מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

נר חנכה

מאת: יוסף זליגר

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

נֵר חֲנֻכָּה / יוסף הלוי זליגר

הִנֵּה עֵת מְתוּקָה,

הַיָּמִים חֲנֻכָּה;

הָרְשָׁעִים כָּלוּ

הַצַּדִּיקִים עָלוּ.

א.

מֵאוֹר שֶׁמֶן זַיִת

זִיו מָלֵא הַבַּיִת;

הַנֵּרוֹת מְאִירִים,

כְּכוֹכָבִים מַזְהִירִים;

בַּמָּחוֹל מְכַרְכְּרִים,

בֶהָמוֹן מְקַרְקְרִים;

הוֹלְכִים וְרַבִּים

נֵרוֹת הַמַּכַּבִּים

הנה…

ב.

לְנֹגַהּ הַתַּנָּאִים,

פְּרִי הַחַשְׁמוֹנָאִים;

עֵין עַמָּם נָהָרָה

וְטֻמְאַת יָוָן סָרָה;

בָּרוּךְ מַתִּתְיָהוּ,

קַנָּא כְּאֵלִיָהוּ

אֵשׁ הַתָּפְתֶּה כִּבָּה,

וְנֵר יִשְׂרָאֵל לִבָּה.

הנה…

ג.

הִנֵּה נֵר הַחַיִּים

וְנֵר הַמַאֲוַיִּים;

נֵר שִׂמְחָה וְשִׁירָה

וְנֵר חֹד וַחֲקִירָה;

נֵר בִּינָה וְהִגָּיוֹן

וְנֵר דֵּעָה וְנִסָּיוֹן;

נֵר עֹז וּתְשׁוּאָה,

עִם-נֵר הַנְּבוּאָה.

הנה…

ד.

שִׁבְעַת הַכּוֹכָבִים

מְעוֹפְפִים וְשָׁבִים

בִּשְׁמֵי יְשוּרון,

בְּאֹהָלָיו יְתוּרוּן;

מוּל שִׁמְשָׂם הֵם-פּוֹנִים,

אֵל-שׁוֹכֵן מְעוֹנִים;

הוֹלְכִים וְאוֹרִים,

נֵרוֹת הַטְּהוֹרִים.

הנה…

יפו, חנכה תרס"ח «מתוך כתב יד» שיר מזמור לתלמידי “התחכמוני” מאת מנהלם.

יוסף זליגר
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יוסף זליגר
רקע
יוסף זליגר

יצירותיו הנקראות ביותר של יוסף זליגר

  1. כדברך (שירה)
  2. אל האדון ד"ר עמיל ביק בלבוב (מכתבים)
  3. יַחְדָו (שירה)
  4. הארנבת והשפן (מאמרים ומסות)
  5. דרישה אל המתים (מאמרים ומסות)

לכל יצירות יוסף זליגר בסוגה שירה

לכל יצירות יוסף זליגר

יצירה בהפתעה
רקע

דרך הרוח

מאת אחד העם (מאמרים ומסות)

לתוכן הענינים

(קבוצה שניה)

א

שלש מדרגות

בעוד אשר הציוניים טרודים בעסקיה ה“פנימיים”, באספותיהם ודרשותיהם ודברי ריבותיהם עם ה“אַסימילטוֹרים” הקמים עליהם, – הנה גם “מחוץ למחנה” לא ינום ולא יישן רוח ישׂראל, והם לא יתבוננו. גם במערב וגם במזרח העבודה רבה עתה בעמקי הלבבות; דעות והרגשות שונות מתאבּקות זו עם זו, אלו נובלות ואלו נוצצות, אלו קמות ואלו נופלות, והכל הולך ומשתנה במסתרי הנפש היהודית בלי רעשים ורעמים, כי אם בדרך התפתחות פנימית וטבעית. רק לפרקים, כמו במקרה יגיע לאוזננו איזה קול בודד, המתפרץ מלב איזה מטובי האומה ומבשׂר לנו את הנעשׂה שם מבפנים, את המהפכה הרוחנית, אשר ממנה תוצאות גדולות לחיי העם בעתיד, בהגיע זמנה להגָלוֹת החוצה ולהתגשם בחיים המוחשיים.

ובהטותנו אוזן אל הקולות הבודדים האלה, נבוא בהכרח לידי הכרה, כי לא בצדק רואים הציוניים החדשים בכל מה שמחוץ לגבולם רק “אַסימילציא” בלבד; כאִלו שתי אלה, הציונות והאַסימילציא, חלקו ביניהם כל עולם היהדות ולא הניחו שום מקום פנוי מהן, עד שכל מי שאינו מודה בציוניות בידוע שהוא “אַסימילטוֹר”. ההשקפה הצרה הזאת מעידה על בעליה, כי להם עצמם היתה הציוניות – כלומר, מדינת היהודים – סבּה תכליתית לעזיבתם את האַסימילציא. אבל התנועה המתפתחת כעֵת בעמנו, דרכה הטבעי והנורמלי הוא באמת להפך: ראשיתה היא לא ההודאה בציוניות, כי אם הכפירה באַסימילציא, הסרת מַסוה השקר אשר הסתתר תחתיו הרגש הלאומי עד כה ואשר לא יוכל עוד שׂאתו, מפני ששקר הוא, בלי כל יחס לשאלת העתיד, להעצות והתחבולות המעשׂיות אשר בהן נאמין למצוא תשועתנו. הצעד הזה הוא הראשון בסדר השתלשלות הרעיון, והוא גם היותר קשה. מי שהצליח להגיע עד הלום, שוב לא יקשה עליו לפסוע עוד פסיעה אחת הלאה ולהודות גם בציוניות, במובנה הרוחני או המדיני. אך בין שיגיע לכך או לא – לאומיותו היהודית היא חזקה וטבעית ואינה תלויה בהצלחתו של איזה נסיון מעשׂי בהוה…

כי על כן הנני חושב, שהחזיון הזה, המתגלה עתה לעינינו, ראוי הוא שימשוך אליו לבות כל חובבי-ציון האמתיים, ולא יחשבו לעוון לי אם אגרום להם בזה להסיח דעתם שעה קלה מ“עסקי המפלגה” העומדים על הפרק.


רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.