיְּמָנִית, זוֹ עֵינִי הַשְּׂמָאלִית.


3.

בְּיָדִי, בָּחוּר, שְׁתֵּי יְקָרוֹת –

סִמָּן הֵן לִשְׁתֵּי נְעָרוֹת.


(כָּאן יֵשׁ דִּנָּר וְכָאן מַרְגָּלִית) -

בְּחַר בַּיְמָנִית אוֹ בַּשְּׂמָאלִית.

- - - עָמַד חָרֵד,

חוֹכֵךְ, יָרֵא וּמִתְגָּרֵד.

וַיִּשָׁאֵר אוֹתוֹ גוֹלָם

רַוָּק זָקֵן עַד הָעוֹלָם.


4.

אֶחָד מוֹצֵא דִנְרִים

אֶחָד עֶשֶׂר מַכּוֹת,

לִשְׁכֶנְתֵּנוּ דְבוֹרָה

יֵשׁ שְׁתֵּי בָּנוֹת רַכּוֹת.


אַחַת אֶבֶן טוֹבָה,

אַחַת דִּנַּר זָהָב –

וּבַסֵּתֶר לִבִּי

שְׁתֵּיהֶן יַחַד אָהָב.

וּבַסֵּתֶר לִבִּי

שָׁאַל – אַךְ אֵין פּוֹתֵר:

אֵיזוֹ יוֹתֵר נָאָה,

אֵיזוֹ אֹהַב יוֹתֵר.


5.

  • - אֵשׁ לֶהָבָה

הַנּוֹגֵעַ בָּהּ יִכָּוֶה.


חיים נחמן ביאליק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של חיים נחמן ביאליק
יצירה בהפתעה
רקע

הבחור מפדובה

מאת חיים נחמן ביאליק (מאמרים ומסות)

“אשריך ואשרי חלקך, אתה היית מדען לשכינה בגלותה, אתה עתה תכין לה כסא כבוד להוציאה משביה, אתה תהיה מנהל לה”.

“אתה האירות לה באורך העליון. בו תעלה מגלותה למועד הגאולה”.

“והיה לעת ערב יהיה אור” – אור שלך. “העם ההולכים בחשך ראו אור גדול” – הוא האור אשר יגָלה בספריך אתה".

“אשריך ואשרי חלקך. רזי עולם נגלו לך”. “והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע” – המשכילים שנים: אחד ר' שמעון בן יוחאי, הנר הקדוש, ואחד אתה, החסיד הקדוש. כל אחד ואחד בזהר שלו: זה ראשית, וזה אחרית".

“ר' שמעון בן יוחאי – ודאי הוא אשר פתח שערי הרקיע ומשם גם זהרך יוצא, אפס זהרו הוא זהר ראשון;הזהר ההוא לא נשלם, כי יצא ממנו מה שיצא והאיר את העולם עד עתה. עתה גמל הזהר להגלות, הזהר השני, אשר בו תשלם הגאולה”.

"הזהר הראשון – לפי הגלות נעשה, הפעם הפעם הזאת – לפי הגאולה ".

מתי ועל מי נאמרו הדברים הנועזים האלה? הדברים כנים אלה או אך רהב הם ותעתועים?

רק כמאתים שנה מבדילות בין הדור הזה ובין זמנו של ר' משה חיים לוצאטו בעל הדברים, ובכל זאת כמעט בטוח אני, כי לא רבים הם אשר ידעו, ועוד מעטים מהם אשר יזכרו, מי הוא זה ואי זה הוא אשר מלאו לבו לדבר רמות כאלה?

מימי אברהם אבולאפיא ועד השבתאים ואנשי התעתועים שלאחריהם, אכן רבו המטורפים זחוחי הלב אשר התנשאו “להעמיד חזון” בעמם ובאחריתם נשברה מפרקתם ונתבדו, ואולם את הדברים שלמעלה השמיע על עצמו איש – אמנם רך בשנים, כמעט עלם – ואולם איש חמודות אשר מעטים כמהו לאמונת לב ושפתים, לדעה זכה וליושר תכונה. שפת האיש הזה לא ידעה רמיה ודבר שווא ותפל רחק ממנה. ונהפוך הוא, הוא הוא אשר החל בימיו ללַמד את השפה עצמה שוב לדבר כן, כלומר אמת ונכוחה, כימי קדם. הוא הוא אשר הסיר מפיה את מפלצת התפל אשר נערם בה, כחלאת סֵאָבון על לשון חולה, בימי התהו הרבים אשר קדמו לבואו. האיש כזה ישקר?

אכן איש הפכים רבים היה “הבחור מפאדובה” – אך לא איש תהפוכות. הפכים הם הם אשר עשו לנפשו את העושר ואת הגדולה. הם הם אשר הרימו אותו עליון על כל בני דורו והפלוהו מכלם, לתת את חותם “הבחור” במצחו ולעשות ל“חתן בראשית” של תקופה כבירה הרת אחרית וגאולה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.