מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[יונה נשאתה על כנפי נשרים]

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

יוֹנָה נְשָׂאתָהּ / עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים

וְקִנֲנָה בְּחֵיקְךָ / תּוֹךְ חַדְרֵי חֲדָרִים

לָמָּה נְטַשְׁתָּהּ / נוֹדֲדָה בַיְעָרִים

וּמִכֹּל עֲבָרִים / פּוֹרְשֵׂי מַכְמוֹרִים?

יְסִיתוּהָ זָרִים / בֵּאלֹהִים אֲחֵרִים ­–

וְהִיא בְּמִסְתָּרִים / תִּבְכֶּה לְבַעַל נְעוּרִים.

וּבֶן‑דִּישָׁן וְדִשׁוֹן / יַחֲלִיק לָהּ לָשׁוֹן –

וְתִשָּׂא אִישׁוֹן / לְאִישָׁהּ הָרִאשׁוֹן.

לָמָּה תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל?

וְאֵדְעָה כִּי אֵין זוּלָתְךָ לִגְאֹל?

הֲלָנֶצַח תַּמָּה / תְּהִי גְלוּיַת צַמָּה,

בִּזָּה וְשַׁמָּה / לְמִזֶּה וְשַׁמָּה?

וּבֶן‑הָאָמָה / הֶעֱטַנִי אֵימָה,

כִּי ביַד רָמָה / קֶשֶׁת רָמָה.

וְאָהֳלִי – בָּמָה / לְאָהֳלִיבָמָה,

וְאָהֳלִיבָה מַה / תְּיַחֵל עוֹד וְכַמָּה –

וְאֵין מוֹפֵת וְאֵין אוֹת / וְאֵין חָזוֹן וּמַרְאוֹת?

וְאִם אֶשְׁאַל לִרְאוֹת, / מָתַי קֵץ הַפְּלָאוֹת,

יַעֲנוּ נְבוּאוֹת: / הִקְשֵׁיתָ לִשְׁאוֹל!

וּבָנוֹת עֲדִינוֹת / הָגְלוּ מִמְּדִינוֹת,

מִמִּטּוֹת רַעֲנַנּוֹת / וּמְנוּחוֹת שַאֲנַנּוֹת,

וְנִפְזְרוּ בֵּינוֹת / עַם לֹא בִינוֹת

בְּלַעֲגֵי שָׂפָה / וּבִלְשׁוֹנוֹת שׁוֹנוֹת –

אַךְ שָׁמְרוּ אֱמוּנוֹת / בָּם הָיוּ אֱמוּנוֹת,

וְלֶאֱלִילֵי תְמוּנוֹת / מֵאֲנוּ לֵעָנוֹת,

וְלָמָּה בַמֶּרְחַק / עָמַד דָּר שַׁחַק?

וְרוֹדִי דָחַק, / וְדוֹדִי רָחַק

וּלְקֵץ יָמִים / נִשְאַל נִשְׁאֹל.

דֶּגֶל אַחֲוָה / מֵעָלַי הוּסַר,

וְרֶגֶל גַּאֲוָה / עָלַי, עֹל וּמוֹסָר,

וַאֲנִי מְיֻסָּר / בְּאַכְזְרִיּוּת מוּסָר,

גּוֹלֶה וְנֶאֱסָר / וְזָעַף וָסָר,

בְּאֵין מִנְזָר וְטִפְסָר / וְאֵין מֶלֶךְ וְאֵין שָׂר.

וְצַר אֵלַי סָר / וְצוּר מִנִּי סָר

וְהֶחֱרִיב בְּקִצְפּוֹ / מְקוֹם מִדְרַךְ כַּפּוֹ

וְהִצִּית בְּזַעְפּוֹ / מְזוּזָתוֹ וְסִפּוֹ,

וְאֵשׂ קָדְחָה בְאַפּוֹ / וַתִּיקַד עַד שְׁאוֹל.

הַלְעוֹלָמִים / יִזְנַח אֲדֹנָי

וְהַאֵין קֵצֶה / למוֹעֲדֵי חֶזְיוֹנִי?

קוּמָה, אֲדֹנָי, / וְיָפוּצוּ שׂוֹטְנָי,

וְשׁוּב אֶל מְעוֹנֵי / אֶל הֵיכָל לִפְנָי,

וְגַלֶּה לְעֵינֵי / כְּבוֹדךָ כִּמִסִּינָי

וְהָשֵׁב לִשְׁכֵנַי / גְּמוּל עַל יְגוֹנַי

וּבְטַל יֶשַׁע רֵד / עַל יָרֵא וְחָרֵד,

וּמִכִּסְאוֹ הוֹרֵד / בֶּן­‑הָאָָמָה מוֹרֵד,

מְהֵרָה, פֶּן אֵרֵד / בְּיָגוֹן אֶל שְׁאוֹל!

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

על הדרך

מאת יוסף חיים ברנר (מאמרים ומסות)

… עומדים אנו בתקופה מלאתי עובדות נמרצות, אשר תוצאות מאוד נכבדות נשקפות להן ובטוחים אנו, אפוא, כי הקהל העברי ימצא חפץ במפעלנו, אשר אנו אומרים לעשות: להגיה אור על כל החזיונות האלה העומדים ברומו" – לא! לא בשפה זו נבוא לדבר אליכם כיום הזה, כי כזאת וכזאת כבר שמעתם דייכם, ולא סגי בזה שתואילו, המכובדים, לשבוע רצון ועונג עוד פעם במה שאזנכם הכבדה רגילה לקלוט לתוכה, במה ששגור על פיכם הפתוח ובמה שלבכם הגס גס בו.

לא סגי בזה וגם לא כדאי. סמי מכאן “בטוחים”… סמי מכאן “תקופה”…

כי “התקופה המלאתי”, אשר בשמה תקראו או תשמעו קוראים כל היום – הנה הלא רק לפני ימים מספר לא היה איש שיטיל ספק בה או שיאמר לבטל את חשיבותה המוחלטה לנו. הכל ידעו אז, כי ב“תקופה אשר אין ערוך לה” אנחנו חיים, כי עולמות חדשים מתהווים, אופקים חדשים מתגלים, אפשרויות חדשות מתרקמות וחזיונות בלתי-נפרצים עולים. הכל ראו את המראות ואת קולותיהם ולפידיהם ואת השופר אשר בתוכם ואת אלה התלויים בין שמיא וארעא, שלא נעו לכל זה ולא עמדו מרחוק…

ימים מועטים לא עברו עדיין מן האתמול הלז, שהכל ידעו בו, הכל ראו והכל הודו!… ואם היתה נפש, אשר יחד עם “האתמול והמחר” ידעה גם את ה“הם ואנחנו”, אם היתה עין, אשר ראתה גם כן כי, סוף-סוף, רק באינטליגנציה רוסית שרובה יהודים הכתוב מדבר כאן, והולכת-קדימה זו הלא חשבה תמיד גם את שעת השלום היותר איום, גם את ההווה היותר עומד וקיים, לתקופת-“סערה”, לתקופה של הרת מעשים כבירים ושינויים מתחוללים – אם היתה נפש יחידה כזו ואם היתה עין בודדה כזאת – מי השגיח בהן, מי יכול להשגיח בהן, בשעה שכל העובדות הצומחות, כל המעשים שנעשו היו על הדגלים למבשרי “תקופה מיוחדת במינה, שאין אחרת זולתה”?!

והנה… המיוחדה-במינה הלזו, אמנם, הביאה, סוף-סוף, גם את ההתעוררוּת המיוחדה במינה, אך… בכל בית-ישראל שמחוץ לארץ ההיא… אספות ונדבות… לא כמו אחרי ז’יטומיר ובנותיה, שלא היה להן מזל, כידוע, ולא עוררו…

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.