מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

הֶעָשִׁיר וְהפַּיְטָן

מאת: איוואן קרילוב , תרגום: חנניה רייכמן (מרוסית)

מצב זכויות יוצרים:

מוגש ברשות פרסום [?]

פרטי מהדורת מקור:

מהד' כ'; תל אביב: ברונפמן; תשל"א 1971.

סוגה:

שפת מקור: רוסית

פַּיְטָן אֳמַן-הַשִּׁיר

תָּבַע לְדִין עָשִׁיר:

מִצֶּאוּס בְּעַצְמוֹ בִּקֵּשׁ הָאִישׁ עֶזְרָה לוֹ.

שְׁנֵיהֶם אֵפוֹא צֻוּוּ לָבוֹא לְדִין-שֶׁל-מַעְלָה.

הֵם בָּאוּ: זֶה – צָנוּם, כָּחוּשׁ,

עֲלוּב-צוּרָה וְדַל-לְבוּשׁ,

וְזֶה – כֻּלּוֹ זָהָב וָזֹהַר,

מָלֵא רוּם-לֵב, נְפוּחַ-יֹהַר.

וַיֹּאמֶר הַפַּיְטָן: "חוּס, צֶאוּס, וְרַחֵם!

חִמְלוּ אֵלִים, וְרַחֲמוּ-נָא!

בַּמֶּה חָטָאתִי לִפְנֵיכֶם,

שֶׁכֹּה תִּרְדּוֹף אוֹתִי פוֹרְטֹונָה?

לִי מִשֶּׁלִּי אֵין כְּלוּם: לֹא כַּף וְלֹא פִּנָּה;

לַחְמִי הַדַּל אֵינוֹ בָּטוּחַ;

כָּל רְכוּשִׁי – דִּמְיוֹן וָרוּחַ,

בְּעוֹד שֶׁיְּרִיבִי, בַּרְנַשׁ חֲסַר-בִּינָה,

שֶׁאֵין לוֹ כָּל זְכֻיּוֹת, וְיֵשׁ רַק יֹהַר-כֶּסֶל –

הֲמוֹן מַעֲרִיצִים סוֹגְדִים לוֹ כְּמוֹ לְפֶסֶל,

וּבְשֶפַע-טוּב לֹא יְאֻמַּן

מִיּוֹם לְיוֹם יַרְבֶּה שֻׁמָּן".

– “וְזֶה לֹא כְלוּם” – הֵשִׁיב הַדָּן לְפַיְטָנֵנוּ:

"כִּי גַם בְּפִי נִינִים שִׁירֶיךָ יִתְרוֹנֵנוּ.

בְּעוֹד שֶׁהוּא, כְּלֹא הָיָה,

יִשְׁקַע בִּתְהוֹם הַנְּשִׁיָּה?

מַה נֲּחֲלָה לְךָ תִּשְׁאָלָה?

כְּלוּם לֹא בָחַרְתָּ בִּתְהִלָּה

לִהְיוֹת לְךָ לְנַחֲלָה?

וְאִלּוּ לוֹ נִתְּנוּ מִלְמַעְלָה

חַיֵּי-שָׁעָה קִצְרֵי-שִׂמְחָה.

וְהַאֲמֵן לִי בְּנִי: לוּ רַק נִתְּנָה בִּינָה לוֹ,

לָחוּשׁ אֶת אַפְסוּתוֹ בִּפְנֵי הֲדַר-שִׁמְךָ,

כִּי אָז עַל גּוֹרָלוֹ קָבַל יוֹתֵר מִמְּךָ".

איוואן קרילוב
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של איוואן קרילוב (מחבר)
רקע
איוואן קרילוב

יצירותיו הנקראות ביותר של איוואן קרילוב

לכל יצירות איוואן קרילוב בסוגה משלים

לכל יצירות איוואן קרילוב

עוד מיצירותיו של חנניה רייכמן (מתרגם)
יצירה בהפתעה
רקע

היש לנו?

מאת שמריהו לוין (מאמרים ומסות)

א.

השמא הוא אבי הברי. כלל גדול יש בתורת התפּתחות הרוח, הספקות מביאה לידי–חקירה, והחקירה–לבירור הדברים ומחזות החייםהמקיפים אותנו, והבירור לידי הכרת המציאות, החוקר הגדול רינו דיקרט הגיע לבנין שיטתו הפילוסופית השלמה והמשוכללת אךְ ע"י זה שהחל להטיל ספק במציאות הדברים הממלאים את נפשנו פנימה ואת כל חללו של עולמנו, באמיתות כל הסביבה.

אך לא לברר שיטת דיקרט מגמתי הפעם, כי אם להשתמש בנקודת יציאה של שיטתו ולהראות לכל, כי עוד יותר ממה שאין לסמוךְ לפעמים על חושינו המרמים אותנו, נחוצה לנו הטלת ספק באמיתת הדברים שאנו כותבים, רבים ודנים עליהם בכבד ראש, אם רק רוצים אנו לבוא לידי הכרה ברורה, לדאת את החיים לא כמו שהם מופיעים לנגד עינינו מתוךְ הספרים והספרות, אלא כמו שהם בעולם המציאות, בעלמא דקשוט. עוד דבר אחד עלי להקדים: יש ספקות ויש ספקות, יש ספקות הבאה מתוך יאוש והיא מביאה לידי כפירה באפשרות הטבת המצב, ויש ספקות הבאה אךְ מתוךְ שאיפה להכרת האמת. בעלי הספק מסוג הראשון הביאו את הפיסימיזמוס לעולם, את היאוש הגמור, את מלאךְ-המות של המחשבה והרצון, בעוד שבעלי הספק מסוג השני הועילו תמיד להביא קרן אורה במבואות אפלים ויטהרו את המחשבה ויחזקו את הרצון.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.