מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

[ידוע תדע פני צאנך בעת רצון]

מאת: יהודה הלוי

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

יָדֹעַ תֵּדַע פְּנֵי צֹאנְךָ בְּעֵת רָצוֹן

יוֹם אֲשֶׁר עַל יְדֵי מוֹנֶה עוֹד תַּעֲבֹרְנָה הַצֹּאן

הֲמוֹנִים הֲמוֹנִים כְּאֶחָד

הַיּוֹם קְרָאָם רֹב פָּחַד

וּלְזִכְרוֹ קִימָם נִכְחָד

פֶּן עֲוֹנֵיהֶם יֵאָסְפוּ יָחַד

וּדְפָקוּם יוֹם אֶחָד

וָמֵתוּ כָּל הַצֹּאן

וּבְךָ יִצְדְּקוּ זֶרַע אֶפְרַיִם

בַּעֲלוֹתָם בְּכַף מֹאזְנָיִם

בְּשֶׁכְּבָר בָּאוּ בָאֵשׁ וּבַמַּיִם

וְלָקְחוּ מִיָּדְךָ כִּפְלָיִם

וְאֵשׁ נָפְלָה מִן הַשָּׁמַיִם

וַתִּבְעַר בַּצֹּאן

דָֹּחֹה תִדְחֶה מְשׁוּגָה

וּתְחַיֵּה בָּשְׁמֵי עֲרוּגָה

וְתִתֵּן לְדִמְעָה פוּגָה

בַּהֲפִיצְךָ עֲנָן דְּאָגָה

וְתִרְעֶה אֶת צֹאן הַהֲרֵגָה

כִּי אֵין מִרְעֶה לַצֹּאן

הַדְרָתְךָ תְּשׁוֹבֵב לְאוּלָמִי

וּלְאַחַי תִּקְרָא עַמִּי

וְתִבְצֹר עֹלֲלוֹת כַּרְמִי

הֵם שְׁאָר עֵדֶר לְאֻמִּי

כִּי לִפְנֵי מִי וְעַל מִי

נָטַשְׁתָּ מְעַט הַצֹּאן

חַדֵּשׁ לִי כַּנֶּשֶׁר נֹעַר

וִישׁוּעָתִי כְּלַפִּיד יִבְעָר

וְאִם הָיָה רֵאשִׁיתִי מִצְעָר

אַחֲרִיתִי בְּצָרַי אֶגְעָר

כְּאַרְיֵה בְּבַהֲמוֹת יַעַר

כִּכְפִיר בְּעֶדְרֵי צֹאן.

יהודה הלוי
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה הלוי
יצירה בהפתעה
רקע

"כִּתְבֵי יְהוֹשֻׁעַ בַּרְזִלַּי"

מאת יוסף חיים ברנר (מאמרים ומסות)

על ההקדמה ראוי לפסוח. היא אינה עושה רושם טוב. זאת אומרת: כל זמן שאז"ר מדבר בעדו על אודות ברזילי – דבריו (מלבד חילול שם הומירוס לשוא…) טובים ונכוחים. ואולם הא עמד וציר לזה גם את דברי המספר על אודות עצמו בגוף ראשון, ובאלה יש פיסקות הצורמות את ההרגשה. מספר, ואפילו מספר עוסק בצרכי-ציבור, כי יעמוד בפתח-ספרו לפרוט בעצמו את כ מה שיסד פה ושם ולספר על הוצאות-הפּוֹרטוֹ שהוציא בשנה פלונית ואלמונית ועל “הלחם אשר גזל מפיו ומפי בני-ביתו להוצאות נסיעה ופורטו” – וחָטא לא רק לנימוס הספרותי המקובל. לא, אין ספק, שלא עלה על דעת הכותב, כי דבריו אלה יראו אור ככתבם וכלשונם.

ואולם אנו פוסחים על ההקדמה ונכנסים לגוף הספר פנימה. וכדאי להיכנס, כי בעוד שבמאמריו ברזילי הוא עסקן ציבורי ורק עסקן, הנה בסיפוריו הוא, לרוב, גם סופר ומשורר. כתבי ברזילי הפובליציסטיים אינם קובעים ברכה ספרותית לעצמם, כי הביטוי הנכון כשהוא לעצמו אינו אצלם כלום, התוצאה – הכל; שם אין ברזילי מתכוון אפילו לברר או ללמד דבר-מה, כי אם רק להגיד ולפעול. לא כן כתביו הפיוטיים שלפנינו, שאף על פי שבעיניו הנם אולי גם כן רק חלק מעסקנותו הציונית, הנה באמת חשובים הם גם בפני עצמם, כלומר, בתור דברים שבפיוט. אמנם, כוחות-החדירה האמנותיים של ברזילי אינם גדולים, סגנון עצמי ודאי שאין לו, ואף על פי כן – איזה קו משלו יש בכל דבר ודבר.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.