מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[אני יודע: יום יבוא או ערב]

מאת: אברהם שטרן

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

בֹּקֶר הָיֹה יִהיֶה, אוֹ עֶרֶב, אוֹ צָהֳרַיִם,

עֵת מִישֶׁהוּ גַּם אֶת נַפשִׁי מִמֶּנִי יִקַּח אֱלֵי אָרֶס.

הומירוס, איליאס 21, 111.

אֲנִי יוֹדֵע: יוֹם יָבוֹא אוֹ עֶרֶב,

אֶפֹּל בָּדָד, גּוֹסֵס בִּשְׂדֵה-קְרָב;

וּסְבִיבִי תִּרבַּצנָה חַיתוֹ-טֶרֶף:

הַיְשִׁימוֹן, הַמָּוֶת, הַשָּׁרָב.

אַך מַה יִּמתַּק בִּשׂדֵה-הַקְּרָב הַמָּוֶת,

מַה-יֶעֱרַב שָׁרָב לִי בִּישִׁימוֹן,

כְּשֶׁעֵינַי – תּוֹהוֹת בִּתהוֹם-צַלמָוֶת-

תִּראֶינָה מַשּׂוּאוֹת-הַנִּצָּחוֹן.

טבת תרצ"ד

אברהם שטרן
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
יצירה בהפתעה
רקע

גבורים ועבודת גבורים: הגבור בתור נביא. מוחמד; איסלם

מאת תומאס קרלייל / איסר יוסף אינהורן (עיון)

מוחמד; אישלם.

(יום ששי, בשמיני לחודש מאי 1840.)

מן הימים הקדומים של האלילוּת הגסה בקרב הסקנדינויים בצפון אנו עוברים לתקופה דתית שונה מאד מן התקופה ההיא, שונה מאוד מן העם הסקנדינוי: לדת המוחמדית בקרב הערביאים. מהפכה רבה; מה-רבה התמורה והקִדְמָה המתגלה לנו פה בארחות חיי האדם ובהלך-רוחו.

הגבור אינו נחשב עכשיו לאֵל בקרב בני עמו, כי אם כאיש אשר רוח אלהים בו, כנביא. הנה הצורה השניה של פולחן הגבורים; על הראשונה או העתיקה אנו יכולים לאמר, כי היא עברה לבלי שוב עוד. בדברי-ימי-העולם לא יקום עוד איש, אפילו הגדול שבגדולים, אשר בני-דורו יחשבוהו לאל. אמנם, יכול נוכל לשאול את נפשנו בצדק, אם בכלל היה היתה חבורת בני-אדם אשר חשבו באמר; את האיש, אשר ראו עומד נצב לפניהם, לאלהים, בורא העולם? אולי, לא; הוא היה על-הרגיל איש אשר זכרו אותו, או אשר ראו אותו לפנים. אבל גם זאת היה לא תהיה עוד. האדם הגדול לא יהיה נחשב עוד לאֵל, מן-הוא והלאה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.