מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

שמשות שוקעות

מאת: משה בסוק

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

שמשות שוקעות / משה בסוק

© כל הזכויות שמורות. מותר לשימוש לקריאה, לימוד ומחקר בלבד, ואין לעשות ביצירה שימוש מסחרי.

עֶרֶב תָּלָה בְּוִיטְרִינוֹת שְׁמָשׁוֹת שׁוֹקְעוֹת:

“חֶדֶר לְהַשְׂכִּיר. מְרֹהָט. נוֹחַ”.

לָמָּה זֶה תִּתְלַבֵּט, אֶחָא, פֹּה לְרַגְלֵי חַלּוֹן

רָטֹב וְמְרֻטָּב כְּיוֹנַת נֹחַ?


– גֶּשֶם עָרֹם נִטְפַּל אֵלַי. שׁוֹאֵף צִלִּי.

אֵין לִי בַּיִת וְהַיּוֹם כְּבָר עָבַר.

הִנֵּה צוֹעֵד לַיְלָה – קַבְּרָן-שַׁתְקָן.

מֵאֲחוֹרֵי גָדֵר כַּחֲמוֹר אֶקָּבֵר.


הָהּ, לָמָּה זֶה תִּתְכַּרְבֵּל, אֶחָא, בְּאַדֶּרֶת-פַּחַד

מְרֻפָּטָה? –

שׁוּרָה: עוֹלִים אַחִים פּוֹחֲחִים לְתַחֲנַת-הָרַכֶּבֶת.

נַעֲלֶה נָא אִתָּם בָּעֲלָטָה.


בְּתַחֲנַת-הָרַכֶּבֶת רוֹבְצָה עֵדָה גְדוֹלָה, מִתְעַטֶּפֶת בְּצִפִּיָּה

מָתַי תָּבִיא הָאֲפֵלָה הָרַכֶּבֶת הַמְאֻחֶרֶת?

עֵינַיִם עוֹמְדוֹת פְּתוּחוֹת, נוֹזְלָה מֵעֵינַיִם עֶרְגַּת-אֱלֵי-בַּיִת

כְּמוֹ מִבֶּרֶז.


תרפ"ט

משה בסוק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של משה בסוק
רקע
משה בסוק

יצירותיו הנקראות ביותר של משה בסוק

  1. איש-צבא יהודי: פריץ יורדן (זכרונות ויומנים)
  2. לרומאן רולאן (מכתבים)
  3. אגרות לא"פ צ'כוב (מכתבים)
  4. לא"י רופין (מכתבים)
  5. אגרת לאנטול פראנס (מכתבים)

לכל יצירות משה בסוק בסוגה שירה

לכל יצירות משה בסוק

יצירה בהפתעה
רקע

אל הנוער

מאת זלמן אפשטין (מאמרים ומסות)

נביא האלהים בימי קדם, בנשאו חזון לתור הזהב של אחרית הימים, הדגיש את הצורך להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותיהם. אכן טבעי הוא הדבר, כי בין האבות ובין הבנים הדרכים יפרדו ולא הכל עולה לעמק השוה. ולכן אין לאבות להתרגז ולהתמרמר אם הם רואים, כי הבנים מבקשים להם דרכים חדשים בחיים. ואם הבנים מרחיקים ללכת ויש ויש כי הם נכשלים ברוצם ו“בעזבם מקור מים חיים”, הם “חוצבים להם בארות נשברים”, בהטעמתו השנונה של ירמיהו; אז על האבות לבקש פשר דבר מדוע נהיה ככה, ובמצאם את הסבה ובעמדם על מהותה ותכנה, אולי יצלח בידם להתגבר עליה ולשנות פחות או יותר גם את המסובב.

האבות צריכים להתחשב עם אחד מעקרוני החיים, המתגלה בהתפלגות האבות והבנים. וזהו: האדם אשר רוב ימי חייו עברו במחיצה סגורה של מושגים קבועים ושל ארחות-חיים מסודרים, כמו שנקבעו ונערכו בדורי דורות של העבר, אדם אשר כזה דרכו סלולה לפניו ולא קשה לו לעמוד בנסיון ולא להכנע לרוח סער וסופה, הבא לעקור ארזי לבנון ולהחליפם בשתילים חדשים מקרוב באו, אשר פרים עודנו דבר המוטל בספק לדעת מה הוא ואם ישביע את נפש האדם השוקקת לאמת ולטוב שבחיים.

האדם בטבעו הוא קונסרבטיבי, מחובר ומהודק אל כל מה שהספיק להשתרש במוחו ובלבבו, ודרושים מקרים יוצאים מן הכלל, שיזיזוהו ממה שהורגל בו ויביאו תמורות בעולמו הפנימי. אשר על כן אין לאדם בא בימים מן הסוג האמור להחזיק טובה לעצמו במדה יתרה על לכתו ישר במסלה הכבושה מדורות עולמים, מבלי נטות הצדה. אולם לגמרי ישתנה המצב לפי תנאי החיים של זמננו, בשעה שהדברים אמורים באדם צעיר. נפשו ולבו הם פתוחים לרוחה לקלוט לתוכם כל מה שעלול להשפיע על רוח האדם ולכבוש אותו, ובאשר נבדלים ומתנגחים איש עם אחיו הזרמים הרוחניים, השוטפים מעברים שונים, הרי יגבר אותו הזרם הרועש והמתרוצץ ביותר, ולכן גם השפעתו מרובה, ולוא גם תכנו איננו לגמרי כברו ולא תמיד ספון בו הגרעין הנרצה של ההתקדמות האמתית והשלמות המלאה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.