מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[נִיב קֶסֶם שְׂפָתַיִךְ שׁוֹשַׁנִּים]

מאת: שאול טשרניחובסקי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

נִיב קֶסֶם שְׂפָתַיִךְ שׁוֹשַׁנִּים –

קוֹל מֵיתָר זוֹ רוּחַ יָנִיעַ,

וּכְצִלְצַל מַנְגִּינוֹת שִׁנְאַנִּים

תּוֹךְ חַדְרֵי לִבָּתִי יָרִיעַ.


וּמְלֵאֲתִי קֶסֶם הָרִנָּה,

הֲמוֹן גַּלִּי קוֹלוֹת נִשָּׂאִים…

הַיְסַפְּרוּ זַלְזַלִּים בַּגִּנָּה,

אוֹ מַעְיָן מְפַכֶּה בַּסְּלָעִים?


הֲגִיגָם אֵין נַפְשִׁי יוֹדַעַת,

וּמְלֵאָה לִבָּתִי רוֹגֶשֶׁת –

מִנִּצְרוֹת הַנֶּפֶשׁ נוֹבַעַת

שִׁירָתִי בִּגְאוֹנָהּ רוֹעֶשֶׁת.


נוֹבַעַת כְּזֶרֶם מַעְיָנִים

בִּרְסִיסִים שֶׁל צֶבַע וְאוֹרָה.

הַגַּלִּים – הֵם שִׁירַי הַקְּטַנִּים

בַּחֲרוּזִים טוּרֵימוֹ אֶנְצֹרָה.


מיכאילובקה 1895

שאול טשרניחובסקי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של שאול טשרניחובסקי
יצירה בהפתעה
רקע

להשתלשלות התורה הסוציאליסטית

מאת בר טוביה (עיון)

א: החברה, המין והיחיד

על השאלה: מהו האדם? היו סבי דבי אתונה משיבים: “האדם הוא חיה חברתית”. בניגוד לזה יש אומרים בימינו: “האדם הוא חיה אינדיווידואלית”. ואחרים אומרים: “האדם הרי הוא בעיקרו חיית-המין”.

לודוויג פויארבאך, רבם של הסוציאליסטים הראשונים באשכנז וברוסיה, רואה היה קודם כול את האדם של המין, בשעה שהאקונומיסטים, ביחד עם תלמידיהם ומתנגדיהם הסוציאליסטים, ישבו ודרשו כמין חומר את השאלות של כלכלת החברה ומחלוקת המעמדות, בשעה שפויארבאך עצמו היה אומר: “האדם הרי הוא מה שהוא אוכל” ( Der Mensch ist was er isst ) ושוב היה אומר: "אין מחשבותיהם של בני היכלות דומות למחשבותיהם של יושבי-אוהלים, באותה שעה עצמה היו עיניו נטויות כלפי שאלה אחרת. תהומות אחרים ניגלו לפניו, התהומות של סוד המין. ומדי התהלכו בחקר התהומות הללו שוכח היה פעם בפעם אותן השאלות, שהיו מעסיקות את בני גילו, ומפנה את לבו מהן לגמרי. ומאותו טעם עצמו לא היה פויארבאך זה, שהיה כל כך קרוב אל התורה הסוציאליסטית, לנותן התורה הזאת.

שאלת המין היתה הסוללה, שעליה עמד פויארבאך וצר על האמונה המקובלת. היא היתה גם הסוללה, שממנה היה יורה את חיציו נגד המטאפיסיקה החדשה.

כל האמונות יונקות היו מאז ומעולם מן האנרגיה המינית, דבוקות ואחוזות היו בה כשלהבת בגחלת. וכשם שהשלהבת ניזונית מן הגחלת ואוכלת אותה, כך היתה האמונה שואבת מן האנרגיה המינית ושורפת אותה; אלא שלפעמים קרובות היתה מעלה עשן בשעת השרפה ומפיצה ריח רע מסביב. מן המאה השבע-עשרה מתחלת באירופה לא רק ההתקוממות של המעמדות התחתונים נגד המעמדות העליונים, התקוממות של השכל נגד המסורת, אלא גם ההתקוממות של האנרגיה המינית נגד בתה ואויבתה האמונה – התנועה של השתחררות-הבשר, פויארבאך היה בין המתקוממים, אלא, לפי שהיה רואה את עומק השאלה, את הניגודים והסתירות, הצפונים בה, רחוק היה מלומר את המלה האחרונה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.