מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[מפאתי היכל אש הסנה רכל על הכלי]

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

מִפַּאֲתֵי הֵיכָל אֵשׁ הַסְּנֶה רָכַל עַל הַכְּלִי יַשִּׁיא וְגַם יוּכַל בֹּעֵר וְלֹא אֻכָּל עַל שַׁעֲלִי
אָמְרוּ לְהַצְפִּינוֹ בִכְלִי כְעֵין שַׁחַק לֹא כִלְכְּלוֹ רִקְחוֹ וְאוֹר עֵינוֹ הוֹרָה מְתֵי מֶרְחָק אֵי אָהֳלוֹ וָאֹמְרָה קַנֹּא קִנֵּא בְּשֵׁם יִצְחָק וּבְפָעֳלוֹ
הַשַּׂר יְפֵה מַעְלָל חֶמְדַּת זְמָן מִכְלַל יֹפִי בְּלִי דֹפִי אֲשֶׁר הֻלַּל וְנֶחֱשַׁב מַהְלָל מַר מִדְּלִי
אַל תַּעֲלֵם שִׁמְךָ כִי הוּא בְכָל עֵבֶר עָף כַּדְּרוּר עֵטְךָ וְחֹתָמְךָ נִכַּר כְּמוֹר עֹבֵר מִתּוֹךְ צְרוֹר וּדְבַר אֱמֶת שָׂמְךָ אָדוֹן וּמִי גֶבֶר יִשְׁאַל דְּרוֹר
מַעְלַת יְקָר תִּגְדַּל בָּנְתָה לְךָ מִגְדָּל עַל רֹאשׁ תְּלִי וּמְקוֹמְךָ נִבְדַּל עַד מִמְּךָ יֶחְדַּל שַׁחַת בְּלִי
רֹאשׁ הַזְּמָן צָנַף מִצְּנִיפְךָ אֶזְרָח נָשִׂיא וְרָב וּכְרוּב פְּרֻשׂ כָּנָף מִיַּרְכְּתֵי מִזְרָח עַד מַעֲרָב שִׁירִי לְךָ הוּנַף אִם שִׁיר בְּנֵי קֹרַח לָךְ יֶעֱרָב
אֶקְרָא לְאֹם מַעְגָּל לִקְרַאת כְּרוּב נִדְגָּל כֶּתֶם חֲלִי נָא אוֹרְךָ יִגָּל מִמַּעֲלוֹת גַּלְגַּל עַל אָהֱלִי
עֵצוֹת חֲנִית תָּפֵר בָּעֵט וּבַסֵּפֶר כִּי יִרְהֲבוּ זֶה מֹר וְזֶה כֹפֶר מֵאֶצְבְּעוֹת סֹפֵר יִתְגַּנְּבוּ בֶּן עֹז וּבֶן שֶׁפֶר אוֹן גּוּר וְחֵן עֹפֶר יִתְעָרְבוּ
אֵימָתְךָ גַחַל וּרְצוֹנְךָ נַחַל חֶמְאָה וְלִי נֹדְךָ כְּמוֹ שַׁחַל יוֹם חָל אֲזַי הוּחַל בַּלֵּב חֳלִי בִּסְגוֹר אֲשֶׁר קָרַע וּבְלֵב אֲשֶׁר שִׁסַּע אֵד יַחֲנֶה מַר הַנְּדֹד וָרַע שִׁכַּח בְּעֵת מַסַּע עֵת מַחֲנֶה נֹד כָּאֲרִי כָּרַע דּוֹד כַּצְּבִי פָשַׂע וָאֶעֱנֶה.
חביבי קד ירחל ועאדה לם ינזל ואי צבר לו לא בד לי אן אחמל או איש עסא יעמל מן קד בלי.

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

שלוש תמיהות

מאת ברל כצנלסון (מאמרים ומסות)

לראש הדף1

והחבר אַרלוֹזוֹרוֹב – והוּא חבר את מִנהלת “חברת העוֹבדים” – מעיד על עצמוֹ כּי בּעניני תיאוֹריה חוֹלק הוּא אמנם על אליעזר יפה (זהוּ מה שקוֹרין בּלַע"ז “ריב הסלאבים בּיניהם לבין עצמם”)2, אוּלם למעשׂה, “לעיקר המסקנוֹת” של א. יפה בּענין “ניר”, הוּא “נוֹטה להסכּים”. ועיקר המסקנוֹת של א. יפה בּענין הנידוֹן הלא ידוּע: “את “ניר” תשיב ההסתדרוּת החקלאית ליוֹצריו אנשי העיר”. החבר ארלוֹזוֹרוֹב אָמנם אינוֹ רוֹאה צוֹרך לשַחֵת אמָרים לריק כּדי להוֹכיח את פּסילוּתה של “ניר”, הוּא מסתפּק לכך באַפוֹריזמים אחדים, העוֹשׂים בּה כָּלָה, וּבמסירת מוֹדעה לזכרוֹן-עוֹלם: “כּמוֹ החבר א. יפה הנני חוֹשב שתכנית “ניר” וההצעה להגשמתה, באוֹתה הצוּרה שניתנה לה על ידי מפָרשיה וּמתקניה, היא תכנית-בּוֹסר. אחת מאוֹתן תכניוֹת-בּוֹסר המרוּבּוֹת, ההוֹלכוֹת ונוֹלדוֹת בּקרב הסתדרוּתנוּ, שרוּבּה משוּלל – בּמחשבתוֹ וּבפעוּלתוֹ – מה שהרוֹפאים קוֹראים: מרכּזי-עצירה”.

וּבכן – דרַקוֹן לגבּי אליעזר יפה, תכנית-בּוֹסר לגבּי חבר ארלוֹזוֹרוֹב. ההבדל בּין החבר אליעזר יפה וּבין החבר ארלוֹזוֹרוֹב הוּא, כּנראה, בּעצם, רק הבדל שבּין מידת-הדין וּמידת-הרחמים. הראשוֹן מקטרג על פּוֹעלי ארץ-ישׂראל כּי “מגמת פּניהם היא לביצוּר המעמד עד שיֵעָשׂה לגוֹי גדוֹל (הוֹי, אנה מפּניהם נימָלט?) ויוּכל להתנַער מכּל קשריו אל שאר מעמדי העם העברי”, והשני מלמד עליהם זכוּת, כּי אין חשש וּדאגה “שהפּוֹעלים העברים בּארץ-ישׂראל (בתשעים וחמישה אחוּזים) ירגישוּ את עצמם לא כּבנים לעם העברי”. הראשוֹן מַטריף את העיר והשני מַכשירה, וגם כּאן, בּענין “ניר”, גברה אצל החבר ארלוֹזוֹרוֹב מידת-הרחמים: מה שהוא דרקוֹן לגבּי א. יפה, הוּא אך “תכנית-בּוֹסר” לגבּי החבר ארלוֹזוֹרוֹב.

והרי אני “מַרשה לעצמי”, בּלשוֹנוֹ של החבר ארלוֹזוֹרוֹב, “מבּלי להיכּנס בּויכּוּח בּשאלוֹת המַקיפוֹת” להציע שלוֹש תמיהוֹת:


  1. ftn1  ↩

  2. ftn2  ↩

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.