מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

קיר הפלא אשר בורמיזה

מאת: שאול טשרניחובסקי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

קִיר הַפֶּלֶא אֲשֶׁר בְּוֶרְמַיְזָה / שאול טשרניחובסקי

מִלְּבוֹא הַשּׁוּק עַד אֵם הָרְחוֹב

קוֹל-צִלְצוּל בָּא, קוֹל-הַלְמוּת תֹּף,

חֲצוֹצְרוֹת וּמְצִלְתָּיִם.

קוֹל-הָמוֹן בָּא, קוֹל הֲמוֹן-עָם,

בַּסָּךְ, בַּגְּדוּד, בַּשִּׁיר הָרָם,

בִּפְסִיעָה אַחַת אֶחָת.

הָרֶכֶב נָע אֶל שַׁעֲטוֹת סוּס,

הַלַּנְדְּסְקְנֶכְט זָע, אֲדֻמֵּי-סוּת,

צְרוֹר-נוֹצוֹת עַל הַכּוֹבָע.

יֵשׁ יִבְרֹק אוֹר וְטָס כַּסִּיס

עַל-פְּנֵי סוֹחֵרָה וְחֹד חֲנִית,

עַל גַּרְזֶן-אוֹן וָפָלֶד.

מַה-צַּר הָרְחוֹב בִּקְצֵה הָעִיר!

וּכְאֶבֶן אַחַת קִיר עַל קִיר,

כָּל דֶּרֶךְ לִנְטוֹת אָיִן.

בִּשְׁפַל הָרְחוֹב הוֹלֶכֶת אַט

עִבְרִיָּה, רַגְלָהּ כְּמוֹ בַּסַּד –

כִּי כְּרֵסָהּ בֵּין שִׁנֶּיהָ.

וּפִתְאֹם נָטָה, פִּתְאֹם סָר

הַגְּדוּד הַבָּא לָרְחוֹב הַצָּר,

הַדֻּכָּס עוֹבֵר בְּרֹאשׁוֹ.

הָאִשָּׁה נִרְתְּעָה אֶל הַצַּד,

בִּמְבוּכָה הִיא: אֵי תַצִּיב יָד,

עוֹד רֶגַע וְהִיא נִרְמָסֶת.

שָׁוְא תִּתְיַפֵּחַ, תִּשָּׂא קוֹל…

הַגְּדוּד הִנֵּהוּ – אַל חֲמֹל

עַל אִשָּׁה יְהוּדִיָּה!

נִלְחָצָה הִיא בֵין קִיר וָקִיר,

הָאָדָם – עֵץ, וְהַכֹּתֶל – גִּיר,

אֵין רֶוַח וְהַצָּלָה!

מִכֹּבֶד בַּרְזֶל כָּל סוּס שַׁח,

עַל הַפָּרָשִׁים בַּרְזֶל צַח:

הַקּוֹבַע וְהַסּוֹחֵרָה.

בִּידֵיהֶם בַּרְזֶל – הַחֲנִית,

וְהַלֵּב לֶב-בַּרְזֶל, לַהֲמִית

הַבַּרְזֶל בַּרְזֶל יָעַן.

וַיְהִי כִּי קָשָׁה לֵב הָאִישׁ,

וַיַּחְמֹל קִיר וְנִבְקַע חִישׁ,

וַתָּבוֹא בּוֹ הָאִשָּׁה.

הוֹי עִיר וֶרְמַיְזָה, עִיר הַנּוֹי!

הַקִּיר עוֹד בָּהּ, וְהַנִּקְרָה בוֹ.

הַבָּא שָׁם וִימַשְׁשֶׁנּוּ.

הַקִּיר עוֹדֶנּוּ, נִקְרָה בוֹ –

הוּא קִיר-הַפֶּלֶא בְּעִיר הַנּוֹי,

הֲרַת אַגָּדוֹת-פֶּלֶא.

כֹּה לִפְנֵי שָׁנִים הַרְבֵּה מְאֹד

בָּעִיר אָז פָּרְחוּ אָוֶן, שֹׁד,

מֶמְשֶׁלֶת פְּרִיצֵי-אָדָם.

מֶמְשֶׁלֶת-זָדוֹן וְגֶבֶר עָז…

וְלוּ קָרָה כַּדָּבָר בְּיָמֵינוּ – כִּי-אָז

לֹא תָזוּז מִמְּקוֹמָהּ גַּם-אָבֶן!

סוינמינדה, 1924

שאול טשרניחובסקי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של שאול טשרניחובסקי
יצירה בהפתעה
רקע

כְּפוּיֵּי-טוֹבָה

מאת אלתר דרויאנוב (מאמרים ומסות)

לא טרגדיות בלבד יש בחיינו; יש בהם גם קומדיות.

גם ה“אורתודוכסים” וגם ה“ליברלים”, – כלומר: בעלי-הרפורמה, – שלנו אין להם בעולמם אלא – ה“שולחן ערוך”. כך מחיבת בהכרח ההשקפה ההיא, העושה את הדת לא לאחת הנקודות של היהדות, אלא לנקודתה היחידה. יש בין האורתודוכסים בנוסח ה“איזראעליט” ובין הרפורמיים בנוסח ה“ליבער. יודענטום” רק הבדל אחד: פרנסת-נפשם של הראשונים היא – שמירת ה“שולחן הערוך”, ופרנסת-נפשם של האחרונים היא – בטול ה“שולחן ערוך”.

הנה כן, בנומר האחרון של ה“ליבער. יודענטום” מוסר הד“ר זאמטר את דינו לבני-חבורתו, שהרבנים ה”ליברלים" אינם משמשים במעשיהם וארחות-חייהם מורי-דרך נאמנים לעדותיהם, משום שרוּבם, אף-על-פי ש“ליברלים” הם להלכה, שומרי-מצוה הם למעשה. “אם נוצרי ליברלי, – קובל הד”ר זאמטר, – יאמר ליהודי ליברלי; לוּ גם יהי, שאתה אינך מדקדק במצוות, הקרואות יהודיות, אבל באי-כח דתך הרשמיים, ולא רק האורתודוכסים הקיצונים, מדקדקים בהן, ומכאן, שהצורות הללו מעיקרי דתך הן, – קשה יהיה ליהודי הליברלי להשיב תשובה נכונה"…

עד שהד“ר זאמטר עומד וקובל עשה הקדוש ברוך-הוא נס וזִמֵּן מורה-דרך נאמן, שעליו ועל הוראתו, שהורה הלכה למעשה – ולא רק לאחרים, אלא גם לעצמו – יוכלו מעתה לסמוך ה”ליברלים" בוכוחיהם עם הנוצרים, – הוא הרב הד"ר בְּרוּאֶר מטוּר (צרפת), שרבים מבני עדתו מעידים עליו, כי ראוהו אוכל טרפות ביום-הכפורים ברסטורן של גוי.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.