מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

משלי יהודה: אבקת רוכל

מאת: יהודה ליב גורדון

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

משלי יהודה: אַבְקַת רוֹכֵל / יהודה ליב גורדון

היקום, זה הממון שמעמיד את הרגלים

(במדב“ר פ' י”ח)

"הוֹי הוֹי אֲנָשִׁים הִקָּבְצוּ וּשְׁמָעוּ

— קָרָא רוֹכֵל אֶחָד בַּשּׁוּק וָשָׁעַר —

"הֵא לָכֶם צֳרִי בּוֹ רִפְאוּת יִמְצָאוּ

כָּל הַיְקוּם כֻּלּוֹ כַּזָקֵן כַּנָּעַר.

הוּא שַׁחִים יַגְבִּיהַ לִמְרוֹמֵי קָרֶת

וִישַׁו הוֹד עַל נִבְזִים וּבְנֵי מִגְרָעַת;

לַשָּׂב יִתֵּן עֹז, לָאֶבְיוֹן תִּפְאֶרֶת,

לַלֹּא-יוֹדְעִים חֵן וּלְנִבְעָרִים דָּעַת;

לִמְגֹאָל בַּפֶּשַׁע הוּא יִתֵּן ישֶׁר,

לִבְנֵי-עֹנִי יוֹרֶה משְׁכַּן הָאשֶׁר,

הָעִיזוּ אֲנָשִׁים!" — וּמִכָּל רוּחַ

הֲמוֹן אָדָם רָב חִישׁ אֵלָיו יֵאָסֶף.

וּמָה הֶרְאָה לָמוֹ? גִּלָּיוֹן פָּתוּחַ

וּבְתוֹכוֹ — עַפְרוֹת זָהָב וָכָסֶף.

יהודה ליב גורדון
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה ליב גורדון
יצירה בהפתעה
רקע

בעקבות אבי החסידות

מאת בר טוביה (מאמרים ומסות)

א: כלפי המשיחים לישראל

כל בוחל בחיי יום יום, כל חולם חלום בישראל נודד בערבות רוסיה, פולניה והונגריה, מצא במשך מאה שנה ומעלה את הדרך כבושה לפניו, הלוא זאת הדרך שמובילה אל כת שבתי צבי לסניפיה ולספיחיה. כאן נמצאה הבאר היחידית אשר ממנה ישקו את הנפשות ההוזות, הצמאות והנכספות אל עולמות רחוקים נעלמים, נוהרים בנהורא עילאה. ופה היה מעון בת המלכה. עולימתא שפירתא, נוגה ונחמדה, שמשכה אחריה בחבלי קסם, בעבותות אהבה, כל איש לבב בישראל.

התנועה המשיחית, שהתחוללה בעקב שבתי צבי, מילאה את כל המאה החמישית לאלף הששי, ולא פסקה גם אחרי כן, עד שיצאה ברובה מחוץ לתחום, והנותר ממנה מבפנים נבלע בתנועת החסידות מיסודו של רבי ישראל בעל שם טוב.

ואולם לפני מייסד החסידות עצמו עמדה השאלה הגדולה והחמורה: לאן? אל הבאר שמבפנים, או אולי, אל הזרמים היוצאים חוץ? וקשה מזו, אם אתה אומר החוצה – הרי כאן כמה שבילים ואיזה מהם יכשר? ואם אתה אומר להישאר מבפנים – הרי אף פה אין הדרך יחידה כבר, ואיזוהי איפוא הדרך הישרה שיבור לו האדם?

ברי היה רק דבר אחד: תנועת שבתי צבי נתכוונה לגאול את הכלל, ואת היחיד רק באמצעות הכלל; ואולם גאולת הכלל לא נתקיימה, והיחיד נשאר עירום ועריה, ורע לו עתה אלף מונים משהיה קודם שהתחילה התנועה. האם לא הגיעה השעה להתחיל מן היחיד ומגאולת היחיד ופדות נפשו?

ומשנצנצה שאלה זו בלבבו של יוצר החסידות, שוב לא רפתה ממנו, עד שהיתה לנקודת המוצא של כל מחשבתו העצמית, המקורית. אמנם אף הוא משתוקק בכל נפשו ומאודו אל ארץ ישראל, והוא גם מנסה נסיונות שונים להגשים את תשוקתו זאת בחיים. ואולם הגדת הבעל שם טוב יודעת נאמנה, כי היו מעכבים אותו מן השמים, כי לא לו הדרך הזאת ולא עליה תהיה תפארתו, כי עבודה אחרת הוטלה על שכמו, ובין רוצה ובין איננו רוצה – רק אותה לבדה יעשה.

ובחושו את כל אלה עמד כבר מעבר לתנועת שבתי צבי, ונתגבר בקרבו פנימה על המשיח האחרון ועל כל בני מינו. אפס, כי מדי צאתו מחוג זה שחגו המשיחים הישראלים והלאה, נתקל פתאום במחולל הנצרות – ומלחמה חדשה ניעורה בקרבו.

ב: כנגד אותו האיש

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.