מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

אופן

מאת: אברהם אבן עזרא

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אופן / ר' אברהם אבן-עזרא

אֵל חַי בָּרָא מְסִבָּה, שָׁמָּה הִשְׁכִּין כְּרוּבָיו.

בָּרָא כִּסֵּא כְבוֹדוֹ

וּלְמַעְנוֹ הֶעֱמִידוֹ,

כָּל אוֹפַנָּיו בְּיָדוֹ –

תַּחְתָּיו אֵשׁ לֹא מְכֻבָּה, / צֹרֵר מַיִם בְּעָבָיו.

רַב מַחְנֵהוּ וָרָם,

בְּצָפוֹן וְיָמִין קְשָׁרָם,

אַךְ הוּא לְבַדּוֹ סְפָרָם –

כִּי אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא, / כִּי הֵם מְשָׁרְתָיו קְרוֹבָיו.

הֵן בָּאָרֶץ עֵינָם

וְהַלֵּב יָבִין לְשׁוֹנָם,

מְעִידִים כִּי שֵׁם קוֹנָם

לִמְנַאֲצָיו הוּא כְלַבָּה, / וְשֶׁמֶשׁ צְדָקָה לְאוֹהֲבָיו.

מַהֲלָל בְּפִיהֶם נִמְרָץ,

רָצִים רָץ לִקְרַאת רָץ,

מַעֲרִיצִים אֵל נַעֲרָץ

בְּסוֹד קְדוֹשִׁים רַבָּה / וְנוֹרָא עַל כָּל סְבִיבָיו.

אברהם אבן עזרא
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של אברהם אבן עזרא
יצירה בהפתעה
רקע

האדם והטבע

מאת אהרן דוד גורדון (מאמרים ומסות)

ד. ההכרה המנתחת אינה עלולה לתת תשובה

נניח איפוא לחוקרים מובהקים את בירור מהותה של ההכרה ונתבונן קודם כל בעצם מהותה של השאלה שלפנינו. השאלה הזאת, הראשונה והאחרונה לכל השאלות, שאלת השאלות בנפש האדם, הרי היא על פי עצם מהותה שונה בתכלית מכל השאלות. הוה אומר, בעצם מהותה המיוחדת של השאלה מונח דבר-מה שיש לו חשיבות מיוחדת, עיקרית בשביל נפש האדם, דבר-מה שיש בו בכדי ללמדנו פרק עיקרי בתורת החיים האנושיים, דבר-מה שיש לראות בו את השורש לכל מה שמבקשים להשיג על פיה. ואולי היא, עצם השאלה, העיקר, ולא התשובה עליה בהכרה.

קודם כל ­­­­­­– ­היחס אל השאלה. אין בעולם שאלה, שבני אדם יתייחסו אליה יחס כל כך שונה, שתהיה מובנה בפנים כל כך שונים, רחוקים זה מזה וסותרים זה את זה, שתהיה נערכת הערכות כל כך שונות זו מזו מן הקצה אל הקצה, כמו השאלה הזאת העולמית, השווה לכאורה לכל נפש. אין בעולם שאלה, אשר, מצד אחד, המחשבה החיה, תרגיש כל כך עמוקה, את תהומיותה, את אי-האפשרות לבלי לבקש לה או ביאור כל שהוא, ואשר, מצד שני, המחשבה המדעית, בת ההכרה הצרופה, כל כך תתעלם ממנה, תראה בה דבר מיותר, משעבד ללא צורך כל כך תבקש להשתחרר ממנה, כמו שאלת השאלות הזאת. אין כמוה שאלה, אשר מצד מקורה החי, מצד הסוּביקט שלה, מצד ה’אני' החי והמכיר, תהיה כל כך מיוסדת, ודאית, בטוחה, תקיפה, חיונית ואשר מאד מה שמבקשים להשיג על פיה, מצד האוביקט שלה, תהיה כל כך מעוררת ספק בעצם מהותה, בעצם זכות קיוּמה, בעצם מציאוּתה, עד כי אפשר כמעט לאמור כי יש קודם כל שאלה על דבר עצם השאלה. אין שאלה, אשר תתן מקום לתשובות כל כך מרחיקות את בני האדם זה משזה ואת האדם מהטבע, כל כך משמשת מחיצה, חומת ברזל בין בני האדם והטבע, כמו השאלה הזאת, הבאה לכאורה לבקש נקודת איחוד להבנה הדדית בין בני אדם ולהשגה הדדית, אם יש לאמור כן, בין האדם והטבע.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.