מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

אַנְחוֹת-כִּנּוֹר

מאת: שאול טשרניחובסקי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל בִגְאוֹנָם שָׁטָפוּ

יָשַׁבְנוּ, דַּמּוֹנוּ, בָּכִינוּ;

עַל עַרְבֵי הַנַּחַל, שֶׁאֵבֶל עָטָפוּ,

מְצִלְתַּיִם וְכִנּוֹר תָּלִינוּ…

אַל קְשֵׁי-יוֹם נִדָּחִים לְשָׂשׂוֹן יִכְסָפוּ,

אַל הָעִיר הַכִּנּוֹר יָהִינוּ;

וַיִּגְּעוּ בְּמֵיתָרִים הָרוּחוֹת נָפָחוּ,

וּלְמַגַּע עֲדָנִים הֵם דּוּמָם נֶאֱנָחוּ.


עוֹד נַאֲזִין הַקּוֹלוֹת… וּבְאַחֲרִית הַדּוֹרוֹת

בְּעַרְפִלֵּי מֵאוֹת הַשָּׁנִים

הַכִּנּוֹר יָעִירוּ אֲנָחוֹת רַק מָרוֹת,

בַּקִּינָה נָמִירָה הָרְנָנִים,

וְעַד סוֹף אַלְפֵי שָׁנִים כַּמַּיִם נִגָּרוֹת

אַךְ תֶּאֱבַל נֶפֶשׁ הַבָּנִים.

כִּי נָעִיר שִׁיר שָׂשׂוֹן, מַנְגִּינָה אַךְ רַכָּה,

לָהּ עִמְקֵי-לֵב יַעֲנוּ בִּתְלוּנָה מְאֹד דַּקָּה.


וּמַה קֵץ הֶחָזוֹן? מִי יוּכַל – עֲנֵנִי!

לְמַעֲנֵה אַךְ שָׁוְא, הָהּ, חִכִּיתִי,

לַשָּׁוְא גַּם בַּסְּפָרִים הוֹגַעְתִּי אֶת עֵינִי,

לַשָּׁוְא, הָהּ, חָשַׁבְתִּי, הָגִיתִי.

חֲלוֹם טוֹב חָלַמְתִּי – אָמַרְתִּי: יַתְעֵנִי,

וְרָע לֹא אִוִּיתִי – שִׁוִּיתִי,

לַשָּׁוְא, הָהּ, לֶחָזוֹן פִּתְרוֹנִים בִּקַּשְׁתִּי,

בְּפַח לֹא עוֹד אֵצֵא בַּהֲגִיגִי נוֹקַשְׁתִּי.


מִי יָשִׁיר הַשִּׁירָה הַזֹּאת בָּאַחֲרוֹנָה?

אִם קִצָּהּ תִּשְׁמַעְנָה אָזְנָיִם?

וְאוּלַי לְמַרְאֶה הַשָּׁבִים צִיּוֹנָה

תִּפָּסֵק זֹאת שִׁירַת הַנְּכָאִים –

תְּהִי שִׁירַת נִצָּחוֹן, תָּרִיעַ בִּגְאוֹנָהּ,

לָהּ יַעַן קוֹל תֹּף וּמְצִּלְתָּיִם?

אוֹ בְּזַעֲקַת שֶׁבֶר, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים,

הַשִּׁירָה-הַקִּינָה תִּנָּתֵק – לְעוֹלָמִים…


שאול טשרניחובסקי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של שאול טשרניחובסקי
יצירה בהפתעה
רקע

הנביא

מאת אביגדור המאירי (פרוזה)

© כל הזכויות שמורות. מותר לשימוש לקריאה, לימוד ומחקר בלבד, ואין לעשות בו שימוש מסחרי.

א.

נביא זה, שהופיע בחפירות החזית הגאליצאית, היה העתונאי יוסף דאריו, שלפני המלחמה נשלח מטעם העתון היומי ההונגארי הגדול של הגראף טיסה: “אן אוישאג” בשליחות עתונאית לרוסיה הצארית, לפטרבורג של אז.

דאריו היה פרוטוטיפוסו של עתונאי חרוץ זריז, שמעולם לא הסתפק בדברים גלויים, שניתנה רשות לעין להסתכל בהם, ומהיותו נוצרי על-פי תעודתו (בהונגריה לא היה זה נוהג, אך ברוסיה דרשו את זה גם מאת כתב-עתון), הצליח לחדור לפני ולפנים של קדשי-הקדשים שבחצר המלכות: אל כנסיית החצר. ומה שראה שם – שימש לו חומר-דיליקאטס לריפורטים על אופיו של בית המלכות ושרי החצר בכלל, שבראשם עמד ומשל בכיפה ראספוטין. שם ראה את הבאכחאנאליות הדתיות, שבאחת מהן הריק המיניסטר גורימקין בהשתוללות דתית את מנורת-התמיד ושתה את השמן שבה כיין המשומר. – שם ראה את המלכה יראת-השמים מלקקת מלחיו של ראספוטין את דמעותיו הקדושות, שהזיל בתפילתו לחיי יורש-העצר החולה. כן זכה דאריו לראות עוד את אדוק-האדוקים, ראש הסינוד פובידונוסצוב פוצע את עורו ממעל ללבו, את צפור-נפשו ומַזה מדמו על המזבח.

איך הגיע דאריו אל תוך דביר זה?

על עתונאי הונגארי מאופיו של דאריו אין מקשין.

אך הסוף היה שלפי דרישה דיפלומאטית הוכרח לעזוב את רוסיה. ולא הועילה אפילו השתדלותו של אבא ראספוטין בעדו. – הריפורטים שלו, המגלים יותר מטפח צנוע מן ההווי הקדוש בחצר הרוסית, עלו סוף סוף על גדותיהם של מושלי רוסיה ודאריו עזב את רוסיה ימים אחדים לפני המלחמה.

אך קודם כל מילא את טנאו מלא העומס מחיי ארץ הצאר בכלל.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.