מצב קריאה

גודל גופן:
א
 
א
 
א

עֵת יֶאֱסֹף הַיּוֹם אֶת נִדָּחָיו...

מאת: יעקב שטיינברג

מצב זכויות יוצרים:

נחלת הכלל [?]

פרטי מהדורת מקור:

דביר; 1959

סוגה:

שפת מקור: עברית

ד

חֲלוֹמוֹת הַדּוֹנַג בַּתָּאִים,

גַּם תַּאֲוַת הַדְּבַשׁ בַּכַּוֶּרֶת: —

וְיוֹמָם וָלַיְלָה הַקִּרְיָה

אֶת קַו הַסַּנְוֵרִים שׁוֹמֶרֶת.

וְאוּלָם יֵשׁ שְׁעַת בֵּין-עַרְבַּיִם,

עֵת יֶאֱכֹף הַיּוֹם אֶת נִדָּחָיו,

וְזָחֲלוּ גַם אַנְשֵׁי הַקִּרְיָה

מִלֹּעַ-הֶעָמָל הָרָחָב. —

אָז יֵשׁ אֲשֶׁר יֵלֵךְ הָאָדָם

וְזָר לוֹ הָרְחוֹב אֲשֶׁר יָדָע,

וּלְחַלּוֹן אֲשֶׁר בְּקִיר בֵּיתוֹ

הוּא יִשָּׂא אֶת עֵינָיו בַּחֲרָדָה.

וְסָבְבוּ תוֹעִים בָּרְחוֹבוֹת

וְעֵינָם כְּמוֹ-רוֹאָה וְלֹא-רוֹאָה:

נְחִיל-דְּבוֹרִים שֶׁשָּׁב לַכַּוֶּרֶת

וְנִלְאָה לִמְצֹא אֶת מְבוֹאָהּ.

וּכְמוֹ אָבְדָה פִתְאֹם כָּל-דֶּרֶךְ

בְּחוּצוֹת הָעִיר הָאֲטוּמָה —

מִרְכֶּבֶת-הַחַשְׁמַל הַנְּבוֹכָה

מַשְׁמִיעָה כִילֵל אֶת זִמְזוּמָהּ.

גַּם גִּיר הַמִּדְרָכָה הָאָפֹר

כְּמוֹ הָפַךְ מְצוּלָה עֲמֻקָּה,

וּזְכוּכִית כָּל חַלּוֹן — יֵרָקוֹן,

וּשְׂפוּנִים בָּהּ שֶׂפֶק וּמְצוּקָה.

גַּם אֵלֶּה פַנָּסִים חֲשֻׁכִּים,

הַנּוֹשְׂאִים רָאשֵׁיהֶם בַּשּׁוּרָה,

כְּמוֹ אֱמֶת אִלֶּמֶת וּרְחוֹקָה

מִסְתַּתְּרָה בְּבִטְנָם הַסְּגוּרָה.

יעקב שטיינברג
שיתוף, תגיות, המלצות, ורשימות קריאה   
תגיות ליצירה
המלצות קוראים
0 קוראים אהבו את היצירה, 0 המלצות כתובות
עוד מיצירותיו של יעקב שטיינברג
יצירה בהפתעה
רקע

מה אנו?

מאת בר טוביה (מאמרים ומסות)

הקיבוץ הלאומי, שהוא הולך וגדל כהלכה, הוא מגיע לידי יצירת גזעו ואמונתו. הגזע והאמונה אינם ההתחלה, נקודת-המוצא של הקיבוץ הלאומי, אלא הם הנקודה הראשית, שאליה יכולה האומה להתרומם כשיש לה הכוחות הכבירים הראויים לכך. אדמת- האומה, סדר כלכלתה, משטרה המדיני, חוקיה ומשפטיה, לשונה, שירתה, ספרותה ועל הכול – החומר האנושי, שממנו נוצרה האומה – בוראים את האפשרות להתהוות הגזע וליצירת האומה. האומה מתחילתה לא תמיד היא בת משפחה אחת, נקיה מתערובות. על פי רוב היא “קונגלומראט” של משפחות שונות, הרכבה של חטרים היוצאים מגזע אחד, או גם משנים שלושה גזעים. עיתים הרכבה זו, שנעשית בילדותה של האומה ושלא מדעתה, פוסלת את האומה למפרע ועושה אותה בלתי-מוכשרת ליצירה גדולה, או לחיים טובים וארוכים. ועיתים ההרכבה עולה יפה, החלקים מתאחדים באחדות שלמה והארמונית, מלאת-חיים ושמחת-החיים, או, לפחות, מתמזגים באותה המידה הנעלמה, שבו תלויה האפשרות של היצירה הלאומית. בשעה שההרכבה היתה מוצלחת, הולכת האומה ועולה ממדריגה למדריגה: מתערה כאזרח רענן בתוך אדמתה, מתארגנת אורגאניזציה כלכלית ומדינית, בוראת תורת חוקיה ומשפטיה, משכללת את לשונה, מעמדת משוררים וסופרים, נביאים ואנשי-רוח. ואם זכתה – היא הולכת אחרי כל אלה ובאה עד הראש: היא נעשית לגזע, ל“ראסה אריסטוקראטית”, ויוצרת את אמונתה שלה, את השקפתה המיוחדת על העולם ועל האדם. אבל הגזע והאמונה, אף-על-פי שהם ההתגלויות העליונות של הקיבוץ הלאומי, אי-אפשר להם להתגדל ולהתפתח בלא אותו הקיבוץ, שבו הם מתגלים, ואין צורך לומר, שאי-אפשר להם למלא את מקומו של זה. אין התגלותו של דבר שלמה אלא אם כן אותו הדבר עצמו הוא שלם, ואין ההתגלות, אפילו היותר עליונה, של דבר, יכולה לבוא במקומו של כל הדבר כולו.

רקע

לדף הבית

פרויקט בן-יהודה הוא מיזם התנדבותי ליצירת מהדורות אלקטרוניות של ספרות עברית והנגשתן לציבור.