מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

מִי יוֹדֵעַ עִיר לִישְׁטִינָא

מאת: חיים נחמן ביאליק

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

סוגה:

שפת מקור: עברית

חזן: מִי יוֹדֵעַ עִיר לִישְׁטִינָא? –

עִיר לִישְׁטִין אֲנִי יוֹדֵעַ!

יֵשׁ בָּהּ מִנְיַן בַּעֲלֵי-בָתִּים,

וְרַצְעָן גִּדֵּם עִם מַרְצֵעַ,

וְחַיָּט מַטְלִיא שְׁתוּם הָעָיִן,

פְּלֵיטַת צִבְאוֹת נִיקוֹלַי –

וּבִזְכוּתָם כָּל-הָעִיר

יוֹצֵאת טְלַאי עַל-גַּבֵּי טְלָאי.


קהל: וּבִזְכוּתָם כָּל-הָעִיר

יוֹצֵאת טְלַאי עַל-גַּבֵּי טְלָאי.


חזן: מִי יוֹדֵעַ בַּמָּה עוֹסְקִים

בַּעֲלֵי-בָתִּים? – אֲנִי יוֹדֵעַ!

אֶחָד גּוֹהֵק וְאֶחָד פּוֹהֵק

וְאֶחָד – גּוּפוֹ פּוֹלֵט זֵעָה;

אֶחָד לֵץ וְאֶחָד מֵבִין

וְאֶחָד רִאשׁוֹן לְמַפְטִירִים,

וְאֶחָד סָחַר בְּשַׂעֲרוֹת חֲזִיר –

אִלּוּ הָיוּ שָׁם חֲזִירִים.


קהל: וְאֶחָד סָחַר בְּשַׂעֲרוֹת חֲזִיר

אִלּוּ הָיוּ שָׁם חֲזִירִים.


חזן: מִי יוֹדֵעַ אֻמָּנִיּוֹת

עִיר לִישְׁטִין? – אֲנִי יוֹדֵעַ!

אֶחָד מֵטִיל בְּטַלִּית צִיצִית

וְאֶחָד מַקְרִיא אוֹ בַעַל תּוֹקֵעַ;

אֶחָד עוֹשֶׂה מִזְרְחָאוֹת,

אֶחָד חָרִיף וְאֶחָד בָּקִי,

וְאֶחָד, אִלּוּ מָצָא אוֹרְחִים –

נַעֲשָׂה בּוֹ בַיּוֹם פֻּנְדָּקִי.


קהל: וְאֶחָד, אִלּוּ מָצָא אוֹרְחִים –

נַעֲשָׂה בּוֹ בַיּוֹם פֻּנְדָּקִי.


חזן: יֶשׁ-שָׁם סוּס לְבַעַל עֲגָלָה

מְקַבֵּל מַכּוֹת – וְאֵינוֹ בוֹעֵט;

וְגַבַּאי בֵּית הַכְּנֶסֶת נִבְחָר

לֹא בַעֲצֶרֶת – בְּחֹל הַמּוֹעֵד!

וְלַעֲרָבָה נוֹהֲגִים שָׁמָּה

לִטּוֹל דַּוְקָא הֵ"א שַׁרְבִיטִין –

הָבוּ גֹדֶל לְלִישְׁטִין

וְנוֹצִיאָה לָּהּ מוֹנִיטִין!


קהל: הָבוּ גֹדֶל לְלִישְׁטִין

וְנוֹצִיאָה לָּהּ מוֹנִיטִין!


חזן: יֶשׁ-שָׁם נִכְסֵי צִבּוּר – אַשְׁפָּה!

תֵּל מִתְלַקֵּט דּוֹרֵי-דוֹרוֹת,

דּוֹרֵי-דוֹרוֹת זָרְקוּ שָׁמָּה

בְּלוֹיִם, שְׁבָרִים, חַרְשֵׂי קְדֵרוֹת.

אַשְׁפָּה גְדוֹלָה, אַשְׁפַּת אָבוֹת,

כַּמָּה שָׁקְעוּ בָךְ עֲבִיטִין! –

הָבוּ גֹדֶל לְלִישְׁטִין

וְנוֹצִיאָה לָּהּ מוֹנִיטִין!


קהל: הָבוּ גֹדֶל לְלִישְׁטִין

וְנוֹצִיאָה לָּהּ מוֹנִיטִין!

חיים נחמן ביאליק
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של חיים נחמן ביאליק
יצירה בהפתעה
רקע

חין ספורו של יהודה בורלא

מאת אברהם רגלסון (מאמרים ומסות)

© כל הזכויות שמורות. החומר מובא ברשות בעלי הזכויות.

פורסם ב“הפועל הצעיר”, 22.9.1966

מספר בברכת-הטבע הוא יהודה בורלא: אָח לאותם בעלי-הסיפור בכל אומה ובכל דור, אשר, אם נמצא איש מהם בעדה קטנה יוצאת למרחקים להתיישב על אדמה חדשה, והם עושים חנייה בדרך; או בלקוּטה של עולי-רגל אל מקום קדוש, והם מבלים לילה גשוּם בפונדק אחד; או בקרב נופשים המתיישבים מסביב למדורה תחת רקיע-לילה; או בשבת-נוסעים בסאלוֹן של אונייה, חותרות בערפל בלב-ים – הרי זה האחד. אך פתח בשיחה, הכול בהסכם אינסטינקטיבי משתתקים, וכורים אָזניים לאמריו. והוא במוֹתק חורז מעשייה למעשייה, מקשר עלילה בעלילה, מסבך מקרה בלתי-צפוי בריקמה של גורל גזוּר-מראש. נושא אתו את המאזינים אל הרפתקאות בחבלי ארץ בלתי-נודעים, ומעוֹרר פליאות על שכאֵלו-בריות ישנן בעולם ושכאֵלוּ-מעשים נעשים תחת השמיים.

“בלי כוכב” אורג מעשה רומאנטי-לעילא בזוג-נאהבים בשבט בדווי; הוא – עבד עלוּם-מוֹצא לשיך אדיר ואכזרי, והיא – בת-השיך. עזה אהבתם כמוות, ונאמנה כחוקות שמש וירח, וסופה – הריגוֹת ונקמוֹת. כי נס הזוג הזה בעת התקבץ המונים-המונים בעיר-הקודש מאֶקה, טעם חיי-אושר בהיחבא בכפר נידח בהרי-סוריה, וחמת-השיך השיגתם, אותם ואת ילדיהם.

לא במישרין על ידי המחבר נמסר סיפור-המעשה, כי-אם מפי אותו העבד-לשעבר, עבּד שמו, בזיקנוּתו, לפני איש-שׂיחו היהודי; עבּד – מורה-דרך לשיירה של צבא ערבי בשירוּת המושל התורכי, והיהודי – מתורגמן בין המפקדים התורכיים ובין הערבים. נוסעת השיירה הצבאית דרך-המידבר מצריימה, בעת נסיון התורכים להדוף את האנגלים מעל תעלת-סואֶץ בימי מלחמת-העולם הראשונה. זה המסע הארוך במידבר, קשייו, תנועותיו ומנוחותיו, הם הרקע לשיח-השניים, המבקשים איש את חברת-רעהו בכל עת-מצוֹא; ועבּד, בהמשכים מתוך הפסקות, מסיח לפני ידידיו מעשים שהיו, המעיקים על נפשו עד היום.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.