מצב קריאה

תודה רבה על שטרחת לשלוח אלינו הגהה או הערה! נעיין בה בקפידה ונתקן את הטקסט במידת הצורך, ונעדכן אותך כשנעשה זאת.


גודל גופן:
א
 
א
 
א
נא לבחור את תבנית הקובץ הרצויה (פורמט). הקובץ ירד מיד עם הלחיצה על לחצן ההורדה, ויישמר בתיקיית ההורדות המוגדרת בדפדפן.

PDF לצפייה באקרובט או להדפסה

HTML דף אינטרנט

DOC מסמך וורד

EPUB לקוראים אלקטרוניים שאינם קינדל

MOBI לקורא האלקטרוני קינדל

TXT טקסט בלבד, ללא הדגשות ועיצוב


ניתן לבצע העתקה והדבקה של הציטוט על פי התבנית הנדרשת.

שימו לב: לפניכם משאב אינטרנט, ויש לצטט בהתאם, ולא לפי המהדורה המודפסת שעליה התבססנו.

APA:
זבארה, י"א. (אין תאריך). [האריה והשועל]. [גרסה אלקטרונית]. פרויקט בן-יהודה. נדלה בתאריך 2018-07-20. http://bybe.benyehuda.org/read/8687
MLA:
זבארה, יוסף אבן. "[האריה והשועל]". פרויקט בן-יהודה. אין תאריך. 2018-07-20. <http://bybe.benyehuda.org/read/8687>
ASA:
זבארה, יוסף אבן. אין תאריך. "[האריה והשועל]". פרויקט בן-יהודה. אוחזר בתאריך 2018-07-20. (http://bybe.benyehuda.org/read/8687)

[האריה והשועל]

מאת: יוסף אבן זבארה

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

הָאַרְיֵה הָיָה אוֹהֵב אֶת הַשּׁוּעָל בְּכָל לְבָבוֹ / וּמַרְחִיב לוֹ וּמְקָרְבוֹ, / וְלֹא הָיָה הַשּׁוּעָל בּוֹטֵחַ בּוֹ וַיִּתְנַכֵּל אוֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ, / כִּי הָיְתָה עַל פָּנָיו יִרְאָתוֹ. / וַיְהִי יוֹם אֶחָד בָּא הַשּׁוּעָל אֶל בֵּית הָאַרְיֵה, וְהוּא כּוֹאֵב וְצוֹוֵחַ. וַיֹּאמֶר לוֹ הָאַרְיֵה “מַה לְּךָ, יְדִיד נַפְשִׁי?” / וַיֹּאמֶר לוֹ הַשּׁוּעָל “כְּאֵב גָּדוֹל אֲחָזַנִי בְרֹאשִׁי”. / וַיֹּאמֶר הָאַרְיֵה לַשּׁוּעָל “וּמַה לַּעֲשׂוֹת לְךָ לְהָסִיר אֶת הַכְּאֵב?” אָמַר הַשּׁוּעָל “שָׁמַעְתִּי כִּי הָרוֹפְאִים מֵאֶרֶץ הָעֲרָב צִוּוּ עַל בַּעַל כְּאֵב הָרֹאשׁ לֶאֱסֹר יָדָיו וְרַגְלָיו וְיֵרָפֵא מִכְּאֵבוֹ”. וַיֹּאמֶר הָאַרְיֵה “אֲנִי אֶאֱסָרְךָ כִדְבָרֶיךָ / אוּלַי יָסוּר הַכְּאֵב בֶּאֱסָרֶיך ָ”. / וַיִּקַּח הָאַרְיֵה חֶבֶל חָדָשׁ וַיֶּאֱסֹר יָדָיו וְרַגְלָיו / וַיֹּאמֶר הַשּׁוּעָל, כִּי סָר הַכְּאֵב מֵעָלָיו / וַיַּתִּירֵהוּ וְלֹא שָׁב הַכְּאֵב אֵלָיו.

וַיְהִי לְיָמִים אֲחָדִים וַיִּמְצָא אֶת הָאַרְיֵה כְאֵב גָּדוֹל בְּרֹאשׁוֹ כִּי כֵן מִנְהָגוֹ וְדָתוֹ. וַיֵּלֵךְ אֶל הַשּׁוּעָל וַיֹּאמֶר לוֹ “אָחִי הַשּׁוּעָל, אֲחָזַנִי כְאֵב גָּדוֹל בְּרֹאשִׁי, / עַד לָמוּת אֶשְׁאַל נַפְשִׁי. / אֱסֹר מַהֵר יָדַי וְרַגְלַי בַּחֲבָלֶיךָ, / אוּלַי יָסוּר הַכְּאֵב מֵעָלַי כַּאֲשֶׁר סָר מֵעָלֶיךָ”. / וַיִּקַּח הַשּׁוּעָל יְתָרִים לַחִים וַיֶּאֱסֹר אוֹתוֹ הֵיטֵב, וַיֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ וַיַּעַזְבֵהוּ / וַיָּבֵא אֲבָנִים גְּדוֹלוֹת וַיַּך ְ בָּהֶם עַל רֹאשׁוֹ וַיַּהַרְגֵהוּ.

יוסף אבן זבארה
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
יצירה בהפתעה
רקע

עוגב רחל

מאת דב סדן (מאמרים ומסות)

© כל הזכויות שמורות. מותר לשימוש לקריאה, לימוד ומחקר בלבד, ואין לעשות ביצירה שימוש מסחרי.

א

כחזיון נלבב ונוגה פוקדת אותנו זו ילידת טריאֶסטי, אשה עבריה בודדה במועדה, – שבאה בסוד-הדעת, דעת תורה ולשונה, ושלחה ידה לעט סופרים ונודעה כמשוררת ברבים. כולה, על אורח חייה והליכותיהם, היתה רתוקה לגורלה של אשה בת זמנה, אך ניפלתה בדרך חינוכה בשני קווים: היא למדה תורה ולמדה מלאכה. קנתה לה ידיעה מצויינת בכתבי הקודש, וכן בקיאות ברש“י, בספרי המוסר, ועד לכמה מסכתות של תלמוד בבלי וקריאה בספר הזוהר הגיעה. קנתה לה ידיעה ב”מלאכת חרש עץ על האָבנים“ וכן בקיאות במלאכת התפירה ”וכל בגדיה ובגדי אמה ואחותה ובתה עשתה בידיה, ואין צריך לומר שהיתה גם כן צופיה הליכות ביתה עם אמה ועם אחותה". וזאת לדעת: התורה והספרות העברית היתה לה עיקר-השכלה בכללה, ובעוד כתיבתה העברית משובחת – שליטה נאה במליצה, בזכרי לשון ושעשועיה, בקמטי חידה וגימטריות, במימרה ארמית ובאַקרוסטיכון, – הרי כתיבתה האיטלקית משובשת.

ב

האם פעל פה כוח נסתר של המשפחה המפוארה, משפחת לוצאטו, שמתוך שהעמידה מתוכה גדולים ומפורסמים – למן ר’ משה חיים לוצאטו המקובל הנפלא והמשורר הנפלא, דרך אפרים לוצאטו, אבי השירה העברית המודרנית, עד שמואל דוד לוצאטו החכם, החוקר, ההוגה והמשורר – בראה אווירה שבה נתעוררה גם בת המשפחה, אחת בנותיה, לאור התורה והשירה? או פעל פה כוח גלוי של אישיוּת, שעיקר גילויה רצונה? האם לא קו אחד הוא המבריח הופעות שונות בחייה – לימוד תורה, לימוד מלאכה, ומלחמתה על אהבתה? הלא דבר הוא: הנערה אהבה נער, ובהתנגד הוריה לנישואיהם, נשארה פנוּיה, עד שהסכימו לקיים רצונה, ואז תשיר:

תּוֹדָה לְאֵל נוֹרָא

לֹא עוֹד אֶהְיֶה שׁוֹמֶמֶת

אַשְׁלִיךְ אֶת כָּל מוֹרָא

לֹא עוֹד אֶהְיֶה דוֹמֶמֶת

בָּחוּר יְפֵה עֵינַיִם

יִהְיֶה פְאֵר רֹאשִׁי

נָתַן אֲדוֹן שָׁמַיִם

שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי.


ומה נמרצים חרוּזיה (בתשובתה לחרוזי בן דודה וידידה שד"ל):

מָצָאתִי הַפַּעַם נַעַר בֶּן-חַיִל

לֹא יַחְפֹּץ בְּמֹהַר אוֹ אֶשְׁכֹּל כֹּפֶר

בּוֹחֵר יַחַס כָּשֵׁר מֵהוֹן וָחַיִל

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.