מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[אדוני מלכנו הוא יושיענו]

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אֲדֹנָי מַלְכֵּנוּ הוּא יוֹשִׁיעֵנוּ

אַדִּיר הַשֹּׁכֵן מְרוֹמִים

מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים

וּמַנְהִיג עוֹלָמוֹ בְּמִדַּת רַחֲמִים

אֱלֹהִים בְּשִׁמְךָ הוֹשִׁיעֵנוּ

נִפְלָאִים עַד מְאֹד מַעֲשָׂיו

וַעֲצוּמִים לְאֵין חֵקֶר נִסָּיו

יְהַלֲלוּהוּ זֶרַע עֲמֻסָיו

יִשְׁלַח מִשָּׁמַיִם וְיוֹשִׁיעֵנוּ

יְמִינוֹ טִפְּחָה עֲלִיָּה

בִּתְבוּנָה יָסַד מְמַדֵּי נְשִׁיָּה

גְּדֹל הָעֵצָה וְרַב הָעֲלִילִיָּה

נוֹרָאוֹת בְּצֶדֶק תַּעֲנֵנוּ

יֶעֱרַב הַיּוֹם שִׂיחַ אֱמוּנֶיךָ

בְּבוֹאָם לְהוֹדוֹת אֶת שְׁמֶךָ

חֲרֵדִים מִפַּחְדְּךָ וְזַעֲמֶךָ

וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנֵנוּ

וָתִיק עֹנֶה עֲתָרוֹת

וְנִמְצָא מְאֹד עֶזְרָה בְצָרוֹת

דְּלֵה אֲיֻמָּה מִבּוֹר וּמִסְגָּרוֹת

הוֹשִׁיעֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ

דִּמְעָתֵנוּ שִׂימָה בְנֹאדֶךָ

זְכֹר רַחֲמֶיךָ וַחֲסָדֶיךָ

וְהַקְשֵׁב נַאֲקַת עֲבָדֶיךָ

יְהִי חַסְדְּךָ אֲדֹנָי עָלֵינוּ

חַלֵּץ אֲיֻמָּה מִשַּׁחַת

וְטַהֵר מְשֻׁבָה נִצַּחַ ת

וְשׁוּבֵנוּ בְּשׁוּבָה וָנַחַת

לְבֵית קָדְשֵׁנוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ

זֶה כַּמֶּה בְּעָלוּנוּ אֲדֹנִים

וְאֹתָנוּ בְּכָל יוֹם מְעַנִּים

כִּי שְׁטָפוּנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים

לָמָּה לָנֶצַח תִּשְׁכָּחֵנוּ

קֹרְאֶיךָ הַיּוֹם תְּרַחֵם

וְאַל נָא בְאַפְּךָ תְּיַסְּרֵם וְתוֹכִיחֵם

וּבַעֲצָתְךָ תַּנְחֵם

חָנֵּנוּ אֲדֹנָי חָנֵּנוּ.

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

חזיונות ומעשים

מאת מיכה יוסף ברדיצ'בסקי (פרוזה)

א: בִּבְכִי וּבְדוּמִיָה

רב הצער ורב היגון בעולם, אבל אל יתעצב אדם יותר מדי.

היה איש ירא וחרד לדבר ה' ועובד אותו האמונה. ודרכו היתה להתמודד בדמעות בכל תפילה ובכל שיחה עם קונו. עוד יותר היה בוכה בזכרו שפלת עם ה'. אֵל אלהי אברהם האלוהים אשר דיבּר עם עבדו זה, דיבּר את יצחק ואת יעקב, את משה ואת אהרון ואת שאר בני-ביתו הנביאים; האלהים, שהיה רגיל בקרבן ובנדבה, רגיל בלוייים, הוא בגולה עם בניו שחטאו לו, ואף-על-פי-כן הם בניו.

בתחילה היה בוכה על גלות השכינה בשעת התפילה ובשעת הלימוד, בשעת העיון ספרי- התלמוד ובספרי –יראים. אחר – כך התחיל לבכות ולקונן בכל שעה ובכל מאורע. ראה איש-עברי רץ בשוק וזיעת –אפו נוזלת מרוב יגיעו ויבק; ראה איש המובילה את בניה לחדר – וגם אז בכה מרוב געגועים. ישב בחדרו וחשב בממלכת – השאן והתבונן איך הרע גובר על בטוב ובכה. הלא גם מלאכים יבכיון על אריכות הגלות, בלא גם האל מקונן.

ויהי ביום תשעה באב, כשהפכו בבית-הכנסת את הספסלים והעמודים על גבם ישב העם על הקרקע לקרוא בספר- הקינות, החל לבכות, יותר ממה שעשה כל הימים. הוא ראה את עני עמו מתחדש בכל הזעם וקצף-האלהים, ראה בחורי-יה נסחבים בראש כל חוצות, ראה שוכני תבל בוכים לשבר בני-ברית – ויבק תמרורים. הוא ישב ובכה כל הלילה עד שנשרו בבות עיניו מבכי; בכה כל היום ממחרת “ורטב בדמעותיו את מצבות ישני- עפר”. ישב ובכה גם במוצאי תשעה באב. לא מצאה רוחו מרגוע.

וכשהפטירו ביום-השבת בפרשת הנביא: נחמו, נחמו עמי, הוא לא התנחם.ה' ציוָה לנוח ביום הזה, והוא יושב ומקונן; אינו מבדיל בין קודש לחול, אינו מבדיל בין דברי פדות ובין דברי קינים והגה. הוא בוכה על שבר העם, בוכה בלי הרף, עד ששמע מעין בת-קול קוראת ממרומים: חדל לך מבכי, ואם לאו – יהפוך ה' את עולמו ןתוהו ובוהו!

היה שוב איש ירא, שנתן לבו ותוגת-החיים ולמר גורלם של בני- אדם וירא כי הכל מתמזמז בעקת הנחש, וילך וישׂם שק במותניו; לקח כד מים בידו האחת וצרור- לחם בידו השנית ויעזוב את העיר ויושביה וימצא מלוּנה אחת חרבה, הרחק מאם-הדרך, וישב בה דומם. לא שׂח גם עם עצמו ויתדבק רוחו עם החלל הגדול אשר סביבו.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.