מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

הרועה הנביא

מאת: שמעון שמואל פרוג

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

הָרוֹעֶה הַנָּבִיא / שמעון שמואל פרוג, תרגם אברהם לוינסון

(עפ"י עָמוֹס)


מֵעֶרֶש רְוַת שָׁלוֹם, מַרְגּוֹעַ

וּמִשַּׁדְמַת-אָבוֹת פּוֹרְחָה,

שָׁם צִלְצְלוּ, קְרוּנֵי-שִׂמְחָה,

בְּאָהֳלֵי רוֹעֵי תְקוֹעַ

חָלִיל וָנֵבֶל וְכִנּוֹר,

הוּא בָּא סָפוּג מַחֲשֶׁבֶת- דְּרוֹר;

הוּא קָם בַּשּׁוּק, בְּתוֹךְ הָמוֹן

וַיַּעַל מִמְרוֹמֵי-צִיּוֹן

קוֹל הַנָּבִיא בְּאֵשׁ-חָזוֹן:


– "פַּנּוּ שְׁבִיל לִמְבַשֵּׁר הָאֱמֶת הַנֶּאְדֶּרֶת,

תְּנוּ חֹפֶשׁ, מֶרְחָב לְדִבְרֵי הָרוֹעֵה!

הַבִּיטוּ סְמוּיֵי הַקִּנְאָה הָעִוֶּרֶת,

הַקְשֵׁב עַם חוֹטֵא וְתוֹעֶה!

סְעָרָה עַל שְׁפָתַי מִתְגָּעֶשֶׁת, אֱלֹהַּ

שָׁלַח הַסְּעָרָה – הַיְמָאֵן אִיש לִשְמֹעַ?

יִרְעַם בִּדְבָרַי חֲרוֹן אֵל נְקָמוֹת –

מִפְּנֵי זַעֲמוֹ מִי יַעֲמֹד?

אֶשְׁמַע: בְּאֵימָה וּבְיָגוֹן אֵין-כָּמוֹהוּ

נָנוּד וְנָנוּעַ בָּאֹפֶל, בַּתֹּהוּ,

נִפֹּל עַד עָפָר מִתִּגְרַת יַד-אוֹיְבִים…"

צִיּוֹן, אֵיךְ הָיִית לְמִרְבַּץ זְאֵבִים!

הַאִם לֹא קְשַׁרְתֶּם אֶת כַּנְפֵי הַמַּחֲשֶׁבֶת,

הַאִם לֹא בְלַמְתֶּם פִּי דּוֹבֵר-נְכוֹחָה,

לְצֶדֶק הִטִּיף וְגִנָּה עֹל-הָעֶבֶד

וְקָרָא לִנְקָמָה יְשָׁרָה וְנִשְׂגֶּבֶת!

פִּתְחוּ שַׁעֲרֵי הַצִּינוֹק לִרְוָחָה,

כַּבְלֵי הָעַבְדוּת הַמַּשְׁפֶלֶת כַּתֵּתוּ,

בָּהֶם הָאֱמֶת וְהַדְּרוֹר רְתוּקִים…

דִּבֵּר יְיָ וּמֵרַעַם שְׁחָקִים

הָרִים וּבְקָעוֹת יִתְמוֹטֵטוּ.

אַרְיֵה כִּי יִשְׁאַג בְּסִבְכֵי-יְעָרִים,

הַאִם לֹא תֶחְרַד הָאַיֶּלֶת וְנָסָה?

שׁוֹפָר בְּקוֹל עַז טֶרֶם-קְרָב כִּי יַרְעִים,

הַאִם הַלְּבָבוֹת לֹא יִמַּסּוּ?

גַּלֵּי יָם גּוֹעֵשׁ אִם קוֹל-זַעַם יִשָּׁאוּ,

מִפְרַשׂ-הָאֳנִי לֹא יִרְתַּת?

נְאוּם יְיָ… הוֹי עַם כֶּבֶד-חַטָּאת!

קוֹל-רַעַם בַּשַּׁחַק תִּשְמָעוּ?

הַקְשִׁיבוּ: נִלְאֵיתִי נְשֹׂא חַגֵּיכֶם,

קְלָלָה וְקִינָה בְּשִׁירֵיכֶם יִשָּׁמֵעַ,

דִּמְעוֹת-עֲשׁוּקִים אֶת כּוֹסְכֶם תְּמַלֵּאוּ

וּבְדַם-נְקִיִּים מְגֹאָל לַחְמְכֶם!

הוֹי הוֹי, בּוֹא יָבוֹא יוֹם שִׁלֵּם וּנְקָמָה!

נֵאְפַּד סְעָרָה, אֱלֹהִים מִשָּׁמַיִם

יָבִיא אֶת הַשֶּׁמֶשׁ בִּשְׁעַת-צָהֳרַיִם,

יַקְדִּיר יוֹם בָּהִיר עַל רַחֲבֵי-אֲדָמָה

וְרָעָב הוּא יַשְׁלִיחַ בָּכֶם וְצָמָא;

וִיהִי הָרָעָב לֹא לְלֶחֶם פָּשׁוּט

וִיהִי הַצָּמָא צָמָא לֹא לְמַיִם,

כִּי אִם רְעָבוֹן לֶאֳמֶת וּלְחֵרוּת,

צָמָא לְדִבְרֵי אֱלֹהִים מִשָּׁמָיִם.

וְנָעוּ עַמִּים מֵחֶשְׁכַת הָעַבְדוּת,

מֵאֹפֶל-שִׂנְאָה וּמְצוּקוּת שִׁבָּרוֹן,

מִיָּם עַד מִזְרָח, מִצָּפוֹן עַד דָּרוֹם,

מִקְצֵה הָעוֹלָם עַד קָצֵהוּ, וְנָעוּ

דִּבְרֵי יְיָ לְבַקֵּשׁ וְלֹא יִמְצָאוּ.

עַל כִּי בַשְׁבְיָה הַנְּבִיאִים תְּדַכְּאוּ,

בָּלוֹם שִׂפְתוֹתָם וְהָשַׁע הָעֵינָיִם…

נַפְּצוּ הַבְּרִיחִים, בָּתֵּי-סֹהַר פִּתְחוּ,

בָּם דְּרוֹר וֶאֱמֶת רְתוּקִים בִּנְחֻשְׁתָּיִם!

שמעון שמואל פרוג
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראות וקוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של שמעון שמואל פרוג
יצירה בהפתעה
רקע

[קנאת הכותים. בריתם עם האספסוף העמוני והאשדודי ועם הערבים. סנבלט החורני טוביה העמוני וגשם הערבי. חיל שמרון. קשר על ירושלם. שרפת בתי הכנסיות בכל הערים. פרצות בחומת ירושלם ושרפת שעריה. שרפת שערי חומת המקדש וקלקול קשוטיו. בזה ושבי בכל הארץ. בטול מעשי עזרא. לעג וחנופה למכשירים ביד הכותים. הסגנים שבים מאחרי עזרא ונוטים אחרי הכותים. חתון הסגנים בכותים “בעלי שבועה”. נביאי שקר שמעיה בן דליה ונועדיה הנביאה. עוז אגודת הנבדלים ואמונת לבם. אהבתם העזה לתורש. אמרותיהם הנעלות. מסע חנני עירה שושן. נחמיה אחיו בן חכליה משקה המלך. רשיון המלך לנחמ' ללכת ארצה יהודה ולהיות שם לפחה. אופית נחמ' עֻזו וטהרתו. גדודי סנבלט וחבריו בבא נחמי‘. תחלת בנין החומה. עלילות הכותים. חלוקת מלאכת הבנין בין יושבי ירושלים ובין יושבי הערים. תקוני משמר לבונים ומפני האויבים. זעף סנבלט ולעג טוביה. קשר הכותים על נחמי’ ועמו. קוצר רוח העם. תלונת יהודה בן הסנואה. דברי נחמי' לחזק את העם. מתן כלי מלחמה לבונים. תקון חיל “הנערים”. סדור קהל הבונים בסדרי צבא ערוך למלחמה. זעקת דלת העם מפני נושיהם. קנאת נחמי' ואָלָתו. מחילת הסגנים את חובותיהם ופריקת עֻלם מעל העם. נכלי סנבלט ונבלות שמעי' בן דליה. אגרות הולכות ובאות בין טוביה העמוני ובין חורי יהודה. כלות בנין החומה. חומת ירושלם משמר לכל קדשיה. תרועת ישראל ושבר רוח הכותים. הכותים מתיאשים מהתגבר על ישראל. תפארת חנכת החומה. אזהרות במשמר העיר ושעריה. תחבלות נחמי' להרבות יושבי ירושלם. בקור ספר היחש הראשון וגורלות.]


3316–3317


והכותים צוררי ישראל ראו, כי עזרא סגר מפניהם גם את בתי עמו גם את כל קדשיהם, בהוציאו את הנשים הנכריות ובשנותו את כתב התורה, ויחר אפם מאד וישמרו עברתם לעת מצוא, להנקם בעם עברתם.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.