מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[לנחלי דתך חוקים ישרים]

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

לנחלי דתך חקים ישרים

זכר נא בריתך וחסד נעורים

בשקדם דלתך במינים יקרים

פרי עץ הדר כפת תמרים

יֹדְעֵי תְרוּעָה כְּחֻקָּה וּמִצְוָה

וּמִצְוַת סֻכָּה מְקַיְּמִים בְּחֶדְוָה

קוּמָה וְגָאֳלֵם לְהַשְׁלִים תַּאֲוָה

לָתֵת לָכֶם אַחֲרִית וְתִקְוָה

הֲמוֹנְכֶם אֲשׁוֹבֵב לְצִיּוֹן בְּרִנָּה

לְחַדֵּשׁ כְּקֶדֶם נְעוּרִים וְעֶדְנָה

וְלָחֹג בְּבֵיתִי כְּחֻקָּה נְכוֹנָה

בְּחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה

ְוַרְעָיה דְחוּפָה פְּדוּת מְיַחֶלֶת

בְּמִצְוַת סֻכָּה מִתְהַלֶּלֶת

לְמַעֲנָהּ תָּקִים מְלֹאת מִשְׁאֶלֶת

אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנּוֹפֶלֶת

דְּבַרְכֶם אַקְשִׁיב וְאֶחְשֹׁב לָכֶם

סִדְרֵי חֲגִיגָה בְּיוֹם הַזְכַּרְכֶם

כְּעֹלֹֹתֵיכֶם וּמִנְחֹתֵיכֶם

בְּיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם

הוֹחִילִי בַת וְאָשִׁיב שְׁבוּתֵךְ

וְאַל תָּקֻצִּי לְאֹרֶךְ שְׁבִיתֵךְ

וְהַחֲזִיקִי יָד בְּחֻקֵּךְ וְדָתֵךְ

כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ.

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

"קול ישׂראל"

מאת אחד העם (מאמרים ומסות)

בעיר סוֹפיא בירת בּוּלגריא, יוצא מכ“ע יהודי בלשון שפּניוֹלית ובוּלגרית כאחת, ושמו “קול ישׂראל”. מטרת מכ”ע זה – מבאר לנו סופר אשכנזי מאחינו, בעקימת כמה אותיות בשביל שלא הוציא דבר מגונה מפיו – היא כמטרת מכ“ע “זעלבסטעמאַנציפּאַציאָן” שהיה יוצא לפנים בווינא וכמטרת מכ”ע “Przyszłość”, היוצא עתה בלבוב. ובכן ידענו, כי “קול ישׂראל” זה הוא קול ה“לאומיים” וחובבי ציון המעטים, הנמצאים בין הספרדים בארצות ההן. והנה מסַפּרים כה“ע, כי בימים האלה שלח הרב רבי משה הלוי, ראש רבני תוגרמא, מכתב אל ראשי קהלות בוּלגריא, ובו יזהירם לבלתי תת ידם למכ”ע זה וגם גוזר “חרם” על העורך, מפני שבמכ“ע שלו “יביא בסכנה שלש מאות אלף נפש מישׂראל החיים בארץ תוגרמה ונהנים מכל זכויות האזרחים, בעוררו חשד עליהם בלב הממשלה שם”. עד כאן היינו יכולים להבין, היינו יכולים גם ללמד זכות על ראש רבני תוגרמה, כי בודאי לא בכדִי כתב מה שכתב, ואולי “משה בדמע כתב”… אך סופר אחד מסוֹפיא בא ומגַלה סוד באחד מכתבי העת של היהודים באשכנז, כי לא הרב נתעורר מעצמו על הסכנה הנשקפת לצאן מרעיתו בארץ מולדתו, כי אם ראשי קהלת סופיא הם שעוררוהו על זה, ולא זו בלבד, אלא שגם אל מכה"ע של הממשלה בסופיא שלחו הראשים האלה מכתב גָלוי, אשר תכנו הוא “מחאה נמרצה” נגד ה”טֶנדֶנציא" של “קול ישׂראל”. והסופר מוסיף ביאור, כי עשׂו הראשים מה שעשׂו, מפני שמכה“ע הנ”ל יוצא גם בלשון בולגרית, ועל כן “מסוגל הוא*להבזותנו* בעיני הממשלה והעם ולתת מזון חדש להאנטיסמיטיסמוס”…

בעצם הדבר אמנם לא חדשו ראשי קהלות סופיא מאומה. פחד כזה פחדו גם אחינו באשכנז, אוסטריא וצרפת, בהשָמע שם לראשונה “קול ישׂראל”, וגם הם קצפו קצף גדול על משמיעי ה“קול” ונתנום לעוכרי ישׂראל, לבעלי ברית האנטיסמיטים. הספרדים אינם איפוא אלא מחַקים מעשׂי אחיהם המערביים גם בזה, כמו בכל שאר הדברים; וכמשפט כל המחַקים בלי דעת, שמגיעים על הרוב לסַגל להם מנהגי המחוקה ודעותיו בזמן שהוא עצמו התחיל כבר לעזבם ולנטות לדרך אחרת, כן גם פה הגיעו הספרדים ל“השׂכּלה” זו בעת שבמערב החל כבר שמשה לערוב.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.