מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

לקריאת שמע

מאת: אברהם אבן עזרא

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אֱמוּנָתְךָ יוֹדִיעוּ, / בְּלֵב אֶחָד יְכוֹנֵנוּ,

בְּנֵי אֵלִים יָרִיעוּ, / בְּלִי לָשׁוֹן יְשַׁנֵּנוּ,

רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ / וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ.


בְּלֵב טָהוֹר וְגוּף נָקִי שֵׁם הַמְּפֹרָשׁ אֲרוֹמֵם,

וְסוֹד שִׁבְעִים וּשְׁתַּיִם עֲלֵי כָּל שֵׁם אַעֲצִימֵם,

רָאשֵׁיהֶם וא“ו ה”א וא“ו וְאַחְרִיתָם מ”ם וא“ו מ”ם –

וּמִקְרָא שְׁלֹשָׁה פְסוּקִים / בְּתוֹרַת אֵל יַעֲנֵנוּ.


רַבּוּ שְׁמוֹת הָאֶחָד וּמִכָּל רָמִים נַעֲלִים,

מֵהֶם שְׁמוֹת הַמָּקוֹם וּמֵהֶם שְׁמוֹת הַפְּעָלִים,

וְסוֹד אל“ף ה”א גָּלָה לְעָנָיו – וּמִכֹּל הֶעֱלִים,

וְסוֹד שי“ן ד”ל יו"ד – / לְאֹוהֲבוֹ אַב הֲמוֹנֵנוּ.


הַשֵּׁם הָרָם אֶזְכּוֹרָה בְּלֵב יָרֵא וְרוֹהֶה,

שְׁנֵי עוֹלָמִים נִבְרְאוּ בוֹ, כִּי נִבְרְאוּ גָּבְהֵי

עוֹלָם נַעֲלֶה בְּיו“ד ה”א וְעוֹלָם תַּחְתִּית בְּוא“ו ה”א –

אֲבָל לֹא נוּכַל לְפָרֵשׁ / וְהַנְּשָׁמָה תְבִינֵנוּ.


מִשְּׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם נְתִיבוֹת נוֹדְעוּ פְלָאוֹת,

חָכְמָה חָקַק מֵאָז יָהּ אֱלֹהֵי צְבָאוֹת,

בְּסֵפֶר וּסְפָר וְסִפּוּר אֲגֻדָּתָם נִמְצָאוֹת,

וּבְרִית יָחִיד בְּאֶמְצַע / נִמְצָא וּבִלְשׁוֹנֵנוּ.

אברהם אבן עזרא
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של אברהם אבן עזרא
יצירה בהפתעה
רקע

אישים ומאורעות

מאת דוד ישעיהו זילברבוש (זכרונות ויומנים)

מִפּנְקַס-זִכְרוֹנוֹתַי 1

לראש הדף

א

שַׁרְטוּטִים לִדְמוּתוֹ שֶל פֶּרֶץ סְמוֹלֶנְסְקִין 2

א

הַבָּחוּר פֶּרֶץ בַּחֲצַר הָאַדְמ"וֹר מִליוּבַּוִיץ.

…באחד הימים לימות החורף של שנת התרי“ט לב”ע בא אחד הבחורים מבחורי ישיבית שקלוב, ושמו פרץ, אל “חצר” רבי מנחם מנדיל אשר בעיר ליובאוויץ. הלא הוא בחור שטרם מלאו לו שבע-עשרה שנה, בחור אשר לפי מספר שנותיו גבהה קומתו יתר מכשיעור וגופו צנום, והרקות שבפניו השחרחרים בולטות. רק כי על שפתו העליונה כבר נראו נצני שערות שחורות ודקות – וכמו גם סנטרו נותן אותותיו אותות להצמיח לו שחור על גבי שחור.

לא היה בימים ההם חזון קר דבר-בואם של בחורי הישיבות אל בית ה“רבי” אשר בליובאוויץ. החסידות הלובאווצאית נפלאה היא מאז מחברותיה. בה נגלה ונסתר נפגשו ו“שמיא וארעא נשקי אהדדי”. גאוניות שני התלמודים ונושאי כליהם, מחקרי הרבנים-הפילוסופים של ימי הבינים וסודות הקבלה מתכנסים בה צפופים ומשלימים זה את זה רווחים. ואל ה“רבי”, רבי מנחם מנדיל הליובאוויצאי, נהרו חסידים אשר רובם לא לראות נפלאות הם באים אלא ליהנות מזיו לקחו בנגלה ובנסתר. – ובכן באו גם רבים מבחורי הישיבות, ויבא גם הבחור פרץ בתוכם.

מצטיין זה הבחור הצעיר, שחרחר הפנים, גבה הקומות ודק הבשר, ששמו פרץ, בעיניו הגדולות והמבריקות ובלוז השדרה שלו שאיננו רך. ובשעה שבני גילו נחבאים אל אחת הפנות שחוחי-גב ומלקקים את העצמות מעל שלחן ה“רבי” יודע הוא להלוך נגד החיים בקומה זקופה – ואם הוא, לפעמים, שלא במתכון, דוחק גם רגלי מי שגדול ממנו בחכמה לא בו תלוי הקולר כי אם ברעהו הנחשל אחריו.

לו הליכות-עולם, וכיבוש מקומו בכל מסבה ומסבה שהוא נמצא בה הוא הוא כבשונו.

הנה כי כן הצליח עד מהרה חפצו בידו להסב אליו כל עין ולמשוך אחריו כל לבב גם בחצר ה“רבי”:


  1. ftn1  ↩

  2. ftn2  ↩

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.