מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[איומה נאוה ושחורה ביין תרעלה שיכורה]

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

אֲיֻמָּה נָאוָה וּשְׁחוֹרָה בְּיַיִן תַּרְעֵלָה שִׁכּוֹרָה

נְעוּלָה בְּחַיִּים תּוֹךְ בּוֹרָה וְרֹאשׁ יַד אַנְשֵׁי תוֹךְ בּוֹרָה

יוֹם הִפִּיל הָמָן פּוּרָה לְהָנִיף בַּרְזֶל עֲלֵי פֹארָה

יַעַן כִּי תֹפְשֵׂי תוֹרָה רַגְלָם אָחוֹר נָזוֹרָה

הֵכִין טֶבַח וּמִכְמוֹרָה וְחִנָּם הָרֶשֶׁת מְזוֹרָה

וְלֹא זָכַר שִׁלּוּם נוֹרָא לְמַשְׁלִיךְ בָּנִים הַיְאוֹרָה

דִּמָּה בְלִבּוֹ אֶבְצוֹרָה כֶּרֶם חֶמֶד וְאֶזְמוֹרָה

הָיֹה תִהְיֶה כַּעֲמוֹרָה וְלֹא יִשָּׁאֵר בָּהּ זְמוֹרָה

לָמָּה הִנָּם הַזְּמוֹרָה שֹׁלְחִים וְהֵם שָׂמִים קְטוֹרָה

וְקָרָא לַזְּבוּב וְלַדְּבוֹרָה הִנֵּה בְיֶדְכֶם אֶמְכּוֹרָה

יְהוּדִים לְהָרְגָם אֶגְזוֹרָה בַּאֲדָר לְבִלְתִּי אֶעְצוֹרָה

בָּשַׁל חִטָּה וּשְׂעוֹרָה שִׁלְחוּ מַגָּל וְנִקְצוֹרָה

נִגְרַשׁ מֵחֵדֶר הוֹרָה לְחֹמֶר אָב אֹתוֹ הוֹרָה

שְׁחֵה אִמְרוּ לוֹ וְנַעֲבוֹרָה וַאֲנִי אֶתְכֶם אֶעֱזֹרָה

מַחֲמַד בֹּזּוּ וְאֶבְזוֹרָה בֹּזּוּ כֶסֶף עַד אֲגוֹרָה

וְלָשׁוֹן דָּתִי לֹא מוֹרָה עַל נִזְרָהּ אַעֲבִיר מוֹרָה

אֲנוּשָׁה מַכָּה לֹא זוֹרָה וּגְלוּיָה פְּשֹׁטָה וְעוֹרָה

לְמָתְנַיִם שַׂק אֶחְגּוֹרָה אָז מִשְּׁנָתָהּ נֵעוֹרָה

הִנֵּה שְׁנֵי זֵיתֵי אוֹרָה בָּהֶם מְנוֹרָה הַטְּהוֹרָה

קָמָה וּדְבַר כָּל קוֹרָה בְּאָזְנֵי הַמֶּלֶךְ קוֹרָא

טָעַם לִתְלוֹת עֲלֵי קוֹרָה עֹשָׂהּ וְשָׂם חִטָּה שׁוֹרָה

נֶהְפַּךְ עַל צָר הַמּוֹרָא כְּקִלְלַת הַבָּא מִפְּתוֹרָה

חֹסֶן שַׁדַּי אֶחְגּוֹרָה זְרוֹעַ רָשָׁע אֶשְבּוֹרָה

קְרָא נָא יוֹם זֶה יוֹם בְּשׂוֹרָה לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה.

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

אלוהי, עד שלא נוצרתי

מאת יצחק ליבוש פרץ / שמשון מלצר (מאמרים ומסות)

© כל הזכויות על התרגום שמורות. החומר מובא ברשות בעלי הזכויות.


לא אני בלבד אדם ירא-שמים אני ומתפלל, אלא גם מעשׂי-ידי, הפיליטון שלי “בערים ובעיירות”, אף הוא פותח בתפילה! אך נחתך לו חבל-טבּורו, מיד הוא משלב את שתי ידיו זו על-גבי זו ופותח את פיו הקטנטן ואומר בלשון-הקודש:

– אלוהי,

עד שלא נוצרתי אינני כדאי!

ועכשיו שנוצרתי –

כאִלו לא נוצרתי!

יש בזה מעט מן החרוז, אך כנגד זה הרבה מן האמת!

על מי משפיע הפיליטון? מי שומע לשׂכל מליו ומתקן את דרכו? הנפגע קופץ וצועק ככרוכה: עלילה היא! ומי שלא לו נתכוונו הדברים – מהו אומר? הנה, מימרה נאה! ואדם שהשׂכלתו נאה וחינוכו נאה מצמצם את שׁפתותיו הבלות ואומר: פוֹי.

אדם שהשׂכלתו נאה וחינוכו נאה אינו זקוק למגיד-מישרים! ההוא יש לו מצפונו שלו, מצפון נוח וטוב, כחתלתול-בית צחור ומחונך יפה ומקוצץ-צפרנים תמיד, שלעולם אינו שׁורט, אלא מלטף את הנשמה!

***


האדם יש בו גוף ויש בו נשמה. לכאורה, הרי הנשמה עיקר, אף-על-פי-כן יוצא ההפך מזה. כשהגוף סובל סבל כלשהו, מיד מרגישה בזה הנשמה והאדם רץ למקום שיש לרוץ, לעקור שן, לחתוך גדוּל מיוּתר, לשׂרוף בברזל מלוּבּן בשׂר-חי שעלה במקום מן המקומות… לשאול בעצמו של רופא, לאיזה מקום-מַרפּא לנסוע. אך ברחובה של עיר לא תראו לעולם, או לפחות רק לעיתים רחוקות ביותר, אדם מהלך בשלוָה ואֵבר מאברי גופו מרקיב והולך!

אך נשמות מרקיבות, נשמות שיש בהן גדוּל זר, אותן תמצאו על כל צעד ושעל. ומפני מה? מפני שהגוף יש לו מי שידאג לו, ואילו הנשמה אין לה מי שירגיש בחליה וידאג לה.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.