מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

הַשּׁוּעָל וְהַחֲמוֹר

מאת: איוואן קרילוב , תרגום: חנניה רייכמן (מרוסית)

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

פרטי מהדורת מקור:

מהד' כ'; תל אביב: ברונפמן; תשל"א 1971.

סוגה:

שפת מקור: רוסית

“מִנַּיִן, רֹאשׁ חָכָם, אַתָּה פּוֹסֵעַ?” –

אֶת הַחֲמוֹר שָׁאַל שׁוּעָל.

– "מִן הָאַרְיֵה. הוֹי, לוּ יָדַעְתָּ, רֵעַ,

כַּמָּה חַלָּשׁ הוּא וְאֻמְלָל.

הֵיכָן כֹּחוֹ? תָּמִיד רָעַד הַיַּעַר

מִנְּהִימָתוֹ הָאַדִּירָה:

אַרְיֵה שָׁאַג – מִי לֹא יִירָא?

אָז נַסְתִּי מִפָּנָיו כְּעַל כַּנְפֵי הַסַּעַר.

וּרְאֵה עַכְשָׁו: זָקֵן, תַּשׁ-כֹּחַ הוּא רוֹבֵץ

בְּתוֹךְ מְאוּרָתוֹ – כָּמוֹהוּ כְּבוּל-עֵץ.

כָּל חַי שָׁכַח כְּבָר אֶת הַפַּחַד

וְהַכָּבוֹד אֵלָיו גַּם-יַחַד.

כָּל בַּעַל-חוֹב מִהֵר לָבוֹא

לִגְבּוֹת מִמֶּנּוּ אֶת חוֹבוֹ:

מִי בְּקַרְנַיִם,

מִי בְּשִׁנַּיִם…"

– "אוּלָם אֲשֶׁר לְךָ, בָּרִי לִי, יַקִּירִי,

כִּי לֹא הִרְהַבְתָּ עֹז לִנְגּוֹעַ בָּאֲרִי" –

שִׁסֵּעַ הַשּׁוּעָל אֶת אֶרֶךְ-הָאָזְנַיִם.

– “מַה יֵשׁ?” – עוֹנֶה לוֹ הַחֲמוֹר –

"מִמָּה עַכְשָׁו אֶפּחַד, אֱמֹר?

גַּם אָנֹכִי בָּעַטְתִּי בּוֹ הַפַּעַם:

יֵדַע-נָא טַעַם

פַּרְסַת חֲמוֹר!"

כֵּן דֶּרֶךְ הַשָּׁפָל. אִם רַב עֻזְּךָ עֲדַיִן,

לֹא יִמְלְאוֹ לִבּוֹ לָתֵת בְּךָ מַבָּט.

אַךְ אִם תִּפּוֹל – כְּהֶרֶף-עַיִן

הוּא הָרִאשׁוֹן בְּךָ יִבְעַט.

איוואן קרילוב
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של איוואן קרילוב (מחבר)
רקע
איוואן קרילוב

יצירותיו הנקראות ביותר של איוואן קרילוב

לכל יצירות איוואן קרילוב בסוגה משלים

לכל יצירות איוואן קרילוב

עוד מיצירותיו של חנניה רייכמן (מתרגם)
יצירה בהפתעה
רקע

האפיטרופסות וההשגחה בהישוב

מאת משה ליב לילינבלום (מאמרים ומסות)

המעצורים הרבים שעמדו לישוב ארץ-הקדש מהרבה צדדים, גם מצד רפיון החבה לו בלב גדולי העם, גם מצד חסרון בקיאות המתישבים ומנהיגי הישוב, גם מצד פקידי המקום, בין שכחם בא להם מבירת תוגרמה ובין שכחם בא להם מבירת צרפת – גרמו לו ללכת בדרך בלתי סלולה, מבלי להביא לנו את הנצחון שקוינו לו. בנוהג שבעולם “אין דנין את המנצחים”, ועל כן צריך לחשוב, כי אילו היה הענין כתקונו ונצח – אז היו הכל משלימים אתו כדרך המעשי שכבשו לו בתחלה; עכשיו שלא נצח – רבים מפשפשים בו, מוצאים בו עונות שישנם בו ושאינם בו ודורשים אותו כמין חומר גם בכללו וגם בפרטיו.

אחרים מתנגדים לו ביסודו ואומרים, שאין בו לא צורך ולא תועלת. עם האנשים האלה אין רצוני להתוכח עתה; אלה אשר טח לבם מהבין את כל הנאמר בזה במשך עשרים שנה לא ישובו למוטב על-ידי מאמר אחד חדש. אחרים סכסכו אותו על-ידי שאלות רוחניות והביאו בו ערבוביא גדולה. יש שאלות הדורשות תשובות ישרות, וכל מה שנרחיק את הענין מן השכל הפשוט, כל מה שנסכסך אותו בחדודים של פלפול ופילוסופיה, נערבב אותו יותר ויותר עד שלא נמצא את ידינו ורגלינו.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.