מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[אבל אשמים אנחנו]

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנָחְנוּ

אָוֶן זָרַעְנוּ וְעָמָל קְצִירֵנוּ

וּמַה לַּעֲשׂוֹת כִּי אִם לָשׁוּב אֶל יוֹצְרֵנוּ

כִּי הוּא יָדַע יִצְרֵנוּ

זְכוֹר כִּי עָפָר אֲנָחְנוּ

נִבְהָל עֶבֶד עֹמֵד עַל אֲדֹנָיו

כִּי יִרְאֶה שָׁמַיִם לֹא זַכּוּ בְעֵינָיו

וְהַמַּלְאָכִים לֹא עָמְדוּ לְפָנָיו

וְאֵיך נַעֲמֹד אֲנָחְנוּ

יָדַעְנוּ רִשְׁעֵנוּ כִּי רָם וְגָבַר

וְנִמְשַׁךְ קִצֵּנוּ וְאֵין קֵץ לַדָּבָר

קַיִץ כָּלָה וְקָצִיר עָבָר

וְלוֹא נוֹשַׁעְנוּ אֲנָחְנוּ

יְסוֹדֵנוּ עָפָר וּבְעָפָר נִקְבָּרִים

וּמַה יִּתְרוֹן לְהִתְגָּאוֹת בְּמַשְׂכִּית חֲדָרִים

וּמָחָר לְצַלְמָוֶת וְלֹא סְדָרִים

נֹסְעִים אֲנָחְנוּ

הֹרֵינוּ חָטְאוּ וְהִכָּם אַרְיֵה

אֲנָחְנוּ עַד אָנָה אֲסִירֵי חֶטְאָם נִהְיֶה

עֲשֵׂה עִמָּנוּ אוֹת לְטוֹבָה וְנִחְיֶה

וְלֹא נָמוּת גַּם אֲנָחְנוּ

וְאָמְנָם נִשְׁמוֹתֵינוּ בְּיַד אֵל מְחֹלְלֵנוּ

וְכֹפֶר מִשְּׁאוֹל לֹא יִמָּצֵא לָנוּ

יַחַד עָשִׁיר וְאֶבְיוֹן כֻּלָּנוּ

בְּנֵי אִישׁ אֶחָד אֲנָחְנוּ

דַּלּוֹנוּ מְאֹד וְכִמְעַט נִגְדָּעְנוּ

וְכִי מִיָּדֵנוּ הָיְתָה זֹאת יָדָעְנוּ

וּבְכָל זֹאת לֹא נִכְנָעְנוּ

כִּי מַשְׁחִתִים אֲנָחְנוּ

הַמַּחֲזִיקִים בְּאֵל וְאַחֲרָיו נִנְהִים

יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כִּי יֵשׁ אֱלֹהִים

וְכִי אֲדֹנָי הוּא אֱלֹהִים

הוּא עָשָׂנוּ וְלוֹ אֲנָחְנוּ

לֹא יִתְגַּדֵּל מַשּׂוֹר עַל מְנִיפוֹ

וְחָכְמַת מָה לְבֶן אָדָם וְהוּא לֹא יֵדַע סוֹפוֹ

וּמַה יַּשִּׂיג לָדַעַת אֵיפֹה וְאֵיפֹה

כִּי תְמוֹל אֲנָחְנוּ

וְעַד לַעֲנוֹת קֹרְאָיו בְּצָרָה

וְלָכֵן קִדַּמְנוּהוּ בְּצוֹם וַעֲצָרָה

כִּי רוּחֵנוּ בְּבוֹר גָּלוּת קָצָרָה

וּבְצָרָה גְדוֹלָה אֲנָחְנוּ

יִחַלְנוּ תַנְחוּמֶיךָ וּבְזֹאת נִתְנַחֵם

כִּי רַחוּם אָתָּה וְעַל הָרָעָה תִנָּחֵם

וּמוֹדֶה וְעֹזֵב תְּרַחֵם

וְעַתָּה אֱלֹהֵינוּ מוֹדִים אֲנָחְנוּ.

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

תולדות מסעי הצלב

מאת שמעון ברנפלד (עיון)

(1230–1096)

ספר ראשון

א: סבת ההתעוררות וראשיתה

התפשטות דת האסלם בעולם. המלחמה בין הקולטורה האירופית והקולטורה הערבית. נצחונות קרלוס מרטיל. פלשתינה בידי בעלי דת מחמד. עמר בן חטאב והיהודים. הכליפים ביחוסם אל הנוצרים עולי הרגל. הסלדשוקים. תשוקת העמים הנוצרים אל פלשתינה. מושלי ביצנץ. מצב הענינים באירופה. האפיפיור גריגור השביעי. המהומות בגרמניה. מצב הקולטורה במערב אירופה. תוקף הרגש הדתי. הנזירות והפרישות. עולי הרגל לפלשתינה. הקיסר אלקסיוס מביצנץ. הוא שולח מלאכים אל האפיפיור (אורבן השני) לבקש עזרה. האסיפה בעיר פיַצינצה. האספה הגדולה בעיר קלירמונט. ההתלהבות הגדולה מצד הנאספים. הסבות החיצוניות והפנימיות לזה. פטר איש אמיֵנס. ספורי אגדה אדותיו. נוסעי הצלב הראשונים. מצבם החמרי והרוחני. אנשי חמס עומדים בראשם. הם פושטים ידיהם בגדוד.

באמצע שנות המאה השביעית למספר הרגיל התחילה דת האִסלם להתפשט בעולם ולהיות שלטת בארצות רבות ומדינות רחוקות. החזון הזה, היינו התפשטות דת מחמד במהירות נפלאה כזו, הוא אחד מנפלאות ההיסטוריה, אשר יעורר את לבנו להסתכלות בחקר רוח האנושי. אנו יודעים ומכירים את ראשית הדת הזאת ומקור מולדתה: אביה מחוללה היה אדם הוזה וחסר דעה, אשר הגביר את דמיונו על פעולת שכלו והלך אחרי מראה עיניו בחזון לילה; את רובי תורתו שאב מספורי עוברי דרך, ולרוב לא הבינם על אמתתם, או כי לא נמסרו לו כהלכתם. ראשית צמיחת האסלם היתה באחת ה“מדינות” בערב, בין אנשים מחוסרי הקולטורה, בין עובדי אדמה ורועי צאן, שיחוסם אל מרכזי ההשכלה העתיקה, אשר שרידים ממנה נשארו עוד, היה רופף מאד. כאשר יצאה דת מחמד לעולם לא עלה עוד על לב הנביא, כי הנה ימים באים ודתו תהיה גברת ארצות רבות ואיים רחוקים, עמים שונים יתכו לרגליה והיא תשלוט בהם שלטת.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.