מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

תבל ככלה

מאת: וידל בנבנשתי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

לדון וידאל בנבנשת שלחם לר’ שנאור

תֵּבֵל כְּכַלָּה תַעֲדֶה כֵלֶיהָ / אוּלַי לְבָבִי יַעֲמֹד עָלֶיהָ

כִי הַסְּתָו עָבַר חֲלִיפוֹת תַּחֲלִיף / לַבְנוֹת יְעַרֶיהָ וְכַרְמִלֶּיהָ

רִקְמַת צְבָעִים רָקְמָה עַל מַחְלְפוֹת / כָּתְנוֹת שְׁתִילֶיהָ וְזַלְזַלֶּיהָ

לָבְשָׁה שְׁנִי תוֹלָע וְשָׂמָה מִשְׁבְּצוֹת / זָהָב לְרַגְלֶיהָ וְעַל שׁוּלֶיהָ

בֵּינוֹת עֲרוּגוֹת הַהֲדַסִּים נָטְעָה / כַּנַּת מְעוֹנֶיהָ וְאֹּהָלֶיהָ / 5

אֹהֶל בְּשׁוֹשַׁנַּת עֲמָקִים רָצְפָה / תוֹכוֹ וְעָלָיו חוֹפְפוּ עָלֶיהָ

וּבְתִמְּרוֹת בָּשְׂמָהּ וְרֵיחָהּ שׁוֹבְבָה / רוּחַ נְכֵאֶיהָ וְנֶחְשָׁלֶיהָ

אַךְ לַאֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ דַת אַהֲבָה / תַּכְאִיב בְּקוֹצֶיהָ וּבַחְרוּלֶיהָ

וּבְיַד חֲבַצֶּלֶת שְׁרוֹנִים מָר דְּרוֹר / תָּפִיץ לְדוֹדֶיהָ וְלִרְגִּילֶיהָ

וּבְיַד יְלִיד שׂוֹרֵק שְׁלוֹמִים פָּרְשָׂה / וּבְבַת זְמוֹרָה תַּחֲלִים חוֹלֶיהָ / 10

הַבַּת אֲשֶׁר נוֹלְדָה בְיַד שֶׁמֶשׁ אֲבָל / תָּאִיר כְּאוֹר יוֹמָם חֲצוֹת לֵילֶיהָ

יָפָה כְמוֹ תִרְצָה וְהִיא מִתְעַלְּסָה / עַל פִּי נְחָלֶיהָ וְיוּבָלֶיהָ

הִתְעַתְּדָה תֵבֵל כְּיַעְלַת חֵן אֲשֶׁר / דּוֹדָהּ יְחַכֶּהָ וְיוֹחִילֶהָ

הִתְיַצְּבָה נֶגְדִּי לְפַתּוֹתִי בְטוּב / טַעְמָהּ בְחוֹתָמָהּ וּבִפְתִּילֶיהָ

וּבְמַעְגְּלוֹת הָאַהֲבָה הִתְקָרְבָה / אֵלַי וְלִבִּי בַל קְרוֹב אֵלֶיהָ / 15

יקר בְּעֵינֵי שׁוֹחֲרֶיהָ וַאֲנִי / אָבוּס גְּאוֹנָהּ וַאֲנִי אַקְלֶהָ

כִּי נוֹדְעוּ לִי מַעְגְּלוֹתֶיהָ וְלִי / נִגְּלוּ דְרָכֶיהָ ומַסְלוּלֶיהָ

תִּדְמֶה כְאִלּוּ עַל חֲלִיפוֹת הָטְבְּעָה / אוֹ עַל תְּמוּרוֹת יִשְׁכְּנוּ רַגְלֶיהָ

וּשְׁנוֹת צְבָאֶיהָ כְצֵל הִתְנוֹדְדוּ / גַּם כַּחֲלוֹם חָלְפוּ יְמֵי גִילֶיהָ

שׁוּר כִּי זְמָן עָבָר כְּבָר עָבַר וּמַה / יִּתְרוֹן בְּטוּב אַמְשָׁהּ וְאֶתְמוֹלֶיהָ / 20

וַעְמוֹד עֲלֵי הֹוֶה וְאֵין לוֹ מַעֲמָד / כִּי הַזְּמָן יָרוּץ כְּגַלְגַּלֶּיהָ

עָתִיד בְּלִי נִמְצָא וְאֵיךְ בּוֹ יִמְצְאוּ / נַחַת הֲלוּמֶיהָ וְנִכְשָׁלֶיהָ

אוֹ אֵיךְ מְנוּחָה בַזְּמָן אֶמְצָא וְהוּא / מִסְפַּר תְּנוּעָתָהּ וְגִלְגּוּלֶיהָ

תִּרְעַשׁ כְּיַם סוּף עַל יְלִידֵי תַחְפְּנֵס / כִּי לֹא כְרֶגַע יִרְגְּעוּ גַלֶּיהָ

עַל כֵּן מְאַסְתִּיהָ וְלֹא אֶחְמֹד גְּאוֹן / יָפְיָהּ וְחֶלְיָתָהּ וּמַכְלוֹלֶיהָ / 25

לִשְׁכּוֹן בְּסֵתֶר הַתְּבוּנָה אִוְּתָה / נַפְשִׁי וְלִשְׁמוֹעַ נְעִים מִלֶּיהָ

הִיא יַעֲלַת חִשְׁקִי וְנִכְסַפְתִּי אֱכוֹל / מִמַּן פְּרִי פִיהָ וּמִיבוּלֶיהָ

וָאֶעֱלֶה לִפְנֵי שנֵיאוֹר הַגְּבִיר / יִקְרַת חֲכָמֶיהָ ומַשְׂכִּילֶיהָ

אֶשְׁתַּחֲוֶה שָׁם לַהֲדֹם רַגְלָיו וְהוּא / יָפִיק רְצוֹן רוּחִי וּמִשְׁאָלֶיהָ

הַשָּׂר אֲשֶׁר אֶמְצָא בְיָדוֹ מַפְתְּחוֹת / כָּל מִסְגְּרוֹת חָכְמָה וּמַנְעוּלֶיהָ / 30

עָצְמוּ תְהִלּוֹתָיו וְיִדְמֶה תוֹךְ אֳנִי / תֵבֵל כְּמַלָּח אוֹ כְרַב חוֹבְלֶיהָ

הוא מִשְּׂרִידֵי מַחֲשַׁכֶּיהָ וְלֹא / יִיגַע בְּדֵי הֶבְלָהּ וּבְהִתּוּלֶיהָ

לֹא יַחֲרִידוּהוּ כְלֵי זַעְמָהּ וְלֹא / יִירָא בְמוֹט חֵילָהּ וּמַקְהֵלֶיהָ

אֵין לוֹ בְתוֹכָהּ נַחֲלָה לוּלֵי מְנַת / חָכְמָה וְעִנְיָנָהּ וּמֻשְׂכָּלֶיהָ

הָאֵר בְּאוֹר שִׂכְלָךְ שְׁנֵיאוֹר עַרְפְלֵי / רוּחִי ומחשכיה וּמַאְפֵלֶיהָ / 35

רַוֵּה גְבִיר צִמְאוֹן יְחִידָתִי בְמֵי / מִטְרוֹת מְזִמָּתָךְ וּבִטְלָלֶיהָ

וּפְרוֹשׂ כְּנַף חַסְדָּךְ לְנֶפֶשׁ שֹׁחֲרָה / הוֹדָךְ בְּתֻפֶּיהָ וּבִנְבָלֶיהָ

וּבְצִלְצְלֵי שָׁמַע לְךָ מִשְׁתּוֹחֲחָה / אוּלַי לְבָבָךְ יַעֲמֹד עָלֶיהָ

וידל בנבנשתי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של וידל בנבנשתי
רקע
וידל בנבנשתי

יצירותיו הנקראות ביותר של וידל בנבנשתי

  1. לבי לקלל (שירה)
  2. תתמה ידיד (שירה)
  3. אחלי צבי (שירה)
  4. נודד וצוק עתו (שירה)

לכל יצירות וידל בנבנשתי בסוגה שירה

לכל יצירות וידל בנבנשתי

יצירה בהפתעה
רקע

מסעות בנימין השלישי

מאת מנדלי מוכר ספרים (פרוזה)

להאזנה לפסקת הפתיחה בקולו של מספר הסיפורים יהודה עצבה לחץ כאן

אמר מנדלי מוכר-ספרים:

יתברך הבורא וישתבח היוצר, שהוא מנהיג את הגלגלים בעולמות העליונים ואת בריותיו בעולם התחתון ומבין לכל הליכותיהם. אין לך עשב שאין לו מלאך, שמכהו ואומר לו: “גדל!” ואם עשב כך, קל-וחומר בן-אדם, וקל-וחומר בן-בנו של קל-וחומר אדם מישראל. אין הדיוט קופץ בראש, אין שוטה נעשה פלא-יועץ, ואין עם-הארץ – חסיד ובור – משכיל אצלנו, אלא עד שכל אחד ואחד מהם המלאך שלו מכהו וכופאו להיות מה שהוא. אף קבצנינו, ארחי-פרחי שלנו, מלאכי-השרת מכים אותם ואומרים להם: “פרו-ורבו, קבצנים! בית-יעקב, לכו – וחזרו על הפתחים!”…

כל זה לא אמרתי אלא בשביל לספר לכם, רבותי, מעשה באדם מישראל, שהרים רגליו והלך על פי הדיבור למדינות-הים ואיים רחוקים מעבר להרי-חושך ועשה לו במסעיו שם גדול בכל עמי-הארץ.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.