מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

הַפָּרָה, הַכֶּבֶשׂ וְהַגְּדִי בִּבְרִית עִם הָאֲרִי

מאת: יהודה ליב גורדון

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

שלך שלי ושלי שלי רשע (אבות ה', י"ג)

פָּרָה וּגְדִי גַם כֶּבֶשׂ בֶּן שָׁנָה

וַאֲרִי נוֹרָא הַמְּזָרֶה פַּחַד

בָּאוּ בִּבְרִית אַרְבַּעְתָּנָה

וַיִּכְרְתוּ אֲמָנָה

לָשׂוּם לָהֶם כִּיס אַחַד.

בִּמְצוֹא אִישׁ מֵהֶם אֹכֶל נֶפֶשׁ

אָז חֵלֶק כְּחֵלֶק יַחְדָּו יַחֲלֹקוּ

וְעֹבְרֵי הַבְּרִית בַּעֲוֹנָם יָמֹכּוּ.

וַיְהִי הַיּוֹם וַיִּמָּצֵא אַיִל

טָבוּעַ בִּיוֵן הָרֶפֶשׁ

בַּאֲגָם, בִּמְקוֹם מִרְעֵה הַכֶּשֶׂב

– כִּי סָר הָאֻמְלָל לִרְעוֹת בָּעֵשֶׂב

וּלְהוֹצִיא רַגְלָיו לֹא מָצָא חַיִל!

וַיְמַהֵר הַכֶּשֶׂב מַלְאָךְ לִשְׁלוֹחַ

וּבַעֲלֵי הַבְּרִית אֻסְּפוּ אַרְבַּעְתָּמוֹ.

וַיְנַתַּח הָאֲרִי אֶת הֶחָלָל

לְאַרְבַּע יָדֹת נָתֹחַ

לְמִסְפַּר בַּעֲלֵי הַבְּרִית כֻּלָּמוֹ.

אָז הַדְרַת מַלְכוּתוֹ אָמָרָה:

הַחֵלֶק הָרִאשׁוֹן חֶלְקִי בַּשָּׁלָל,

יַעַן כִּי מֶלֶךְ לִבְנֵי שַׁחַץ אָנִי;

אַף הַשֵּׁנִי נַחֲלַת עָלַי שָׁפָרָה,

כִּי אֶחָד מִמְּתֵי סוֹדְכֶם הִנֵּנִי;

גַם מָנָה הַשְּׁלִישִׁית לִ י בַּמַּלְקוֹחַ

עַל כִּי יֶתֶר עֹז לִי גַּם יֶתֶר כֹּחַ,

וּבָרְבִיעִית עַל יָעֹז אִישׁ לָגַעַת

פֶּן אֶרְמְסֶנּוּ כַּתּוֹלַעַת.

יהודה ליב גורדון
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה ליב גורדון
יצירה בהפתעה
רקע

אם לא למעלה מזה

מאת יצחק ליבוש פרץ (פרוזה)

בכל ימות הסליחות, בבוקר בבוקר, נעלם הרבי מנימירוב. בני-ביתו משכימים לסליחות, יוצאים ועוזבים את הדלת פתוחה אחריהם; בלי ספק יוצא הוא אחרי כן בעצמו. ומעולם לא ראה אותו איש, לא בחוץ ולא בבית-הכנסת או בבית-המדרש, ולא אצל המנינים.

והנה מה שהפתח פתוח – אין בכך כלום; אל בית הצדיק לא יבואו גנבים; יגע אחד מהם בכף-המנעול, ומובטח אני, שתיבש ידו. אך איה הרבי?

ואומרים: בלי ספק במקום! – הימים – ימים נוראים, צרכי עם ישׂראל מרובים, צריכים לפרנסה, לשלום, לבריאות, ליראת-שמים ויראת-חטא… והולך וקרב יום הדין, השופט כל הארץ יעשׂה משפט, והשׂטן משוטט בכל הארץ, ובוחן ובודק באלפים עינים בחורין ובסדקין של הלב והנפש! והוא מסית ומדיח, ועולה ומשׂטין! ומי יעמוד ביום צר, אם לא קדוש ישׂראל מנימירוב?

בלי ספק הוא עולה למרום ומשתטח לפני כסא כבודו, ומתפלל על עם ישׂראל; ולפעמים מתנהג הוא גם בתקיפות, כדרכו!


והנה בא לנימירוב מתנגד מירושלים דליטא וימלא פיו צחוק.

כידוע, גדול כוח הליטאים בנגלה, אבל נפשם יבשה בלי שום לחלוחית של אמונת צדיקים! ומחיק הליטווא"ק, ומראה באצבע גמרא מפורשת, שגם משה רבינו, עליו השלום, לא עלה למרום, כי אם למטה מעשׂרה טפחים – והצדיק מנימירוב לא כל שכן!

– ואם כן, איפה הוא הרבי בשעת הסליחות?

והליטווא"ק אומר, שיש לו עליו שאלות חמורות מזו…

ובאותו הרגע החליט בלבו לחקור שורש דבר.

ועוד באותו היום, בין מנחה למעריב, התגנב הליטווא“ק אל חדר-משכבו של הצדיק, וישכב תחת מטתו… ואינו מתיירא, שמא תתקוף עליו שנתו, הלא ליטווא”ק הוא! ובוחר הוא לו איזו מסכת ולומד אותה בעל-פה.

ושכב כל הלילה, ולמד בעל-פה!

כשעה חדא, קודם שקראו לסליחות, הרגיש הליטווא"ק שהצדיק מתהפך על משכבו, שהוא נאנח וגונח, גונח ונאנח. והנה ידוע, שאנחותיו של הצדיק מנימירוב היו מלאות צער ויסורין, והשתפכות הנפש, וכל השומע היה גועה ממש בבכי! וזה אינו מפסיק מלמוּדו בלחש…

ושניהם שוכבים: הרבי על המטה והליטווא"ק תחת המטה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.