מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

חִידוֹת בְּמִלּוֹת יְחִידוֹת

מאת: יהודה ליב גורדון

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

Palindrom

א

שִׁשָּׁה פָנִים לִי שׁוֹנִים מִכָּל עֵבֶר,

פֹּה מָעוֹן אֲנִי לִבְהֵמָה וָגֵבֶר,

וּפֹה אַשְׁמִיעַ קוֹל קוֹרֵא בַּכֹּח,

וּפֹה גַּם כַּכֶּלֶב אוּכַל לִנְבֹּחַ.

לִפְעָמִים דַּם אָדַם אַזִּיל כַּפָּלָג

וּבְלִי מִשְׁפָּט לָמוֹ מַטְבֵּחַ אָכִינָה.

וכְרֶגַע אָדִיחַ דָּמִי בַּשָּׁלָג

אָז אֵהָפֵךְ וּכְלִבְנַת צֶמֶר אַלְבִּינָה


ב

גַּם פָּנַי שַׁשֶׁת עַל כָּל צַד ישְׁתַּנּוּ;

כְּאוֹפָן תּוֹך אוֹפָן יַחַד הוּכַנּוּ;

בִּי יִמְצָא הָאָדָם מַרְגוֹעַ לְנֶצַח

מַעֲמַל הַחַיִים, מֵרֹגֶז וָרֶצַח.

עֵת אַעֲלֶה כָּאֹר אָז אֶתְאַזַּר חַיִל

וַאֲגַלֶּה כָּל נִסְתָּר וַאֲגָרֵשׁ לַיִל,

אָז גַּם חַי הִנֵּני וּמַאֲכָלִי עֵשׂב.

לִפְעָמִים אֲלְעיטָה לַשׁוֹר לַכֶּשֶׂב,

לִפעָמים אֲבַלֶּה כֹּל עֵץ וַעֲצָמוֹת

גַּם שֵׁם רָשָׁע אַכחִיד מַעַל אָדָמוֹת.

פֹּה בִּלְבַב אִישׁ עְמֹק פָּנַי אַסְתִּירָה,

אָז אֶתְרָאֶה פָנִים, אֵשְׁפֹּךְ דָּם כַּמָּיִם;

וּפֹה אֵצֵא אוֹר וּכְרֶגַע אַַזְהִירָה,

אָעוּף בִּיעָף עַד לִקְצוֹת הַשָׁמָיִם.


יהודה ליב גורדון
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יהודה ליב גורדון
יצירה בהפתעה
רקע

פעולות נשיאי ישראל בזמן החרבן ואחריו

מאת משה ליב לילינבלום (עיון)

אף על פי שהורגלו הסופרים לחשוב את התנאים לדור סמוך להזוגות, וטעמם עמם, כי ר' יוחנן בן זכאי היה תלמיד להלל, וכפי דברי המשנה באבות – גם לשמאי, וגם תלמידי בית שמאי ובית הלל הראשונים נחשבים בין התנאים; מכל מקום רואה אני שיש הפסק קטן בין זמן הזוגות לזמן התנאים, היינו מזמן מות הלל עד קרוב לזמן שאחר החרבן, שאז החלו התנאים, היינו תלמידיו של ר' יוחנן בן זכאי, להראות פעולתם על ההמון. התנאים האלו הרבו מחלוקת בישראל, יסדו בתי דינים ובתי ועד שונים, שעל ידי זה תש כחה של הסנהדרין, חדשו את הפלפולים והדרשות כדי להמציא סמך לדעותיהם, ובפעולותיהם אלה בראו חדשה בישראל. לפיכך אני חושב את התקופה הקטנה שעברה ממות הלל עד מות רבן יוחנן בן זכאי לתקופה בפני עצמה, שעם היותה באיזה צד קרובה לתקופת התנאים על ידי מחלוקת בית שמאי ובית הלל, הנה היא יותר דומה ברוחה ובכחה לתקופת הזוגות, מפני שכח הסנהדרין עוד היה בתקפו, וממנה יצאה תורה לכל ישראל, ועוד לא נעשתה התורה לאלפי תורות על ידי אוהבי מחלוקת ובעלי הלהפך.

בנו1 של הלל, שמעון, לא האריך ימים בנשיאותו ואחרי מותו באה המשרה לבנו גמליאל הראשון, הנקרא בתלמוד בשם “רבן גמליאל הזקן”. אם היה הוא, רבן גמליאל, הראשון שנקרא בשם “רבן”, או אביו קבל תחלה את התואר הזה, לא נודע לנו. שמעון בן הלל נזכר רק פעם אחת בתלמוד (שבת ט"ו) בלא תאר, אך משם אין שום ראיה, כי גם בנו, רבן גמליאל הזקן, ובן בנו, רבן שמעון הנהרג, נזכרים שם עמו בלא תארים. – אף על פי שה' גרעטץ משער, כי בימיו, במלוך אגריפס הראשון על יהודה, שב להסנהדרין כבודה הראשון, מכל מקום עמד בראש הסנהדרין אך נשיא, ולאב בית דין לא מצאנו זכר.


  1. ftn1  ↩

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.